מחר (ג'), יחלו תשדירי הבחירות לכנסת ה-19. שידורי הבחירות הם מוסד וותיק, הסכם ישן של המדינה עם גופי תקשורת ציבוריים בו אלה מחויבים לשדר לשעה קצובה תשדירים מפי מפלגות המתמודדות לכנסת. אנחנו במרחק של שבועיים מהבחירות, ואם בעבר זמן תשדירי הבחירות היה הזמן שבו המפלגות צריכות להוכיח את עצמן בזמן אמת. האמריקאים מכנים את זה  Money Time, היום, המצב השתנה. המאני-טיים, של המפלגות הגדולות והקטנות כאחד החל להתרחב יותר ויותר, המסרים שיוצגו היום לציבור בתשדירי הבחירות נאמרים כבר כמה חודשים ברשתות החברתיות או בשפת אנשי המקצוע: "ניו מדיה".

הפוליטיקאים רוצים להיות בפיייסבוק 

לפיד מתעדכן (צילום: ארץ נהדרת feed, Facebook)
"המטרה של המדיה החברתית זה להראות את המועמד כמו שהוא באמת להראות את האישיות שלו" | צילום: ארץ נהדרת feed, Facebook

"הרבה מאוד השתנה משנת 2009, וההבדל הגדול הוא בדצביבלים". אומר קובי גמליאל, מנכ"ל isocia ומנהל המדיה החברתית והאינטרקטיב של אריה דרעי. "הרבה יותר תקציב מושקע במדיה הזאת. נפח הקהל הישראלי גדל בענק. משש מאות אלף לכמעט מיליון ישראלים. נראה לי שזה הגודל והכמות וזה שפייסבוק הוא האתר השני הכי מצפה בישראל גרם למפלגות להבין שיש בזה צורך. יכולות הפילוח של פייסבוק גדלו בצורה מדהימה. מה שהשקיעו ב-2009 היה עשר אחוז מהתקציב שמשקיעים כיום בניו מדיה".

נקסטר גם בפייסבוק

הוא ממשיך: "אנחנו למשל מייצרים מסרים ותוכן לקהל יעד ספציפי. אנחנו דואגים לכך שאנחנו מפלחים כל תוכן ולומדים לפי התגובות שלו איזה מסר עובד עליו ואיזה מסר לא. אין פוסט שאנחנו לא מעלים ובודקים בדיוק מי ענה ומי ראה אותו בדיוק. אנחנו ממשיכים לנהל מערך דיגיטלי בין הגדולים בישראל. צבא נאמנים נאמן ומסור שאנחנו יכולים לשנע אותו לפעילויות בין גרילה ובין הפצה של מסרים למקומות שנראה לנו נכון לעשות אותם".

אליאב אלאלוף, איש מדיה חברתית וותיק, עומד מאחורי קמפיין הרשת של התנועה של ציפי ליבני. גם הוא רואה את ההתקדמות העצומה שעשתה המדיה החברתית ככלי. "תחשוב על זה שלפני עשרים שנה בסרטים כל הרעים בבאטמן וסופרמן רצו לשלוט במחשבות של אנשים. הם רצו לדעת מה אנשים חושבים ולשלוט במחשבות שלהם. בשנת 2013 זו המציאות. אתה יכול לדעת מה אנשים חושבים. יש מיליון אנשים שנכנסים לפייסבוק, עושים לייקים, כותבים את הדעות שלהם. זה סוג של משהו שעוד לא מוצא הפטנציאל שלו. במקום להקשיב וללמוד ולהבין דברים ולא רק להפיץ מסרים. אתה יכול ללמוד המון דברים מזה שאתה מקשיב לאנשים. יש המון שכל שם בחוץ שזה טיפשי לא לנצל את זה. הגישה הכללית של רוב הפוליטיקאים שזה כלי הפצה".

אבל מבחינתו לדעת להשתמש בכלי זה אף פעם לא באמת יספיק. "בסוף היום מי שמשפיע על הבחירות אלה המועמדים עצמם. מדיה חברתית זה כלי. כמו שיחסי ציבור זה כלי. המועמדים עצמם הם הנכס העיקרי. הרעיון הוא להעצים את הפוליטיקאי. המטרה של המדיה החברתית זה להראות את המועמד כמו שהוא באמת להראות את האישיות שלו. אני לא יכול לראות אותו ככה במסיבת עיתונאים, או אצל ניסים משעל. לראות מי הבן אדם מאחורי הדמות".

"הסוד של נפתלי בנט זה גם הסוד של הפייסבוק שלו"

לעומת גמליאל ואלאלוף, לאסף פאסי לא היה שום ניסיון במדיה חברתית. הוא היה איש חינוך שלפני משונה חודשים התנדב לעזור לנפתלי בנט לנהל לו את עמוד הפייסבוק שלו. היום הוא הסיפור הגדול של מערכת הבחירות עם יותר חברים בפייסבוק מלשלי יחימוביץ'. "אני הייתי היחיד שעבד על המדיה החברתית של נפתלי בנט. לאחרונה הצטרף אליי עוזר. אנחנו שניים. זה הכל. אני בן אדם שמאמין במה שהוא עושה. ומהמקום הזה זה כל כך מצליח. הציבור אוהב לשמוע את מה שאנחנו עושים. הסוד של נפתלי בנט זה גם הסוד של הפייסבוק שלו. זה אמיתי, זה כן, זה בגובה העיניים".

"המדיה החברתית היא כלי מדהים. אני יכול לתקשר עם המצביעים שלי בלי מתווכים". אומר פאסי. "אני לא צריך לחכות לתקשורת שהיא תבליט נושא מסויים. אני יכול להבליט את כל הנושאים. אני יכול לתקשר באופן ישיר על כל נושא וערך שחשוב לי".

עמית לביא
"לקבל התייחסות אמיתית של מה שקורה בשטח". עמית לביא, מארגן הכנס

מחר יתקיים כנס מיוחד ובו האנשים שעושים את האינטראקטיבי והניו מדיה למפלגות הגדולות בישראל יפגשו בפעם הראשונה לדבר בזמן אמת על הבחירות, על העבודה שלהם מול המועמדים, ועל השינויים שעובר התחום. הכנס אורגן על ידי קבוצת Social Media Observer של עמית לביא, לשעבר עובד בפייסבוק, קשת מויאל והדס אדלר.

"הכנס נועד להביא בזמן אמת את האנשים שעוסקים ממש עכשיו בקמפיין הבחירות במדיה החברתית. זאת על מנת לראות מה אותם אנשים עושים, איך הם מתמודדים עם הקשיים", אומר לביא. "אנחנו רוצים לגלות מה המטרות שלהם במדיה החברתית - האם ליצור חשיפה למועמדים, האם לגייס תרומות. עד כמה זה קשה, מה יותר מצליח, מה פחות מצליח.

בחירות 2013 במדיה חברתית
"להביא בזמן אמת את האנשים שעוסקים ממש עכשיו בקמפיין הבחירות במדיה החברתית"

אנחנו רוצים לקבל מהם בזמן אמת התייחסות אמיתית של מה שקורה בשטח לבדוק אם יש דברים מעניינים שקורים בבחירות האלה. כשאובמה נבחר ב-2008 דיברו על שימוש במדיה חברתית והמהפכה הגדולה שהוא הביא בהפצת המסרים שלו ברשת, ב-2012 כבר דיברו על מי עושה בזה עבודה יותר טובה, הדמוקרטים או הרפובליקאים".

"אולי המטרה שלהם זה בכלל להניע אנשים להצביע. סקרים מראים שעצם זה שחבר אומר שהוא מצביע מגדיל את הסיכוי שחברים שלך ילכו להצביע. אז בעצם אין ספק שמדיה חברתית הוא לא עוד ערוץ אלא חלק ששזור בכל חלק בחיים שלנו ואלה האנשים שמובילים את החזית הזאת". 

בכנס ישתתפו כמה ממנהלי מדיה חברתית של המפלגות הגדולות בארץ - העבודה, ש"ס, מרצ, יש עתיד, התנועה, הבית היהודי וארץ חדשה.