לגולשים נמאס - ופייסבוק מיישרת קו. בהודעה שפרסמה אתמול (ב') בבלוג שלה, הרשת החברתית הגדולה בעולם הכריזה מלחמה נגד כותרות ה-Click Bait (לינק פתיון), אותן כותרות מתגרות שלא מגלות יותר מדי וכל מטרתן לפתות את הגולשים להקליק. בהודעה, עליה חתומים שני חוקרים העובדים בחברה, נכתב כי מעתה, פייסבוק תדאג לצמצם את נוכחותן של הכותרות הפתייניות בפיד, ובמקום זאת תסייע בקידום לינקים המופיעים בפורמט פחות שנוי במחלוקת.
ההחלטה של פייסבוק התקבלה בעקבות תוצאות סקר שערכה: "כאשר שאלנו אנשים איזה סוג של תוכן הם היו רוצים לראות בפיד שלהם, 80% מהם ענו שהם מעדיפים כותרות שעוזרות להם להחליט בעצמם האם הם רוצים לקרוא את המאמר לפני שהם מקליקים". עם זאת, צריך לזכור שנוחות המשתמשים היא לא תמיד בראש מעיינה של הרשת החברתית (רק לא מזמן היא כפתה עלינו להוריד את אפליקציית המסנג'ר שלה). לכן צריך לחפש גם את המניע הכלכלי. פייסבוק כפי הנראה מעדיפה לפגוע בטראפיק של האתרים כדי לעודד אותם להשקיע בפרסום בתשלום.
קראו גם: התקשורת מצטיינת בסיפורים סוחטי-לייקים. אז למה הקוראים עצבניים? (הטור של דרור גלוברמן)
כעת עולה השאלה: איך בדיוק פייסבוק תדע לזהות שמדובר בקליק-בייט? "דרך אחת היא לראות כמה זמן הגולשים נמצאים באתרים הללו מחוץ לפייסבוק", מסבירים החוקרים בפוסט - כלומר: אם גולשים מקליקים על מאמר ומקדישים מספר דקות לקרוא אותו, אפשר להניח שמדובר בתוכן שהוא בעל ערך עבורם. לעומת זאת, אם הם מקליקים ומיד חוזרים לפייסבוק, זה מעיד על תוכן מאכזב.
דרך נוספת, לטענת פייסבוק, לבדוק האם מדובר בפתיון עלוב או סיפור מעניין, היא לבחון את היחס בין מספר ההקלקות לבין איכות השיחה שמתפתחת בתגובות לפוסט. במילים אחרות: אם רבים הקליקו, אבל לא היה להם מה להגיד על זה (חוץ מ"מעפן") - כנראה מדובר בקליק-בייט. מאחר שלא מדובר כאן במשימה שתוטל על עובדים בשר ודם, אלא אופטימיזציה שתיעשה באופן אוטומטי, סביר להניח שאת השפעות ההחלטה החדשה נרגיש בקרוב גם ברשת הישראלית.
לא תאמינו לכותרות לאייטם הזה
ההחלטה הזו של פייסבוק ודאי משמחת גולשים רבים, אך היא בהחלט משמחת גם את אתרי התוכן, שבחרו לדווח על הסיפור בכותרות משעשעות כמעט כמו שלנו. האפינגטון פוסט, למשל, פתח בכותרת "פייסבוק שאלה אנשים על קליק-בייטס, מה שקרה אחר כך יגרום לכם להלם"; מאשבל נתנו את הכותרת "לא תאמינו לזה: פייסבוק מנסה לסלק כותרות קליק-בייטס"; אתר CTV News כתב: "בחיים לא תאמינו איזה שינוי פייסבוק עומדת לעשות"; וגם אצלנו הכתבים שמחו לאמץ - בקטע אירוני ומודע לעצמו - כותרות כמו "אנשים אמרו לפייסבוק שנמאס להם מכותרות מטעות, לא תאמינו מה קרה אחר כך". לנו לא נותר אלא לקוות לראות כותרות כאלה כמה שפחות.