אחרי שנים של שירות נאמן, פקע תוקפו של הדרכון שלי. הורדתי טופס באינטרנט, החלפתי את תמונת הדרכון המיושנת שלי - מהטיול אחרי הצבא - בתמונה עדכנית יותר, ושמתי פעמיי למשרד הפנים.
לאחר המתנה לא ארוכה ניגשתי לפקידה שושי. "אני צריך להחליף דרכון", אמרתי. שושי לקחה ממני את הטופס והתמונות, תקתקה במרץ על המקלדת ובהתה ארוכות במסך שלפניה. "אתה לא בארץ", הודיעה לי בנחרצות. "לא בארץ? הנה אני כאן לפנייך. את יכולה לגעת, זה ממש אני", עניתי. "אני מבינה שאתה פה, אבל במחשב כתוב לי שאתה לא נוכח בארץ". "אני ועוד איך נוכח, אני אבא של הנוכחים", אני יורה בהתלהבות. "טוב, לא צריך להתרגש", אומרת שושי, "רק ציינתי שאתה לא פה לפי הרישומים שלנו. תגיד, אולי אתה נכנס לארץ עם הזיהוי הביומטרי במכונה בנתב"ג?" שואלת שושי. "ברור", אני עונה. "אהה! זו הסיבה. לוקח לזה זמן להתעדכן".
"תגידי, זה ימי הביניים? משטרת הגבולות עדיין מפעילה מכונות טורינג וכרטיסים מנוקבים"? אני לא מתאפק לשאול, "כאילו שאין היום טכנולוגיות שיכולות להעביר 100 תנועות בשנייה ממחשב למחשב בכל מקום בעולם?" "בחיי שאתה צודק", ממשיכה שושי בפרוצדורה ומשדכת להנאתה את התמונה לטופס שמילאתי. "אמרו לי שזה משהו עם הגזירה, משהו שם עובד לאט ואז אנחנו מקבלים את הקובץ באיחור של כמעט שבוע. גזירה, אתה יודע, ששולפים את הנתונים מהמחשב של משטרת הגבולות, ואז מייצרים קובץ ואז יש גזירה ומקבלים קבצים קטנים ושולחים אותם לכל הגורמים" היא מסבירה בסבלנות. "ובסוף זה מעדכן את המחשב של משרד הפנים?" אני שואל. "בסוף, כן", היא עונה, "איך אתה משלם?" היא שואלת.
הפתרונות של שושי-טק
אני שולף כרטיס אשראי. "אני אשתדל שזה יהיה היום, כי אני יודעת שאתה צריך לנסוע שוב בעוד יומיים. אבל אני לא מבטיחה, כי אתה לא בארץ", היא מביטה בי בחמלה. "חשבתי שסגרנו על זה שאני נוכח", אני אומר בשקט. "אז מה, אתה בהיי-טק?" היא מייסדת סמול-טוק. "לא, כי גם בעלי בהיי-טק, והוא אמר לי שיכול להיות שזו ב-Tibco וזה מעכב את העדכון. מה זה השטויות האלה? שיעשו את הגזירה, וייצרו את הקובץ, יקראו מהתור את ההודעה, ויעדכנו את הרשומה בדאטה-בייס במיידי, ואז אני לא אצטרך להגיד ללקוחות שהם לא בארץ. לא ככה?" היא שואלת. אנחנו נפרדים לשלום. שושי עוד מספיקה לקרוא לעברי: "אז תגיד להם שם בהיי-טק שלכם שזה לא מתעדכן מספיק מהר. סבבה?"
בפעם הבאה שמישהו אומר לכם ש"המחשב נפל ואין מערכת", או "שהעדכון עוד לא הגיע", או ש"יוכל לראות את מצב החשבון רק בסוף החודש", תגידו לו שזה סתם שטויות ושיתקשר לשושי ממשרד הפנים. היא כבר תגיד לו מה לעשות.