חווית הקניות של כולנו השתנתה מקצה לקצה בשנים האחרונות, כאשר רבים מאיתנו כבר לא משתמשים בכרטיס אשראי פיזית ומשלמים בעיקר מהטלפון – באמצעות אפל פיי או גוגל פיי. זאת, תודות לתקן ה-EMV הבינלאומי, המסדיר את תחום התשלום ללא מגע, שנכנס לישראל בשנת 2019. גם הקופות האוטומטיות בסופר ובסופר פארם הפכו למשהו שגרתי, וכשהמלצר מביא חשבון במסעדה, הוא מגיע עם מכשיר שמאפשר לשלם לו על המקום, והוא לא צריך ללכת ולחזור עם הכרטיסים שלכם.

לפי נתוני בנק ישראל, כ-98% מכלל הקופות שמחוברות למערכת הסליקה הלאומית, שב"א, הן קופות חכמות, שמאפשרות לשלם באמצעות קירוב או הצמדה של כרטיס האשראי או הארנק הדיגיטלי בסמארטפון. אחת החברות שהובילו את מהפיכת התשלומים בישראל, ברמת התשתית, היא ענקית הפינטק הבינלאומית Verifone, המספקת מערכות תשלום חכמות לתשלום ללא מגע, ופעילה בלמעלה מ-150 מדינות וגם כאן בישראל.

מנכ"ל וריפון בישראל, גבי בנד, מספר בראיון ל-mako כי החברה פועלת בישראל בעיקר בתחום ה-none food, ומספקת מגוון פתרונות סליקה ותשלום לרשתות גדולות, בהם קבוצת פוקס, זארה, פקטורי 54, אירוקה, נייק ועוד. בנוסף, וריפון נכנסה השנה גם לתחום המסעדות לראשונה, ולדברי בנד הפתרון שלהם מייתר את הצורך של המלצר גם בטאבלט וגם במסוף תשלום. "אנחנו מאפשרים לבצע במכשיר אחד גם סליקה וגם הזמנות בשולחן. כך לא צריך לסבך את המלצר עם שני מכשירים שונים", אומר בנד. "המטרה שלנו היא לשים מספר קופות במסעדה עם מספר מסופים, ששיאפשרו הזמנה בשולחן וגם תשלום, לצד עמדות שירות עצמי, כאשר הכול מחובר בפתרון בענן ומאוד קל מבחינת טכנולוגית".

ומה קורה בקניונים? גם כאן יש ל-Verifone כמה חידושים - שלושה פתרונות תשלום חדשים. "אנחנו חושבים איך לחבר את העולם הפיזי לעולם הדיגיטלי, וכבר נמצאים שם", אומר בנד.

הפיתוח הראשון הוא עמדות שירות עצמי לתשלום, שמוכרות לנו מהסופרים, גם בחנויות הבגדים. לפני כחודש, 4 עמדות שירות עצמי כאלו נכנסו לשימוש בסניף H&M עזריאלי ליד הקופה. "אנשים עושים אלפי עסקאות באמצעותן", מציין בנד.

עמדות שירות עצמי של וריפון ב-H&M עזריאלי (צילום: דרור כץ)
עמדות שירות עצמי של וריפון ב-H&M עזריאלי | צילום: דרור כץ

"אנחנו מייצרים בחנות הפיזית עמדות שירות עצמי שמחוברות ל-RFID, מעין חיישן או מדבקה שיושבים או בתוך הבגד או כמדבקה על המוצר, וניתן לזהות באמצעותם את הפריט, וכך לשלם. לרוב ה-RFID מייתר את הזמזם הפיזי על המוצרים", אומר בנד. "בעתיד הקרוב, היות והעולם הדיגיטלי נמצא בסלולר, RFID לא מספיק, כי במכשיר הטלפון אין רכיב שיודע לקרוא אותו. בשנה-שנתיים הקרובות תהיה מהפכה ונוכל לקנות בגדים גם באמצעות בלוטות' ו-NFC. תוכלו להצמיד את הטלפון לפריטים שאתם רוצים לקנות – ולשלם באמצעותו".

פתרון נוסף הוא אפליקציית Bring Your Own Device, שפותחה גם היא ב-Verifone ישראל, המאפשרת לצרכן לסרוק בעצמו, באמצעות הסמארטפון האישי, את המוצר מהמדף ולבצע את הרכישה באופן עצמאי, ללא צורך בסיוע של מוכר. אפליקציה זו נמצאת בפיילוט היום במספר חנויות בארץ, ש-Verifone עוד לא מאשרת לנקוב בשמן.

"כשהלקוח נכנס לחנות, הוא סורק קוד QR באמצעות הטלפון שפותח את האפליקציה של החנות", מסביר בנד. "באותו רגע, כל הפריטים של אותה חנות מופיעים ללקוח כחלק מהאפליקציה, הוא יכול לעבור בין המדפים ולסרוק עם הטלפון את הפריטים ולשלם. כשהוא מסיים את התשלום, נשלח אליו ברקוד לטלפון. הוא ניגש לעמדת ניתוק זמזמים, סורקים את הברקוד שהוא קיבל, ועובד מנתק פיזית את הזמזם עבור הלקוח ומשחרר אותו עם השקית".

תשלום בטלפון בחנות בגדים, וריפון (צילום: וריפון)
תשלום בטלפון בחנות בגדים, וריפון | צילום: וריפון

בנד אומר שבנוסף אפשר לשים טאבלט בחנות שמחובר למערכת שלה, וכל לקוח יוכל לבצע הזמנות ולשלוח לעצמו הביתה פריטים שלא נמצאים בחנות הספציפית הזאת, אבל כן באותה הרשת.

"התורים בקופות הולכים להתקצר, בגלל הפיזור הזה – חלק יקנו דרך האפליקציה, חלק בעמדת השירות העצמי וחלק בקופות. זה קיצור משמעותי. הצעירים אוהבים את חווית הרכישה השונה, אנחנו רואים את זה עם העמדות במקדונלד'ס, הם עשו חינוך שוק, וגרמו לזה שכולם יזמינו וישלמו בעמדות השירות העצמי".

הפיתוח הנוסף שהשיקה וריפון היא קופה ניידת מסוג אנדרואיד שמסתנכרנת באופן מלא עם הקופות ברשת באמצעות WiFi, מאפשרת לכל נציג שירות להעניק מענה מלא ללקוחות ברחבי החנות, כולל תהליך תשלום עבור המוצר, בכל מקום בחנות מבלי לעבור בקופה הראשית. המטרה כמובן: להפחית את העומס בקופות ולקצר את התהליך עבור הצרכנים.

אז הקופות בדרך להיעלם?

בנד: "אני לא מאמין שהקופות יתייתרו, אבל אולי יצמצמו את הכמות שלהן. ב-15 השנים הקרובות אני מעריך שיהיו קופות פיזיות בכל החנויות. מה שישתנה זה תהליך הקליטה. ברגע שיהיו מדבקות של NFC ובלוטות' לא תצטרכי לסרוק את הפריט, אלא רק להצמיד אליו את הטלפון והוא כבר יופיע בעמדת המכירה".

גבי בנד, מנכ"ל וריפון ישראל (צילום: נמרוד גליקמן)
גבי בנד, מנכ"ל וריפון ישראל | צילום: נמרוד גליקמן

איך אנחנו בהשוואה לעולם?

"אנחנו מתקדמים פחות מהעולם. בעולם יש בזארה וביוניקלו למשל עמדות שירות עצמי, לא רק בתחום המזון. בישראל זה עדיין לא קיים, אבל השנה נעשה קפיצת דרך בנושא. בנוסף, אנחנו מדברים עם חברת וואן רובוטיקס כדי להביא רובוט שיסתובב בחנות, ייתן מידע לרוכשים, ויהיה אפשר לבצע באמצעותו גם תשלום. זה יקרה בשנה הקרובה".

ומה עוד מתוכנן בעתיד? בנד מעדכן כי וריפון פועלת לאפשר לארנקים דיגיטליים נוספים, מלבד גוגל פיי ואפל פיי, לשלם באמצעותם במסופי התשלום בכל החנויות. בנוסף, וריפון בעולם כבר מחוברים לארנק קריפטו בשם ביטפיי, שניתן לשלם באמצעותו בחנויות. "בישראל זה לא מתאפשר בגלל הרגולציה, למרות שעכשיו עם הקריסה של בורסת FTX, לא ברור מתי זה יקרה", מסביר בנד.