"אני בת 13 ואף אחד מחבריי לא משתמש בפייסבוק" – זו היתה כותרתו של טור שכתבה רובי קארפ בת ה-13 שגרה בניו יורק, שהתפרסם לפני מספר ימים באתר מאשבל.

בטור, שעורר הרבה הדים, מסבירה קארפ איך הפכה פייסבוק מהדבר הקול שכולם מדברים עליו לדינוזאור זקן שלא מעניין אף אחד: "כשהייתי בת 10, לא הייתי מבוגרת מספיק כדי לפתוח חשבון בפייסבוק. אבל אז הופיע משהו וקסום בשם אינסטגרם...ולהורים שלנו לא היה מושג שגם שם היתה מגבלת גיל להצטרפות. תוך זמן קצר לכל החברים שלי היה אינסטגרם".

רובי קארפ, בת 13 לא משתמשת בפייסבוק (צילום: huffingtonpost.com)
"באינסטגרם 24/7, כי זה פשוט וקל לשימוש". רובי קארפ | צילום: huffingtonpost.com

"עכשיו", היא ממשיכה, "כשאני כבר מבוגרת מספיק לפתוח חשבון בפייסבוק, אני לא רוצה את זה. עד שיכולנו להצטרף לפייסבוק כבר היינו מכורים לאינסטגרם. פייסבוק הפך לדבר הזה שלכל ההורים יש". היא הוסיפה שפתחה פייסבוק רק כדי לבדוק במה מדובר, אך עד מהרה גילתה שהאדם היחיד שהיא מכירה שם היא סבתה.

"שלחתי צילומים עצמיים שלי ורק חברות של אמא שלי הגיבו"

הטור של הצעירה האמריקאית עורר גל תגובות ברחבי הרשת, ובמגזין האינטרנטי האפינגטון פוסט הביאו אותה לאולפן להסביר את דבריה. "פייסבוק משעממת בלי עדכונים מחברים", היא הסבירה שם. "הרי זה מה שפייסבוק נועדה בשבילו – לעקוב אחרי אנשים (במקור: סטוקינג). חבריי היו שם לזמן קצר ולבסוף כולם ביטלו את חשבונותיהם מסיבות שונות. שלחתי צילומים עצמיים שלי ורק חברות של אמא שלי הגיבו".

בואו לפייסבוק של נקסטר (חגם אם אתם בני 13)

>> זה רשמי: צעירים כבר לא בפייסבוק

"אני אוהבת את אינסטגרם! אני נמצאת שם 24/7"

על אינסטגרם, לעומת זאת, היא אמרה ללא היסוס "אני אוהבת את אינסטגרם! זה פשוט, קל לשימוש. זה מה שהרבה ילדים בגילי אוהבים. אני נמצאת שם 24/7. מה שילדים בגילי אוהבים שם הוא האפשרות לשים תמונות של עצמם. כמעט אין פוסטים בלי צילומים עצמיים. מאוד קל לעקוב ככה אחרי אנשים".

נזכיר שבצעד מפתיע ובסכום ענק של מיליארד דולר, רכשה פייסבוק את אינסטגרם לפני קצת יותר משנה. אז, רבים הרימו גבה על הסכום הגבוה ששולם עבור האפליקציה הצעירה. עכשיו, יותר מתמיד, נראה שמארק צוקרברג דווקא ידע בדיוק מה הוא עושה.

באשר לסיבות בגללן הפסיקו הצעירים לראות בפייסבוק את הרשת החברתית המגניבה שכולם רוצים, קארפ טוענת כי הסיבה, נוסף לעובדה שצעירים רבים שלא עמדו במגבלת הגיל פשוט התרגלו בינתיים לרשתות מגבילות פחות, היא שינויי הממשק התכופים והמסובכים והפרסומות. בטור היא טוענת שכאשר היא נכנסת לפייסבוק היא רוצה לראות עדכונים מאנשים ולא ממותגים.

"הצעירים אינם נוטשים את פייסבוק, אלא מגוונים את השימוש שלהם במדיה חברתית"

מנתונים שנאספו על ידי "פרויקט הצעירים והמדיה" של אוניברסיטת הארוורד, עולה כי נכון לסוף השנה שעברה דווקא חלה עלייה בנוכחות הצעירים בפייסבוק - 94% מהצעירים האמריקאים, לעומת 93% מהם ב-2011. אך הנתונים שצריכים להדאיג את פייסבוק היו הרשתות האחרות: טוויטר גדלה באותה תקופה מ-12% מהצעירים האמריקאים ל-26% מהם, אינסטגרם (כאמור של פייסבוק) מאפס ל-11% וטאמבלר מ-3% ל-5%. הרשת היחידה שרשמה ירידה היא מייספייס (24% ב-2011, 7% בלבד ב-2012).

לדעתה של סנדרה קורטזי, שותפה במרכז לאינטרנט וחברה באוניברסיטת הרווארד ומנהלת "פרויקט הצעירים והמדיה", "הצעירים אינם נוטשים את פייסבוק, אלא מגוונים את השימוש שלהם במדיה חברתית". לדבריה, "כ-81% מהם עדיין מדווחים כי פייסבוק היא הרשת בה הם משתמשים לעתים קרובות ביותר. ביטול חשבונות הוא מעשה נדיר".

בעניין הפרסומות טוענת קורטזי כי "לפי המחקר שלנו, בני נוער לא מוטרדים מהמודעות בפייסבוק. להיפך – הם עושים לייק לעמודי מותג כי הם רוצים להיות מעודכנים בכל דבר שקורה עם החברות האלו".

 צפו בראיון של רובי קארפ בהאפינגטון פוסט: