בקרוב בתל אביב? תושבי פריז החליטו אתמול על הוצאתם של הקורקינטים החשמליים מהעיר. במשאל עם שנערך בקרב התושבים, שעסוקים לאחרונה יותר במחאות נגד עליית גיל הפרישה, הם נאלצו להכריע האם להמשיך את החוזים עם חברות הכלים השיתופיים של ליים, טייר ודוט, שכבר הסתיימו אך קיבלו אישור זמני בעקבות משאל העם. לאחר שהסתיימה ספירת הקולות, התוצאה ברורה מאוד. 89% אחוז מתושבי העיר החליטו שנמאס להם מהקורקינטים שמסתובבים להם בין הרגליים, ועד ה-1 לספטמבר כל 15 אלף הכלים בעיר יצטרכו להתפנות.

התוצאות המאוד חד משמעיות מדאיגות את אנשי התעשייה. פריז נחשבה בתור דוגמה לשאר הערים באירופה, שהכניסו מספר רב של כלים ולאחר מכן הגבילו אותם בחוקים שונים. בין ההגבלות שכבר ניתנו בעבר יש הגבלת מהירות ל-10 קמ"ש, ומקומות חנייה מוסדרים כמו בתל אביב. פריז גם הייתה הראשונה שעברה לשיטת חוזים מול חברות הקורקינטים כדי שיוכלו לעמוד בתנאים של העירייה.

ראש העיר של פריז, אן הידאלגו, שבמקור קיבלה בברכה את הקורקינטים השיתופיים לפריז, דחפה להפוך את פריז לעיר ירוקה יותר, והובילה מדיניות שהסבה מקומות חניה למכוניות לשבילי אופניים חדשים ואזורים ידידותיים להולכי רגל. עם זאת, הכלים החשמליים המשותפים זכו לביקורת רבה מתושבי העיר, שהתלוננו לעתים קרובות על נהיגה מסוכנת ובלגן על המדרכות. שלושה רוכבים נהרגו בעיר בשנה האחרונה ו-459 נפצעו: עלייה חדה מהשנה הקודמת.

כעת לקראת משאל העם, גם הילדאגו שינתה את מדיניותה כלפי הכלים החשמליים וטענה כי הם יותר מזהמים משחשבה, יקרים (נסיעה של 10 דקות עולה 5 יורו) וכמובן גורמים ליותר מדי תאונות. בדיקה של האתר techcrunch גילתה שהשימוש בכלים לא באמת החליף נסיעות ברכב פרטי, כפי שקיוו בהתחלה, אלא בעיקר נסיעות בתחבורה ציבורית או הליכה ברגל ואין באמת יתרון אקולוגי בשימוש בהם.

חברות הקורקינטים השיתופיים דוט, ליים וטייר טענו בהצהרה משותפת כי שיעור ההצבעה הנמוך השפיע על תוצאות משאל העם. רק 103,084 אנשים הגיעו להצביע, שהם כ-7.5% מהמצביעים הרשומים בפריז. הם האשימו חוקים נוקשים בנושא, מספר מצומצם של קלפיות (ולכן תורים ארוכים שהרתיעו מצביעים צעירים) ואי אפשרות להצביע בצורה אלקטרונית, ואמרו ששילוב המאפיינים של ההצבעה "נטה מאוד לקבוצות גיל מבוגרות, מה שהגדיל את הפער בין היתרונות והחסרונות".

בנוסף, החברות אמרו כי משאל העם נערך באותו יום של מרתון פריז, וכי רק תושבי פריז הורשו להצביע, ולא כללו אזרחים שגרים מחוץ לעיר אך נכנסים אליה ביומיום.

המפעילות של הקורקינטים הציעו נסיעות חינם ללקוחות שהצביעו והסתמכו על משפיעני רשתות חברתיות כדי לנסות לגרום למשתמשים צעירים להצביע, מאמצים שלא ממש עבדו, היות ופריזאים דיווחו שיש שיעור גבוה של מצביעים מבוגרים בתור.

קורקינטים בפריז (צילום: Victor Joly/shutterstock)
קורקינטים בפריז | צילום: Victor Joly/shutterstock

משאל העם אינו מחייב, כך שהידאלגו עדיין יכולה לקבל את ההחלטה הלא סבירה להשאיר את הקורקינטים בעיר על סמך אחוז ההצבעה הנמוך. המספרים מראים בבירור שהכלים פופולריים. ליים מסרה בעבר ל-TechCrunch ש-90% מהצי שלה בפריז נמצא בשימוש יומיומי. בסך הכול התבצעו 10 מיליון נסיעות ברחבי ליים, דוט וטייר. זה בערך 27,000 נסיעות ביום.

קורקינטים, פריז (צילום: EricBery, shutterstock)
קורקינטים, פריז | צילום: EricBery, shutterstock

לאיסור לא תהיה השפעה על האופניים החשמליים המוצעים על ידי חברות מיקרו מוביליות משותפות, שיישארו בעיר. באופן דומה קורקינטים בבעלות פרטית אינם מושפעים מהאיסור, מתוכם 700,000 נמכרו בצרפת בשנה שעברה, על פי נתוני משרד התחבורה.

חשוב לציין שהעיר נמצאת בימים לא פשוטים, הפגנות רבות נערכות וחוסמות את העיר, והקורקינטים הופכים, ממש כמו בתל אביב, לאחת מהאופציות היחידות להתנייד בעיר באותן שעות.

כעת שאר ערי אירופה שמאפשרות השכרה של קורקינטים חשמליים, כולל תל אביב, יכולות ללכת בעקבות פריז ולשנות את הגישה שלהן לכלי שהשתלט על חלק מהמדרכות. גם פה בישראל ישנה ביקורת קבועה על השימוש בכלים חשמליים בעיר, למרות השבילים הייעודיים שהעיריות בונות. הרשתות החברתיות מלאות בפוסטים של תושבים שמתלוננים על רוכבים שנוסעים בפראות וגורמים לתאונות קשות, כעת בעקבות ההחלטה סביר להניח שגולשים יבקשו לשקול מחדש את השימוש גם בישראל, אחת מהן היא ציפי ברנד, חברת מועצת העיר תל אביב ומתמודדת על ראשות העיר, שקראה לרון חולדאי לבצע משאל עם דומה בתל אביב.