איפשהו במרכז הארץ יש חדר במשרד פרסום, שבו יושב מישהו ומרפרש את אתרי החדשות שוב ושוב, בציפייה שכולם יכתבו על הסרטונים של "יד חזקה לישראל", שצברו מאות אלפי צפיות ושאינם באמת סרטונים של תנועה פוליטית, אלא פרסומת לאתר מכירות של מוצרים משומשים או השכרת דירות, ושהמילה "יד" מופיעה בשם שלו.

בשבועות האחרונים, כשהדיון על פינוי עמונה נמצא בכותרות, צץ לו בפייסבוק עמוד של תנועה כאילו פוליטית ושמה יד חזקה לישראל. היד השחורה בלוגו מתכתבת אולי עם תנועת כך, והרקע הכתום מתכתב באופן די ברור עם ההתנגדות להתנתקות מ-2005. גם מסרים כמו אגרוף בלהבות ובאנר עם הסיסמה "על בית לא מוותרים" מכוונים באופן די ברור לנושאים פוליטים.

לעמוד הפייסבוק שנפתח 1,600 לייקים בלבד, אז לא ברור כמה מכם באמת נחשפו אליו, אך לסרטונים של "יד חזקה" יש מאות אלפי צפיות. הסרטונים עצמם מציגים מסרים פוליטיים כלליים וחסרי תוכן של "הגיע הזמן לעשות ולשנות", "המהפיכה החלה" וכדומה. סיסמאות ריקות בלי שום מסר אמיתי או אג'נדה, כמו כמעט כל קמפיין של מפלגה אמיתית.

בסרטונים מככבת דמות בשם גד שטיין, שהמצלול שלו רומז על שם האתר שהוא מפרסם. כפי שזיהו בטוקבקים בעמוד, הוא מגולם על ידי השחקן גל תורן. גולשים אחרים הבינו שמדובר בפרסומת, וחלקם (בהנחה שאינם שתולים של משרד הפרסום) ממש כעסו, והרצון לתשומת לב עבד.

אלא שהמגיבים כעסו בו זמנית גם על כך שהתנועה ימנית, וגם על כך שזו תנועה שמאלנית בתחפושת שלועגת לימין בישראל. "נראה מפחיד. עוד תנועה של בריונים", כתב אסי, "מה, אם תרצו לא מספיק קיצונית?", כתב ויקטור. "מביאים עלינו מחזור של 'הנחשול', לכו תחפשו מי ינענע אותכם", כתב גולש בשם אורן. "מי שלא יהיה מאחורי זה הרי מדובר בתנועה פשיסטית", כתב גלעד. "נראה כמו ימין קיצוני, לא בשבילי", כתב דניאל. "דף של שמאלנים קיצונים פאנטיים!", כתב רועי. "איזה קטע", כתב שגב, "לקח לאנשים בדיוק 3 דקות לזהות את הגרורה החדשה של הקרן לישראל החדשה. כמעט הלך לכם, אה?".

על פי אחד הגולשים, שפנה לחברה דרך פייסבוק ושאל אם היא אחראית לקמפיין, היא הכחישה קשר ואמרה ש"אנחנו בודקים". אלא שאמש חשפה החברה את עצמה בסרטונים בעמוד, שאומרים באופן מפרוש שמדובר בפרסומת.

בסרטון מאמש שחשף את הכל, המסרים קצת פחות ריקים. דמותו של גד, שמוצג כסטריאוטיפ של מתיישב או מתנחל עם מעיל, זקן וחולצה משובצת, נוגס בעץ ליד גדר ומדבר על כך שאברהם קיבל את הארץ המובטחת "לא חדשה מהניילונים". גד אומר "אז מה אם זה היה שייך פעם למישהו אחר". אחר כך הוא עובר לחפצים שונים ואומר שגם הם היו שייכים למישהו אחר. המסר מנסה לדבר על חפצים שאפשר למכור כיד שנייה, כמו מיחם או גיטרה, אך בהחלט אפשר להבין למה אפשר להבין ממנו כאילו מתנחלים הם כאלה שגוזלים אדמה ורכוש.

"מותר לעשות קמפיין שלועג למתנחלים שהם גנבים וכו', אבל צריך להבין שתשאו בתוצאות. אני לא מתכוון לעשות שימוש בשרותים שאתם מציעים", כותב מגיב בשם מאיר. "איך אותו מתנחל לוקח מאישה את האוכל מהסיר ובעצם מכול הבא ליד הכול הולך להתנחלויות. אם זה לא המסר ההכי זועק של הפרסומת אז מה כן. 
זה הקו הדק והמחריד בין הומור לאג'נדה של הכפשה" מוסיף אמיר.

"אז אין מה לומר... שמאלנים עלובים שאישרו את הקמפיין המגוחך והמשמיץ הזה. גועל נפש מרוכז ואנטישמי", כתב גיא.

מדובר בקמפיין הומוריסטי

למגיבים כתבו בעמוד: "חברים חזקים, מדובר בקמפיין הומוריסטי (...) אין לייחס לדברים הנאמרים כל משמעות אחרת". עוד כתבו נציגי האתר כי "חשוב לנו לשקף את משמעות הסרטון שהיא להעביר את המהות של יד2 ובמקרה זה דרך התיישבות עם ישראל בארץ ישראל. כפי שעל פי המקורות ישבו פה עמים שונים ואח"כ קיבל אברהם את ההבטחה לשבת בישראל ללא תלונה או נהי. כך גם במוצרי יד שנייה, אנשים רוכשים מוצרים שהיו להם בעלים קודמים. חשוב גם להדגיש שאנחנו מוקירים את כל הקהילות בישראל ביניהם גם את ציבור המתיישבים". 

"יד2 הוא אתר של כולם ואנחנו עובדים למען כל הקבוצות", אומר יבין גילמור מנכ"ל החברה, "מאז ומתמיד יד2 בחרה קווים של בולטות שמייצרים בוטות או קריצה. בעולם של תקשורת עמוסה, חברה קטנה מחפשת לבלוט וליצור דיון ציבורי, ועכשיו אנחנו מקיימים דיון כזה. המסר הוא שאפשר לקנות מוצר שהיה אפשר לקנות חדש או יד שניה ממישהו אחר ובזול. לגבי הצבע הכתום - הוא היה הצבע של יד2 מיום היוולדה.

 

"אין לנו כוונה לפגוע באף אחד. אני לא מומחה לתנ"ך אבל הבדיחה מבוססת על כך שכשאלוהים נתן לישראל את הארץ המובטחת היו בה עמים אחרים, הבדיחה היא שהיו פה אנשים. אנחנו לא אומרים שהארץ היא לא שלנו ולא נכנסים לדיון של ימין ושמאל.

"כשהקמנו את יד חזקה כמחאה דיברנו על הקושי לקנות דירה, והקושי בפקקים והרבה קשיים שיש. על הקו הזה העברנו מסרים. אם אתה קורא את כולם זה בליל של של שטויות שחלק פירשו כשמאלני וחלק פירשו כימני וחלק פירשו כימני במימון שמאלני. עברנו קבוצות מיקוד וקיבלנו פידבק שהרוב יבינו שזה הומוריסטי ובסוף הוא מצחיק, והמסר שלו הוא צרכנות נבונה".