אתם מתעסקים בטלפון הנייד בנהיגה ומערכת במכונית מצפצפת כדי להזהיר אתכם. פעם ראשונה. פעם שנייה. בפעם השלישית המערכת "מתייאשת" מכם, ומחליטה להזהיר את הסביבה – נהגים והולכי רגל בקרבתכם, באמצעות ארבעת אורות האזהרה ברכב שלכם.

את הטכנולוגיה החדשה הזו פיתחה חברת InCarEye, שהוקמה על ידי בכירים לשעבר באגף התנועה במשטרת ישראל ובצה"ל, ולדבריהם היא היחידה בעולם המשלבת בין בינה מלאכותית לחיישן ניתוח וידאו.

על פי שלומי אופיר אפריאט, מייסד ויו"ר InCarEye, היסח דעת בנהיגה כתוצאה משימוש בטלפון הנייד הוא הגורם המרכזי לתאונות דרכים בעולם ואחראי לכ-25% מכלל התאונות. "היה לנו חשוב לפתח מערכת שמתריעה לא רק לנהג על התנהגותו, אלא גם מזהירה את סביבתו החיצונית, הולכי רגל ונהגים כאחד בכדי להגן על עצמם", הוא מספר ל-mako.

אפריאט מספר כי הטכנולוגיה נוצרה בעקבות ההבנה שהבעיה של היסח דעת היא חמורה וכלל עולמית, ואין לה פתרונות מתאימים. "מדובר על תופעה מטרידה שגדלה מיום ליום, ועל כן יש לטפל בה מהשורש. כל אחד מצוות החברה שלנו מגיע מזוויות שונות, כך שהפתרון שאנו מציגים הוא מקיף ביותר".

InCarEye (צילום: InCarEye)
InCarEye | צילום: InCarEye

כיצד המערכת עובדת בפועל?

המערכת סורקת את גוף האדם שממוקם בכיסא הנהג באמצעות טכנולוגיית ניתוח וידאו, אשר מתורגם לנוירונים - קרי תזוזות גפיים, ידיים, כתפיים, ראש, ושאר חלקי הגוף הרלוונטיים. הידע נאסף ומנותח בו זמנית ע"י AI, בינה מלאכותית, בזמן אמת.

בזכות כל אלו המערכת מסוגלת לזהות את הרגע המדויק, בו הנהג נוגע בטלפון הנייד שלו, ומתריעה רק אחרי 1.2 שניות, מפני שבזמן הזה הנהג יכול לענות לשיחת טלפון נכנסת.

מעבר ל-1.2 שניות שהמערכת מזהה נגיעה של הנהג בטלפון, היא מייצרת התרעה קולית באמצעות באזר שמותקן ברכב. מעבר ל-2.2 שניות, המערכת מוציאה התרעה חזותית באמצעות חיווי חיצוני באורות האזהרה ברכב, קרי 4 ווינקרים, כך שגם הסביבה תהיה מודעת להיסח הדעת שנגרם ושישמרו בהתאם. בנוסף, באמצעות מודלים שהמערכת לומדת תוך כדי תנועה, היא מסוגלת לזהות התנהגויות עתידיות של הנהג בהיסח דעת שהוא נמצא בו.

הפתרון של InCarEye פועל בצורה אוטונומית לחלוטין וללא שום פעולה מקדימה מצד הנהג. ההטמעה ברכב הנה פשוטה ואינה מצריכה הפעלה, או הורדת אפליקציה מיוחדת. "יכולת הזיהוי של המערכת גבוהה במיוחד, ברמת דיוק שתאפשר לה להיות שחקן משמעותי גם בעולם הרכבים האוטונומיים, בו יעלה הצורך לניטור התנהגות נוסע, לעומת ניטור התנהגות נהג הנפוצה כיום", אומר אפריאט.

אילן מור, ניצב משנה בדימוס ומפקדת משטרת התנועה הארצית, מסביר כי "קיימת התמכרות כלל עולמית קשה לטלפונים הסלולריים, וככל שזו מתגברת, היא מעלה את הסיכון לתאונות דרכים ואת היקפן. בישראל היקף תאונות הדרכים משימוש בנייד עומד על כ-35%, כ-1.6 מיליון תאונות בשנה. בארצות הברית, עלות תאונות הדרכים למשק נאמדת בכ-300 מיליארד דולר בשנה. נתון גבוה במיוחד שאנו שואפים להפחיתו בפיתוח זה".

עופר סגל, מנכ"ל ושותף בחברה, בטוח כי הפיתוח החדש ישנה את המציאות המסוכנת בכבישים. "הפתרון שלנו מיועד לשוק יצרני הרכב, חברות ביטוח, שוק האוטובוסים, המשאיות ועוד. מערכת זו תתמשק בקלות עם מערכות טלמטריה מתקדמות כמו איתוראן, פוינטר, קווסטאר ודומיו, כך שהיא תוכל להוציא התרעות גם לחברות הביטוח על התנהגות הנהג.

"פיתוח זה מוביל פריצת דרך משמעותית, בהתחשב בעובדה שהמערכות הקיימות כיום מזהות שימוש בטלפון רק כ-6 שניות לאחר המגע בנייד, וחלקן מצריכות התקנת אפליקציה ייעודית. מדובר בהחלט בבשורה גדולה שניתן יהיה ליישמה לשימושים שונים בהמשך", אומר סגל.

מימין: עופר סגל ושלומי אופיר אפריאט, InCarEye (צילום: גלעד ארצי )
מימין: עופר סגל ושלומי אופיר אפריאט, InCarEye | צילום: גלעד ארצי

למי מיועדת המערכת?

סגל: "בסופו של תהליך, המערכת מיועדת לכלל הרכבים הנוסעים על הכבישים בישראל ומחוצה לה. אנו מתכננים לפרוץ לשוק האמריקאי והאירופאי בשלב ראשון ולאחר מכן לשווקים נוספים. המערכת מיועדת למספר סגמנטים וביניהם חברות ביטוח רכב, יצרני רכבים ויבואני רכב. אנחנו נמצאים בשלב של הוכחת היתכנות (POC) שיחל ב-2023.

"לאור מספר תאונות הדרכים הגדל, אנו מצפים ממשלת ישראל להירתם לצו השעה ולהצטרף להנהגת מהלך זהה לזה שמוביל האיחוד האירופי, בין אם בחיוב כלי הרכב בהטמעת הטכנולוגיות השונות, סבסוד חלקי והטבה בפרמיה ביטוחית ועוד".