חברת בזק פרסמה את נתוני צריכת התקשורת בזמן המלחמה, וכפי שאפשר לנחש הם קפצו מאז השבת השחורה ב-7 באוקטובר. המלחמה הקפיצה את צריכת האינטרנט בכל הארץ, למעט הישובים שפונו לחלוטין או כמעט לחלוטין, כך עולה מדו"ח התקשורת במלאות חודש למלחמה.

בשבוע הראשון למלחמה זינקה צריכת האינטרנט הממוצעת למשק בית בישראל בכ-35% מ-15.9 ג'יגה ל-20.7  ג'יגה ביום. החל מהשבוע השני ללחימה צריכת האינטרנט הממוצעת למשק בית התייצבה על כ-18.8 ג'יגה ליום, גידול של יותר מ-18% מאשר בימי שגרה. בכל הערים נמדדה עלייה בצריכת האינטרנט, מלבד ערים שפונו למשל שדרות, מטולה וקריית שמונה בהן חלה ירידה של כ-80% בנפח הגלישה הממוצע לעיר – מה שמעיד על שיעור גדול של מפונים מהישובים.

שדרות אחרי שבת השחורה (צילום: יהונתן איים)
צילום: יהונתן איים

עוד נתון שכולנו מרגישים הוא עלייה בשימוש ברשתות החברתיות עם קפיצה של 44%, מ-206 דקות ביום בממוצע בזמן שגרה ל-297 דקות בתקופת המלחמה, כמעט 5 שעות ביום שאנחנו גוללים ברשתות חברתיות. על פי בזק הרשת החברתית שרשמה את העלייה הגדולה ביותר היא פייסבוק שמספר הדקות בו בילו בה המשתמשים גדל בכ-60% בשבוע הראשון ללחימה ונותר גבוה החל מהשבוע השני ואילך, אם כי בשיעור קל בלבד. הסיבה לקפיצה המשמעותית בפייסבוק לפי החברה היא "מכיוון שמדובר ברשת מאד "קהילתית" ואישית, התואמת את הצרכים שלנו בעת המלחמה". אינסטגרם וטיקטוק שרשמו עלייה בשבוע הראשון למלחמה, חזרו לרמת השימוש הכמעט רגילה שלהן. בטלגרם, אפליקציה שהפכה למזוהה עם הזוועות שהתרחשו, נרשמה קפיצה של פי 2 בכמות המכשירים שנכנסו עם גידול של 50% בכמות הכניסות הממוצעת ליום.

יחד עם העלייה בשימוש ברשתות החברתיות, הצרכן הישראלי כנראה התגייס להסברה הישראלית, מה שמסביר את הקפיצה בנתוני עליית התעבורה בהעלאת תכנים לרשת, אשר קפץ מ-1.3 ג'יגה ממוצע ביום ל-1.6 ג'יגה אחרי ה-7 באוקטובר.

וואטסאפ, פייסבוק ואינסטגרם (צילום: AlexandraPopova, ShutterStock)
וואטסאפ, פייסבוק ואינסטגרם | צילום: AlexandraPopova, ShutterStock

הנתון שאולי הכי מפתיע הוא הקפיצה בשימוש בטלפון קווי. במגזר הפרטי בימי חול רגילים (ללא שבתות) מספר כלל דקות השיחה עומד על 2.5 מיליון דקות ביום בממוצע. בשבוע הראשון למלחמה הוכפלה כמות הדקות היוצאות מהטלפון הביתי כשמספר הדקות היומי זינק לכ-5 מיליון דקות שיחה ביום. בהתאם לעובדה שכולנו נשארנו בבתים בימים הראשונים, המגמה התהפכה במגזר העסקי, שם ירדה התנועה בכ-35% בשבוע הראשון למלחמה, ממספר דקות ממוצע ביום העומד על כ-4.9 מיליון דקות לכ-3.2 מיליון דקות בממוצע ביום בשבוע הראשון למלחמה. בהדרגה החלה התאוששות כשהמספר הולך ועולה ועמד בשבוע שעבר על ממוצע של כ-4.3 מיליון דקות שיחה יוצאות ליום -  ירידה של כ-18% בהשוואה למצב לפני המלחמה.

נתונים נוספים שהתגלו בדוח של בזק נוגעים לצפייה בטלוויזיה דרך האינטרנט, בבזק זיהו שינוי קיצוני כאשר הצפייה גדלה פי 2 מאז פרוץ המלחמה. הצפייה הממוצעת בשבוע הראשון נעה בין 7 ל- 12 שעות ביום, לאחר מכן ירדה ל- 4-9 שעות ביום – שיעור גבוה מהרגיל לעומת השגרה. אם נשלב זאת עם העלייה בשימוש ברשתות החברתיות - ניתן להניח שהצרכן הישראלי התרגל לשימוש ב-2 מכשירים במקביל. גם הגיימינג תרם לעלייה בצריכת האינטרנט הממוצעת למשק בית והוא רשם עלייה של כ-12%, ונבע מהזמן הרב בו הילדים נמצאים בבית.

בנוסף לנתוני השימוש, בזק גם עדכנה כי מאז החלה המתקפה גדלו גם ניסיונות הפישינג ברחבי ישראל. בהשוואה לחודש קודם חלה עלייה של 46% במתקפות הפישינג, כאשר יום "הלחימה" הכי קשה היה ביום חמישי - אז נבלמו מעל ל-4 מיליון ניסיונות תקיפה.

סמנכ"לית השיווק של בזק, טלי פולג, סיכמה את חודש המלחמה הראשון בחברה: "מתקפת ה-7 באוקטובר והמלחמה יצרו שינויים דרמטיים בשימושי התקשורת בישראל, שקפצו בסדרי גודל משמעותיים בפרק זמן קצר ביותר. השינוי הקיצוני דרש מהתשתית לעמוד בעומסים כבדים, במקביל לצורך לפעול לתיקון תקלות במהירות, לעיתים באזורי לחימה ממש", אומרת פולג ומוסיפה, "השימוש בשירותי תקשורת בחירום, ברשתות חברתיות ובשידורי חדשות על גבי רשת האינטרנט, הגיעו לשיא והפכו לקריטיים עבור כל אחת ואחד מאיתנו".

טלי פולג סמנכ"לית השיווק בבזק (צילום: רמי זרנגר)
טלי פולג סמנכ"לית השיווק בבזק | צילום: רמי זרנגר