השיחות ממוקדים טלפוניים המנסים לשכנע אותנו לרכוש מוצרים ושירותים או סתם לתרום ולזכות לישועות הפכו כבר מזמן למכת מדינה. למרות חוקים שונים נגד ספאם שעברו בשנים האחרונות בכנסת, נראה כי מספר שיחות אלו לא יורד ואף עולה משנה לשנה. עתה מנסה פלאפון להציע ללקוחותיה דרך ראשונה מסוגה להתמודדות עם התופעה: לתת לה לסנן את השיחות האלו עוד לפני שהן מגיעות למכשיריהם.

החברה השיקה היום (ב') שירות בשם Smart Call ("שיחה חכמה"), המסנן שיחות ממוקדים אוטומטיים. הסינון מתבצע במרכזיית הרשת, עוד לפני שהיא מועברת למכשירו של הלקוח. כך, נחסכים מהלקוח הטרדה שבקבלתה והצורך להוסיף את המספר המטריד לרשימת החסימה במכשירו (ללקוחות שעושים זאת).

מרכז שירות לקוחות פלאפון (צילום: דניאל בר און)
בדצמבר: 80 מיליון שיחות ספאם | צילום: דניאל בר און

בשיחת טלפון עם NEXTER הוסבר לנו כי החסימה מתבצעת על ידי אלגוריתם שפותח בפלאפון, ומזהה דפוסי התנהגות של מוקדי מכירות והתרמות. כך, למשל, כאשר מזהה הרשת רצף שיחות יוצאות ממספר מסוים למספרים עוקבים (למשל: 050-1111111, 050-1111112, 050-1111113 וכולי) היא מתייגת את המחייג כספאם - וחוסמת את השיחות ממנו. לפני החסימה מבוצעת שיחה למספר כדי לוודא שאכן מדובר במוקד אוטומטי ולא למשל באדם פרטי שחייג לרצף מספרים.

80 מיליון שיחות ספאם בחודש

"על פי ההערכות שבידינו, בשנת 2014 התקבלו מאות מיליוני שיחות ספאם בקרב כל חברות הסלולר", אומר עוז גור, מנהל אגף שיווק לקוחות ומוצרים בפלאפון. "רק בחודש דצמבר התקבלו לפי ההערכות כ-80 מיליון שיחות ספאם לניידי לקוחות כל החברות. החלטנו להרים את הכפפה ולהעניק ללקוחותינו שירות שיחסום עבורם שיחות אלו ויחסוך מהם הטרדות מיותרות".

קראו גם: האפליקציה שתשים סוף לספאם בסלולר

בחברה מדגישים כי השירות מסוגל לחסום גם מספרים חסויים, שכן הסתרת המספר מבוצעת רק לאחר שהשיחה עברה במרכזייה. בנוסף, הם מציינים כי השירות חוסם כרגע שיחות בלבד, אם כי בכוונת החברה להרחיב אותו גם להודעות הספאם ב-SMS, אך אותן קשה יותר לזהות. פלאפון אף הדגישה כי השירות אושר על ידי משרד התקשורת, ששוקל מזה זמן מה לחייב את כל החברות להציע שירותים לחסימת ספאם ללקוחותיהן.

ההרשמה לשירות הינה בחינם למשך 6 חודשים, ולאחר מכן בתשלום קבוע של 2.90 שקל לחודש.