חברת ההיסעים מאיה תור זכתה בפיילוט להסעות משותפות של עובדים בחברות הייטק, ולפני כשבועיים הוא התחיל לפעול בשני צירים ראשונים - מרעננה לתל אביב ובחזרה, ומהרצליה לתל אביב ובחזרה. בין החברות שמשתתפות בפיילוט: מאנדיי, יוניטי (לשעבר איירון סורס), ארמיס, הייבוב, וסטו, קייטו נטוורקס, Aidoc ועוד. מערך ההסעות שנחשף ב-tech12 הוא יוזמה של חברות ההייטק ובמימון מלא שלהן, אך נעשה בשיתוף עם מערך "תל אביב טק" של עיריית תל אביב, שאספה את הנתונים ותכללה את הצרכים.

במקביל לתחילת ההפעלה של שני הקווים הראשונים, תיפתח בקרוב הרשמה לקווים עתידיים שייצאו לתל אביב מכפר סבא, מודיעין, פתח תקווה, ירושלים, ראשון לציון, רחובות, רמת השרון, הוד השרון, נתניה, ראש העין, ירושלים וגני תקווה. כמו כן, ייפתחו תחנות הורדה נוספות ברחבי תל אביב-יפו וחברות נוספות יצטרפו לשירות.

העירייה תכננה, החברות מימנו

במסגרת הפיילוט, נבחנת האפקטיביות של השירות ועד כמה הוא עונה לצרכים של העובדים, וכן איזה תחנות צריך להוסיף או להוריד. הערים שנבחרו, רעננה והרצליה, נבחרו לא רק בגלל מספר העובדים שמגיעים מהן, אלא גם בגלל היכולת לבנות קו פשוט שיכול לפזר עובדים באופן מיטבי, מאחר שיש ציר נסיעה אחד מרכזי בעיר שסביבו מתגוררים רוב העובדים. ברעננה יש לשירות 13 נקודות עצירה, בהרצליה 8 ובתל אביב – 6.

רעננה והרצליה נבחרו לפיילוט לא רק בגלל מספר העובדים המגיעים מהן אלא גם משום שיש בהן ציר נסיעה מרכזי אחד שסביבו מתגוררים רוב העובדים. ברעננה יש לשירות 13 נקודות עצירה, בהרצליה 8 ובתל אביב – 6

התחנות נקבעו במרחק של עד 500 מטר מהבתים של העובדים ומהמשרדים. השירות יוצא בשבע וחצי ושמונה וחצי בבוקר וחוזר בשלוש וחצי ושש וחצי אחרי הצהריים. עד כה, בשבועיים האחרונים, היו כשלושים נסיעות בממוצע מדי יום, כשנסיעה נמדדת פר נוסע לכיוון אחד, לא פר רכב: כלומר, שלושים נוסעים מידי יום התנסו במערך החדש.

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)
שאטל של הסעה (אילוסטרציה). ללא שינויים תדירים במסלול ובלו"ז | צילום: Shutterstock

כפי שנחשף ב-tech12, מערך ההסעות החדש נולד כשמספר חברות הייטק גדולות מתל אביב התגבשו בשנה שעברה כדי לייצר אלטרנטיבה אפקטיבית שתשרת את אלפי עובדיהן. הרעיון היה לחבור ביחד כדי ליצור מסה קריטית מספיק של עובדים שיהפכו את מערך השאטלים ליעיל ונוח גם לחברות וגם לעובדים, על רקע העומס המחמיר בכבישים בכניסה לתל אביב וחוסר אמון בתחבורה הציבורית שמגיעה לעיר מבחוץ.

עיריית תל אביב נכנסה לתמונה באמצעות מערך "תל אביב טק" במינהלת עיר עולם ותיירות, שהיה בקשר עם החברות, ריכז את הנתונים מהן, אפיין את הצרכים שלהן ובאוקטובר 2022 פרסם את ה-RFI (בקשה לקבל מידע) בקרב מפעילי התחבורה. כאמור, עיריית תל אביב לא משתתפת במימון ההפעלה, אלא משמשת גורם מתכלל, שעוזר באיפיון השירות ותכלול הפרויקט. חברות ההייטק הן אלה שבוחנות את ההצעות, בוחרות את החברה הזוכה ונושאות בעלויות.

במקום חברת טק - חברת היסעים

הבחירה במאיה תור היא מעניינת במיוחד, מאחר שחלק מהחברות שאישרו בשעתו שהן בוחנות את הפיילוט כמפעילות היו חברות שמגיעות מעולמות הטכנולוגיה של התחבורה, כמו שיפט, רייד, אופטיסיטי ו-Via. המחשבה הייתה שהטכנולוגיה תהפוך את השירות לחכם וגמיש, כך שהקווים והתחנות ישתנו בזמן אמת על פי ההזמנות מצד המשתמשים. אלא שבסופו של דבר, מי שזכתה להפעיל את הפיילוט, חברת מאיה תור, היא חברת הסעות מסורתית ולא טכנולוגית - וגם שעות ההפעלה של הקווים משתנות בתדירות נמוכה יחסית.

חלק מהחברות שאישרו בשעתו שהן בוחנות את הפיילוט כמפעילות היו חברות שמגיעות מעולמות הטכנולוגיה של התחבורה, כמו שיפט ו-Via, אלא שבסופו של דבר, מי שזכתה להפעיל את הפיילוט היא חברת הסעות מסורתית

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו מסר: "אני מברך על השקתו של מערך ההיסעים השיתופי לעובדי ההייטק, שיוכלו כעת להגיע בקלות וביעילות מדי יום לעבוד בתל אביב-יפו, מבלי להכביד על שטף התנועה בעיר. מהלך זה, אשר צפוי בסופו של דבר להוביל עשרות אלפי עובדים אל העיר וממנה, מצטרף לערכי הקיימות שמובילה עיריית תל אביב-יפו במטרה להפחית את העומס התחבורתי בעיר. זהו מהלך חשוב נוסף שעושה העירייה במקביל לסלילת שבילים להולכי רגל ולאופניים, לפתיחת נת"צים חדשים ובקרוב גם להשקת פעילותה של הרכבת הקלה. כל הצעדים האלה יאפשרו לתל אביב-יפו להמשיך ולהיות אבן שואבת לחברות ההייטק גם בעתיד".