שוטרים אלימים בטוויטר (צילום: twitter)
"תני לי לעזור לך עם המכנסיים האלה, הם לא נראים אופנתיים" | צילום: twitter

קמפיין תמים של משטרת ניו יורק מאיים להפוך בקרוב לגפרור שהצית גל מחאה אדיר נגד רשויות החוק ברחבי ארה"ב.

הקמפיין החל כאשר משטרת ניו-יורק (NYPD) העלתה לטוויטר ציוץ ובו הציעה לגולשים לשתף את העולם בתמונות של שוטריה בפעולה. "יש לכם תמונה עם חבר ה-NYPD? צייצו אלינו ותייגו #myNYPD. אולי היא תככב בפייסבוק שלנו". הכוונה היתה לתמונות של אזרחים ושוטרים מחייכים, רצוי כאלה שמלוויים בסיפורים מרגשים על פעולות הצלה נועזות של אנשי החוק. אך גולשים החליטו לנצל את ההזדמנות ללהעלות למודעות הציבורית את ריבוי המקרים בהם נוהגות רשויות החוק באלימות כלפי אזרחים והחלו להעלות תמונות, סרטונים וסיפורים על הכאות, מעצרים שרירותיים ועוד.

קבוצת ההאקרים אנונימוס, לדוגמא, טוענת בציוץ כי "מאז האחד-עשר בספטמבר 2001 עד ההווה, המשטרה הרגה יותר אמריקאים מטרוריסטים. יותר מ-5,000 אזרחי ארה"ב נרצחו על ידי המשטרה" - נתון שחוזר על עצמו פעמים רבות בבלוגים אנטי-ממסדיים בארה"ב אך אינו מגובה על ידי נתונים אמינים.

עוד סיפורים, תמונות וסרטונים בפייסבוק של NEXTER

הסופר קורי דוקטורוב שיתף תמונה של שוטרים לצד פרסומת שכותרתה "אנחנו לא משרתים את כולם, רק את האחוז (העליון)" והמסר "הגענו לנקודה בה המערכת לועגת לעצמה".

"הנה #myNYPD עוזרים לחבר לקום לאחר שנפל", כתב לוק רדקובסקי לצד קישור לסרטון בו נראים שוטרים מפזרים באלימות הפגנה ברחוב ומונעים מעיתונאים לצלם על ידי סינוור מצלמותיהם.

"הנה, תני לי לעזור לך עם המכנסיים האלה, הם לא נראים אופנתיים", היגג כריסטופר רדמונד לצד תמונה של שוטר מושך במכנסיה של אזרחית.

מפכ"ל משטרת ניו-יורק, ביל בראטון, התייחס אתמול לכישלון בעליצות ואמר כי "אני סוג של מרוצה מתשומת הלב" וכי "המציאות של המשטרה היא שפעמים לעתים קרובות (הטעות במקור) הפעולות שלנו חוקיות אך נראות נורא. כשאני מסתכל על הרבה מהתמונות הללו, השוטרים האלה פעלו כחוק בפעולותיהם". הוא הוסיף כי אין בכוונתו לנסות לעצור את הקמפיין או למנוע ניסיונות עתידיים של המשטרה לנהל קמפיינים במדיה החברתית בשל התוצאות. "מה שאנחנו מנסים לעשות הוא להיות פתוחים ושקופים יותר, ואנחנו הולכים להיות בכל מקום שמאפשר לנו לעשות זאת. בלוגים, ציוצים, פייסבוק - כל מה שאתם יכולים לחשוב עליו, אנחנו ננסה, ונמשיך להרחיב את פעולותינו באזורים אלה".

עוד ב-NEXTER:

אך לצערו של בראטון, לא רק הוא ופקודיו סובלים מתוצאות הקמפיין הכושל: משתמשי הרשת החברתית החליטו עד מהרה להרחיב את ההשתלחות במשטרה והחלו לפתוח תגיות נוספות שמשמשות להעלאת חומרים נגד אנשי החוק באזורים שונים בארה"ב. אחת הפופולאריות היא #myLAPD של העיר לוס אנג'לס, שזוכה לעשרות ציוצים בשעה, אך גם אוקלנד (#myOPD), שיקגו (#myCPD), סאן פרנסיסקו (#mySFPD) ועוד. בינתיים מסתפקים המוחים בטוויטר, אך בעבר כבר הצליחו תנועות כגון Occupy Wallstreet לשכנע אנשים לפעול בזכות קמפיינים ברשתות החברתיות.

יש לציין כי מספר משתמשים ביקרו בהיגיון את ההתייחסות התקשורתית לכשלון הקמפיין המשטרתי בעוד שהנושא, לדבריהם, צריך להיות הכישלון של כוחות המשטרה במילוי תפקידם.

הנה עוד כמה דוגמאות שהביאו משתמשי טוויטר למעילה של השוטרים בתפקיד ההגנה על אזרחים: