יש לכם רכב פרטי? כמה זמן אתם באמת נוסעים בו במהלך היום וכמה שעות הוא סתם עומד בחנייה בבית או בעבודה ושורף לכם כסף מיותר? "משפחה ממוצעת מוציאה כסף רב על רכב שהיא נוסעת בו רק 4% מהזמן", מסבירה גלי טאוב שריג, מנכ"לית GoTo ישראל - המובילה בעולם את מהפכת התחבורה השיתופית ושירות המולטי-מודל. החברה מפעילה בישראל ב- 14 השנים האחרונות את שירותי הרכב השיתופי GoTo (שם המותג עבר שינוי לאחרונה, נקרא לפני כן CAR2GO), שירות האופניים החשמליים השיתופיים GoTo ואת "אוטותל" של עיריית תל אביב-יפו.

"כשאנחנו מדברים על תחבורה שיתופית אנחנו מדברים בעצם על כלכלה שיתופית ואופטימיזציה של משאבים. כאשר אני הבעלים של רכב אחד שאני משתמשת בו ברוב המקרים רק כדי לנסוע לעבודה ולחזור ובשאר היום הוא חונה, אני יכולה לעשות אופטימיזציה למשאב הזה באמצעות כלכלה שיתופית ולאפשר שימוש לכמה שיותר אנשים", טוענת טאוב שריג. "תחבורה היא צורך קיומי ובסיסי והמענה שלנו לצורך זה הוא לתת תחבורה כשירות, יכולת להעניק לאנשים כלי תחבורה שלא נמצאים בבעלותם וחוסכים להם את עלויות הבעלות".

המודל של GoTo Global הוא מעין 'סופרמרקט' של שירותי תחבורה שנותן גישה לכל מה שאדם יודע לנסוע עליו במקום אחד. השירות מציע לאנשים דרכים להתנייד מנקודה א' לנקודה ב' באמצעות כלים שיתופיים כמו רכבים, קורקינטים חשמליים, אופניים מכאניים וחשמליים וקטנועים חשמליים, ומטרתו לצמצם באופן דרמטי את כמות כלי הרכב בבעלות פרטית - כלומר, לוותר על הרכב הראשון ובוודאי גם על הרכב השני בבית אב, כך שהעומס בכבישים יופחת. כמו כן, יוכל לפתור מצוקות חנייה במרכזי הערים הגדולות ובעיקר- יחסוך המון כסף למשתמשים.

"כבר היום המספרים שלנו בתל-אביב מראים שברכב אחד של אוטותל משתמשים 20 אנשים שונים ביום אחד. זה 20 רכבים שונים שירדו מהכביש והתחלפו למכונית חשמלית אחת, שאף מפחיתה את זיהום האוויר. מדובר על 20 אנשים שההוצאה שלהם על תחבורה מצטמצמת פי שלושה. זה כסף רב שיכול להיות מנווט לדברים אחרים: השקעה בחינוך, קניית מוצרי צריכה או יציאה לחופשה, במקום שהכסף סתם ישכב בכלי רכב שלא זז מהמקום רוב היום". 

גלי טאוב שריג מנכלית גוטו (צילום: יח"צ GO TO)
גלי טאוב שריג- מנכל"ית GO TO | צילום: יח"צ GO TO

היתרונות של רכב פרטי, בלי לשלם עלויות אחזקה

חברת GoTo Global פעילה כיום בארבע מדינות – גרמניה, מלטה, ספרד וישראל, ומפעילה כ- 6,000 כלים שיתופיים באפליקציה אחת אליה רשומים קרוב לחצי מיליון מנויים. בשנה שעברה השיקה החברה את צי התחבורה הגדול ביותר במדריד, בירת ספרד, ובחודש אוקטובר האחרון קנתה את חברת emmy הגרמנית, שבבעלותה צי של 3,000 קטנועים חשמליים בברלין, מינכן והמבורג.

במהלך שנת 2022 יעברו כל מוצרי החברה בישראל לפעול תחת המותג הגלובאלי GoTo במטרה ליישר קו עם הערכים הבינלאומיים של הקבוצה, המבוססים על עיקרון המולטי מודל – מגוון פתרונות תחבורה שיתופית תחת אפליקציה אחת ומנוי אחד. האפליקציה החדשה תאפשר הרשמה לשירות ונסיעה בתוך שתי דקות, וקבלת גישה לכל שירותי התחבורה השיתופיים בלחיצת כפתור ובמקום אחד: רכב לנסיעות בתוך העיר לפי דקות, רכבים משפחתיים או מסחריים להשכרה יומית, אופניים מכאניים וחשמליים, קורקינטים חשמליים ועוד.

"החדשנות שלנו מבטאת את הסיפור שלנו", מסבירה טאוב שריג. "אנחנו מעניקים ללקוחות את ההרגשה שיש להם רכב פרטי, עם כל היתרונות שבכך, אבל בלי הבעיות והעלויות הקשורות לאחזקת רכב כמו טיפולים במוסך, אגרות וכו'. האפליקציה שלנו מציעה 'סופר מרקט' של פתרונות תחבורה, מקום אחד שבו כל לקוח יוכל לממש את כל צרכי התחבורה שלו. אם הוא צריך לנסוע מרחק קצר, הוא יכול להשתמש באופניים חשמליים. אם הוא רוצה לנסוע עם כל המשפחה ליום כיף מחוץ לעיר, הוא יכול להזמין רכב, והכול בלחיצת כפתור".

"אנחנו מכוונים גם לשוק העסקי ורואים הזדמנות אדירה לאור מה שקורה בעולם בשנים האחרונות. יש יותר עבודה מהבית, בנייה של משרדים ללא חניות וויתור על 'רכב חברה' שפעם היה 'מאסט' בכל חברה גדולה. יש לנו מוצרים גם לחברות שרוצות וצריכות לתת פתרון תחבורתי לעובדים שלהן. אנחנו רואים בעצמנו כמעין מפעילים של "רובו-טקסי", מוניות ללא נהג, כי אנחנו מנהלים טכנולוגיות נכסים ולא נהגים. המטרה שלנו היא לייצר קהילה של אנשים המשתמשים בשירותים הטכנולוגיים שלנו, לכסות את כל צרכי התחבורה שלהם ולהעניק את הביטחון התחבורתי שהם זקוקים לו".

"רצון עז לשפר את העולם"

במהלך 2021 השלימה קבוצת GoTo Global שני סבבי גיוס הון בהיקף של 22.5 מיליון דולרים ובימים האחרונים הודיעה על מיזוג לתוך החברה הציבורית נרהטק מדיה, בעסקה המשקפת לחברה הממוזגת שווי של כחצי מיליארד שקל. בכך צפויה החברה להיסחר בבורסה לניירות ערך בתל-אביב.

"פיתחנו טכנולוגיה ייחודית ברמה עולמית ואנחנו מביאים המון ניסיון אופרטיבי המתורגם ליכולות טכנולוגיות על בסיס הצרכים התפעוליים שלנו. יש לנו מעל 300 עובדים ויכולת מוכחת לפתוח שווקים חדשים מהבסיס, כמו שעשינו במדריד ובמלטה", אומרת טאוב שריג. "יש לנו רצון עז לבוא ולשפר את העולם. אנחנו מכוונים להמשיך לצמוח, להציע את הסופר-מרקט התחבורתי שלנו בכמה שיותר שווקים ולהוביל את מהפכת התחבורה השיתופית".

בין המשקיעים המובילים בקבוצה אפשר למצוא את "טלקאר", יבואנית קיה בישראל בבעלות משפחת אונגר, יוסי בן שלום (DBSI) ואדם נוימן (WeWork). מנכ"ל הקבוצה הוא גיל לייזר.