הצעת חוק חדשה של הנציבות האירופית תחייב שירותי רשת כמו פייסבוק ויוטיוב לעמוד בשורת כללים מגבילים למדי - או להתמודד עם חסימת השירותים שלהם או חלקם.

לפנות בוקר (ה') פרסמה הנציבות את הצעת העדכון ל"הוראת שירותי התקשורת האודיו-ויזואליים". אנדרוס אנסיפ, סגן נשיא השוק הדיגיטלי האחוד, וגונתר אוטינגר, נציב הכלכלה והחברה הדיגיטלית, טענו כי החוק החדש נועד לאזן בין ההתחייבויות של חברות הפצת תכנים ברשת, כמו יוטיוב ופייסבוק, לבין אלו של חברות הפצת תכנים בטלוויזיה, ברדיו ובעיתונים. בפועל, נראה שההצעה, שמתיימרת להסיר רגולציה משוק התקשורת, בעיקר מחילה על רשתות חברתיות את כללי הרגולציה החלים על ערוצי תקשורת מסורתיים ביבשת.

העדכון לחוק קובע למשל כי "פלטפורמות שמארגנות ומתייגות כמות גדולה של סרטונים יחויבו להגן על קטינים מפני תוכן פוגעני כגון פורנוגרפיה ואלימות, ולהגן על כל האזרחים מהסתה לשנאה" - לכאורה ציפייה לגיטימית - אך השטן נמצא בפרטים. מניסוח החוק עולה כי הכללים לסינון תוכן חייבים להיות אחידים, כך שבכל פעם שחברה כלשהי מחליטה לסנן סוג חדש של תכנים - כל היתר יחויבו ליישר איתה קו, או שיתמודדו עם קנסות או אפילו חסימה מצד היבשת או מדינות מסוימות בה.

בנוסף, קובע החוק כי על שירותי הזרמת וידאו, כמו נטפליקס ואמזון פריים וידאו, להציע באירופה קטלוג שבו 30% מהתכנים מופקים ביבשת. כמו כן, כל מדינה ביבשת תוכל לחייב את השירותים לתרום להפקת תוכן מקורי, כך שהחברות ישלמו על תוכן אירופי פעמיים - פעם ראשונה במענקים להפקתו ופעם שנייה ברכישתו לשידור.