עם סיפורים שנחשפים בכל פעם על "נוכל טינדר" כזה או אחר, אין פלא שאנשים רבים חוששים ליצור קשרים באפליקציות ההיכרויות ולבטוח באנשים שהם מכירים רק מהרשת. אפליקציה ישראלית חדשה בשם Zipper (זיפר) שמה לעצמה כמטרה להיאבק בתופעות ההתחזויות והקאטפישינג  באפליקציות, בכך שהיא דורשת מהגולשים להעלות סרטונים של עצמם. אחרי שנה קשה בתחום הגיוסים בהייטק, המנכ"ל, גיא צוברי, החליט להוציא חצי מיליון שקל מכיסו הפרטי כדי לקדם את החזון.

כל מי שיש לו ניסיון, ולו קל, באפליקציות ההיכרויות, מכיר את החששות העולים כשעוברים משלב ההתכתבות באפליקציה לדייט במציאות. "נחשפתי לקשיים שיש לאנשים שרוצים להכיר באפליקציה. יש מלא קאט פיש, בוטים, פייקים, נשואים וכדומה, ויש כל כך הרבה מקרים שאנשים נכוו כשהגיעו אנשים שלא תאמו לתמונות באפליקציה", מספר ל-mako מנכ"ל ומייסד Zipper, היזם גיא צוברי (51), מרמת גן שהגיע לתחום אחרי ניסיון בעולם הנדל"ן. "שאלתי: 'למה לא מוצאים פתרון עם וידאו?', ובהתחלה אנשים אמרו לי 'עוד המון אנשים חושבים כמוך'. חיכיתי וראיתי שאף אחד לא עושה את זה, אז הרמתי את הכפפה".

צוברי מאמין כי לא ניתן באמת לדעת אם האדם מתאים לך רק באמצעות תמונה. "קשה להתחיל שיחה כשאתה חושש מי נמצא בצד השני. כבר היום יש אנשים רבים שמבקשים לעשות שיחת וידאו לפני הדייט, כי הם לא רוצים להיפגע עוד פעם ולא רוצים לבזבז את הזמן. מעבר לדמות ולתמונה יש את הקול, שמשלים את האופי של הבן אדם והאישיות שלו", אומר צוברי. "בסרטון אפשר לראות מימיקות ושפת דיבור, דברים קטנים שמשלימים לך מי הבן אדם. האפליקציה אומרת לכל אחד - אתה יותר מתמונה. כל האפליקציות האחרות מתייחסות אליך כאילו אתה בקטלוג, ואנשים יכולים להזיז אותך ימינה או שמאלה. פה נותנים לבן אדם במה כדי שיוכל להציג את עצמו".

כל משתמש באפליקציה מתבקש להעלות סרטון שבו הוא מציג את עצמו בקצרה. "זה אותנטי ועדכני, צולם באותו הרגע כי אי אפשר להעלות וידאו מהגלריה. יש אימות לכך שזה באמת האדם שמדבר. ברגע שהעלית וידאו יש אפשרות לראות את האנשים באפליקציה - כלומר לא תראה אנשים שנחשפו לפני שתיחשף בעצמך", מסביר צוברי. ניתן להעלות סרטונים נוספים בהם המשתמשים עונים על שאלות ומספרים על עצמם קצת ביותר בהרחבה. בנוסף, קיימת גם אפשרות להעלות סרטון של 'חבר ממליץ', שמעיד על המשתמש: "יותר קל לפעמים להעיד על מישהו אחר מאשר על עצמך. זה גם מעביר מסר של 'תראה לי מי החברים שלך ואראה מי אתה', ונותן ביטחון לצד השני".

"לכל זה מתווספים פיצ׳רים אחרים שלא קיימים באפליקציות היכרויות אחרות", מסביר צוברי, "לא צריך לנחש מי בצד השני, לא צריך ללכת לחפש את הפייסבוק או האינסטגרם ולחקור מי הבן אדם לפני שמתחילים לדבר. במקום שאנשים ילכו לחקור בחוץ, אצלנו הכל נמצא באפליקציה ואפשר להעלות כמה תמונות שרוצים. המטרה היא שלא יחליטו ישר אם כן או לא. זה לא ימינה או שמאלה, ואפשר לגלול ולחזור, לא צריך להחליט על כל פרופיל באותו הרגע. יש גם מנגנון של לייק ומעקב, כך שאם ראית פרופיל של מישהו שעניין אותך אבל הפרופיל שלו עדיין ריק, ברגע שתעקבי אחריו החומרים שהוא יעלה יקפצו כמו סטורי".

התהליך שעבר צוברי בשנה האחרונה כדי לגייס כספים ולהפוך את החזון למציאות לא היה קל. "עם כל ההפגנות מתחילת השנה, כל התעשייה הייתה ב'הולד' לגבי השקעות. צריך לזכור שגם בימי שגרה, בתחום ה-B2C בישראל היה קשה לאנשים להשקיע", אומר צוברי. "כשסיפרתי בהתחלה לאנשים על הרעיון הם חשבו שזו עוד אפליקציית היכרויות כמו טינדר או באמבל, אבל אז שאלתי אותם איפה הבעיות לדעתם, הם ענו, הראיתי להם את האפליקציה ואוטומטית איך שלוחצים פליי על סרטון, הפרצוף שלהם משתנה לגמרי. הם הבינו שזה אחרת. ישבתי עם קרנות ומשקיעים ובכל פעם שהראיתי להם את האפליקציה, העיניים שלהם היו נפתחות והם אמרו 'אין מצב שהדבר הזה לא קיים'. אז אמרתי להם שזו בדיוק הבעיה – שאף אחד לא עושה את זה".

בסופו של דבר, צוברי החליט להשקיע מכיסו הפרטי כחצי מיליון שקלים ולצאת לדרך. "עשיתי הכל לבד. אני עוף מוזר ואני שילמתי. לא חיכיתי למשקיע, הלכתי לבית תוכנה, אמרתי לו תן הצעת מחיר ורצתי קדימה. לא באתי למשקיעים עם ניירת ואמרתי 'בוא תשים כסף'. זה לא הסתדר לי עם העולם הזה ולכן החלטתי לשלם בעצמי. הכנסתי עובדים והכל התחיל להתקדם".

גם למלחמה, כמובן, יש השפעות על השוק. "הכל מאתגר. נכנסתי לתחום שיש בו הרבה עליות וירידות. אני מציאותי וזה בסדר שיש ימים שלא קורה בהם כלום ואני מודע לזה ולא מפחד מזה. כרגע המטרה היא להציג את האפליקציה, ושמשתמשים יתחילו להוריד. המלחמה גרמה לכך שאין לאנשים חשק לצאת, ותופעות של בדידות התגברו. ראינו שהדרישה להיכרויות גוברת". כעת, צוברי מקווה שהציבור הרחב יכיר לאט לאט את האפליקציה, שכבר זמינה להורדה באנדרואיד ואייפון, ומשקיעים נוספים יצטרפו אליו לחזון.