סמארטפון הוא המוצר הנקנה ביותר עלי ידי ישראלים באיביי ב-2015 - כך עולה מנתוני סיכום המכירות של האתר לשנה החולפת. מדובר בשנה השלישית ברציפות שטלפון נייד הוא המוצר הנקנה ביותר על ידי ישראלים באתר, בעוד בשאר העולם המוצרים המבוקשים ביותר באיביי הם חלקי חילוף לרכב.

אייפון משובץ יהלומים שמחירו מיליון דולר (צילום: Alchemist London)
את זה ישראלים קונים או מוכרים? אייפון משובץ יהלומים | צילום: Alchemist London

הממצא אינו מפתיע, שכן הפער בין מחיר הסמארטפון בישראל לחו"ל יכול להגיע ל-30%–40%, שחלקו נובע ממס קנייה והמע"מ בישראל, וחלקו נוצר בשל פערי תיווך. סיבות נוספות לכך הן דגמים של סמארטפונים שלא ניתן להשיג בישראל וקדימות של דגמים שנמכרים בחו"ל.

"ב-2010–2012 המוצר הנקנה ביותר באיביי על ידי ישראלים היה דווקא כיסוי לסמארטפון - שעלה בממוצע 1.5–3 דולרים", אומר מנהל הפעילות העסקית של איביי בישראל, אלעד גולדנברג. "החל ב-2013 המוצר הנקנה ביותר עלי ידי ישראלים באתר הוא סמארטפון, במחיר ממוצע של 600 דולר. זה שינוי מגמה מהותי מאוד של הצרכן הישראלי. זאת תולדה של אמינות והתבגרות. בקניות הראשונות באינטרנט הצרכנים קנו מוצרים זולים כדי להתנסות, וככל שעבר הזמן הם התחילו להאמין יותר בפלטפורמה האינטרנטית, ולכן עברו למוצרים יקרים יותר".

לאחר הטלפונים החכמים, המוצרים העדיפים לקניות על ידי ישראלים הם שעוני יד, שרשראות ותליונים, עגילים ושמלות.

בעולם התמונה מעט שונה: לאחר חלקי חילוף לרכב אמנם קונים באיביי סמארטפונים ושעוני יד בדומה לישראל, אבל שאר הרשימה שונה בתכלית. המוצר הרביעי הכי נקנה בעולם באתר הוא מחשב נייד, כשבישראל הוא אפילו לא מגיע לעשירייה הראשונה (מקום 15).

"הסיבה לפופולריות בעולם של חלקי החילוף לרכב הוא הפער הגדול במחיר בין הקנייה דרך המוסך להזמנה באינטרנט, שיכול להגיע למאות אחוזים", אומר גולדנברג. "בעולם איביי מנהלת קטלוג שממפה את כל כלי רכב בשוק מול כל החלפים בעולם וכדי להזמין לא צריך ידע טכני, אלא רק להקיש את סוג כלי הרכב והדגם ולקבל את המוצר. מחשבים ניידים נמכרים מאוד בחו"ל בעיקר במבצעי 'בלאק פריידי' או 'באק טו סקול' (חזרה לבית הספר), וגם בישראל קנייתם עולה בתאריכים אלה, אבל לא באותה מידה".

למכירה: טבעת 
ב-33 אלף דולר

מהנתונים עולה עוד כי ישראלים לא רק קונים באיביי, אלא גם מוכרים לא מעט דרך האתר. בשלוש השנים האחרונות נרשמה צמיחה של כ–70% במספר המוכרים הישראלים באתר, והמוצר הכי נמכר על ידי ישראלים לצרכני העולם הוא טבעות נישואים ויהלומים. שני המוצרים היקרים ביותר שנמכרו בשנה החולפת על ידי ישראלים באתר הם: שעון audemars piguet rose gold, ב–72 אלף דולר וטבעת אירוסין 10 קראט, ב-33 אלף דולר.

"מתוך חמשת המוכרים הכי גדולים של טבעות באיביי בעולם נמצאים שלושה ישראלים", אומר גולדברג. "בעולם יש ירידה במכירות ובביקוש של יהלומים כבר כמה שנים בגלל מיתון בענף. לכן הספקים החליטו לוותר על מתווכים ולמכור ישירות לצרכן דרך האינטרנט, וכך הם חוסכים במחיר לצרכן ולא נשארים עם המוצרים במלאי".

לכתבה המקורית ב-TheMarker

עוד ב-TheMarker: