מה הופך פוסט בלינדקאין לוויראלי? כנראה שסיפור על חוויה אישית שקרתה לכם ביחד בעולם העבודה ביחד עם משפטים מעצימים, כמו לא לוותר על החלומות שלכם. תום אורבך, הייטקיסט ישראלי בן 27, יצר מחולל פוסטים ויראליים בלינקדאין בגרסה עברית בחודש פברואר השנה, וכעת, 10 ימים לאחר שהשיק גרסה באנגלית, הוא מכר אותה לסטארטאפ אמריקאי.

איך עובד המחולל? פשוט מאוד. אתם כותבים מה עשיתם היום ("התחלתי עבודה חדשה"), מוסיפים מסר מעורר השראה ("אל תפסיקו לחלום") ובוחרים את מידת הקרינג' – גבוהה או מעטה, כלומר עד כמה הקורא של הפוסט יחוש באי נוחות לאחר קריאתו. כמה שניות לאחר מכן, תוכלו לקרוא את הפוסט הוויראלי שיצרתם.

אורבך הוא מנהל Marketing (שיווק צמיחה) בסטארטאפ הישראלי Mine. "כחלק מהעבודה שלי כאיש שיווק, תהיתי מה הופך פוסט בלינקדאין לוויראלי. אז עשיתי Scraping, שליפה, של פוסטים מוצלחים בלינקדאין באמצעות כלים מיוחדים, ואז ניסיתי לעשות להם 'הנדסה לאחור'", הוא מספר ל-mako.

"שמתי לב למכנה משותף מאוד ברור: ברוב הפוסטים הוויראליים בלינקדאין, הזוכים למיליוני צפיות, יש מידה רבה של אהבה עצמית ואגוצנטריות. אז הנחתי שהקהל בלינקדאין כנראה מבין שמשהו בפוסטים האלה לא בסדר, אבל אנשים ממשיכים 'לשחק את המשחק' מתוך ציפייה שזה יסייע להם בקריירה, אחרי הכל, לינקדאין זו רשת חברתית מקצועית. אז מה עשיתי? כמו כל איש שיווק טוב, לקחתי תובנה שכולם מסכימים עליה בסתר והפכתי אותה לפומבית. כך יצרתי מחולל פוסטים ללינקדאין שנותן לאנשים בדיוק את מה שהם רוצים: אישור לכך שכל הפוסטים המצליחים ברשת הזו נראים אותו דבר".

לדברי אורבך, "זה קשור ל'הטיית האישוש', שאפשר לקרוא עליה בספרי כלכלה התנהגותית (הנטייה לחפש, לפרש, להעדיף, ולזכור מידע באופן שמאשר אמונות או השערות). אפילו יש במחולל אפשרות לבחור מידת קרינג', כמה הבטן 'תתכווץ' עקב קריאת הפוסט, מה שהיה אהוב במיוחד על הקהל. תחילה עשיתי גרסה רזה בעברית בלבד, וכשראיתי שזה מצליח בישראל - הכנתי גרסה בינלאומית באנגלית".

דוגמה לפוסט שיצרנו באמצעות המחולל

על הגרסה העברית אורבך מספר שעבד שבוע ועל הגרסה באנגלית, אחרי כמה חודשים, עוד 3-4 ימי עבודה. יש לו לדבריו קצת רקע בקוד, והוא נעזר בחברים ובני משפחה. מי שרכש את המחולל באנגלית הוא הסטארטאפ Taplio מארה"ב, שמפתחת תוסף שמאפשר לאנשים ולחברות לצמוח בלינקדאין. "הם פנו אליי עם הצעה למכירה, לא תכננתי למכור בכלל - הכנתי את זה סתם בשביל הכיף", מספר אורבך, שאת סכום הרכישה עצמה הוא מעדיף שלא לחשוף.

בציוץ ויראלי שפרסם בטוויטר שיתף אורבך את תהליך המכירה: "הסכמתי עקרונית למכור וזרקתי מספר גבוה. הא אמר שזה ממש לא שווה להם בסכום הזה. פשוט כתב לי ״no go״ בלי להרחיב יותר מידי... הצעתי לו שנשים לינק למוצר שלהם בתוך המחולל, פרסומת, ונראה כמה אימפקט יש לזה ב-24 שעות ואז נחליט על מחיר. הוא הסכים".

אורבך שהיה זקוק להפוך את המחולל שלו לוויראלי – ומהר, פרסם בקהילה ברדיט, שבה "משתפים כלים חינמיים מגניבים מרחבי האינטרנט". תוך כמה שעות הפוסט הגיע ל-2 מיליון איש, ואחד ממשתמשי רדיט, שהתלהב מהרעיון, פרסם קישור למחולל בטוויטר שלו. הציוץ נהיה ויראלי והגיע כבר ליותר מ-15 מיליון איש. עוד לפני שתמו אותן 24 שעות של ניסוי, למחולל נרשמו 1.4 מיליון יוזרים, Taplio חזרו לאורבך והסכימו להצעת המחיר המקורי שלו. מעבר לכך, הוא זכה לסיקור בכתבות באתרים בעולם, בהם הגרדיאן, באזז פיד, גיזמודו וביזנס אינסיידר.

מה הכוח של רדיט?

אורבך: "רדיט הוא מאגר הפורומים הכי גדול בעולם. יש עשרות אלפי תתי-קהילות בנושאים שונים. הקושי הוא שאנשים שונאים פרסום שם - אם מישהו מקדם את עצמו, הוא ישר ייחסם או יקבל פידבקים שליליים. האתגר הוא למצוא את תת-הקהילה הספציפית ששם המוצר שלך יתקבל באהבה. זה דורש גם הרבה הכנה מראש, כלומר פעילות בתוך אותה תת-קהילה שלא למטרות קידום, כדי שיכירו אותך ויראו שאתה 'אחד משלהם'".

דוגמה לפוסט שיצרנו באמצעות המחולל

איזה תגובות קיבלת אחרי הפרסום?

"אנשים מתים על 'מדד קרינג' שבתוך המוצר, כי זה מאשר להם את מה שהם חשבו כבר קודם - שכמעט כל הפוסטים בלינקדאין מאוד 'מעיקים בבטן'. בנוסף, זו תקופה קצת קשה בהייטק - פיטורים וכו', אז הרבה אנשים פנו אליי והודו לי על זה שגרמתי להם לחייך לכמה דקות. זה עשה לי טוב על הלב".

מה אתה מתכנן להמשך?

"הפעם דברים פחות הומוריסטיים ויותר תוכן וכלים אמיתיים לאנשי שיווק. אני שם לב להמון פערים שמקשים על העבודה של אנשי השיווק בהייטק (במיוחד בחברות תוכנה לעסקים, B2B SaaS) ויש לי כל מיני רעיונות איך לעזור לפתור. אני הולך להשיק הרבה כלים קטנים ונחמדים בשנים הקרובות".