אחת מהעבודות הכי פחות מוערכות בשוק היא ככל הנראה המתדלקים. לא סתם המדינה מאפשרת לחיילים משוחררים לעשות עבודה מועדפת בתחנות דלק, קשה מאוד להשיג עובדים למקצוע הזה. אבל אולי לא באמת צריך?

חברת Autofuel הודיעה כי היא מתכוונת להתרחב למזרח התיכון ולהתחיל בהתקנות של מערכות תדלוק רובוטיות אוטומטיות. המערכת של החברה הדנית, מבטלת הלכה למעשה את הצורך במתדלקים אנושיים ומחליפה אותם במתדלקים רובוטיים של חברת Universal Robots.

מערכת התדלוק הרובוטית, שפיילוטים שלה פועלים כיום בדנמרק ובכמה מנסיכויות המפרץ, תומכת בסוגים שונים של דלקים, כולל הטענת רכבים חשמליים ומכוניות מונעות מימן. יתרון נוסף של המערכת הוא שאין צורך בהחלפת המשאבות - על ידי אינטגרציה עם מתקנים קיימים, המערכת מאפשרת ללקוחות לתדלק אוטומטית או ידנית באותו מתקן.

המערכת גם מפחיתה את הסיכונים הכרוכים בתחנות דלק קונבנציונליות. תכונות בטיחות כמו לחצני עצירת חירום וחיישני זיהוי מכשולים מאפשרות סביבת תדלוק מאובטחת, במיוחד אל מול מתדלקים אנושיים שיכולים "לשכוח" את הפיה של הדלק בתוך הרכב או מסוכן הרבה יותר - לעשן בניגוד לחוק ליד המשאבות. בנוסף, התהליך האוטומטי מייעל את התפעול.

לצערנו, החברה טרם נכנסה לשוק הישראלי ואין כרגע תוכניות לעשות זאת, הרובוטים המתדלקים יחלו במדינות בהם יש קצת יותר כסף, כמו סעודיה ואיחוד האמירויות. ג'ונאס תור אולסן, המייסד השותף של Autofuel אמר שהחברה עדה לעניין ולביקוש משמעותי בפתרון מצד חברות במזה"ת. "יש פתיחות בשוק הזה לתדלוק רובוטי ולנו יש הזדמנות מושלמת לתרום לעתיד הניידות באזור. התוכניות של Autofuel בשלב הראשון לשתף פעולה עם מפיצים מקומיים וחברות תחנות דלק בסעודיה ובאיחוד האמירויות, יסללו את הדרך לפריסות מוצלחות נוספות ולחדירה לעוד שווקים באזור", אמר אולסן.

לדברי חיים זכרמן, מנהל חטיבת רובוטיקה ואוטומציה בחברת SU-PAD, נציגת UR בישראל, מדובר בדוגמה כיצד טכנולוגיה רובוטית מתקדמת מתגברת על המצוקה הגדלה בגיוס ושימור עובדים, במיוחד במשימות שוחקות שאף משפיעות על בריאות העוסקים בהן.

מעניין האם חברות הדלק המקומיות יחליטו להשאיר את בידול המחירים בין תדלוק בשירות עצמי לשירות מלא. אנחנו רק נציין שלתדלק לבד זה הכי זול והכי מהר שיש, אבל אולי במקומות כמו דובאי עדיף לתת לרובוט לתדלק לך את הרכב במקום לצאת לטמפרטורה של 40 מעלות.