מישהו שיתף בפייסבוק ידיעה חמורה על נתניהו, גנץ או כל אחד אחר? פייסבוק מתיימרת לספר לכם אם מדובר בפייק ניוז. מתחת לחלק מהידיעות החדשותיות, תקבלו שורה ובה מסקנה של בודקי עובדות, שיגידו לכם האם מה שכתוב בכותרת מדוייק.
התוכנית הזאת כבר פועלת בפייסבוק במדינות ושפות אחרות והחל מהיום זה אמור לעבוד גם בעברית. פייסבוק, כנראה בשביל להמנע מלהיכנס לפינות פוליטיות, נתנה כרגע כדוגמה ידיעה פיקטיבית על נחיתת חייזרים בכדור הארץ. אבל ככה זה אמור להראות גם בהקשרים אחרים ויותר רגישים.
מי יבדוק את העובדות? לצורך הפרויקט נבחר אתר המשרוקית של גלובס. במשרוקית אומרים כי "התחקיר יתבסס תמיד על מקורות אמינים וגלויים, ובמידת הצורך תוך הצלבה של מספר מקורות. אמינות התחקיר חשובה מהפרסום שלו, ולכן תחקיר שלא נמצאו לו מקורות אמינים לא יפורסם". בבכל ידיעה כזאת, אתר המשרוקית מפרסם קישורים למקורות שדרכם בדק את העובדות. כרגע אין בודקי עובדות נוספים.
בפייסבוק, עם זאת, יתקשו להילחם בתשדירי בחירות ממומנים ובסרטוני וידאו שבהם המועמדים מטילים רפש אחד על השני. ברשת החברתית ל לא יוכלו להילחם בסקרים שקריים שנשלחים ב-SMS, בשמועות וואטסאפ, בעמודים מטעם, ובאינספור דרכים נוספות של הפצת תעמולה שאנחנו כבר רואים במערכת הבחירות הנוכחית.
גם המלחמה בבוטים ופייקים (פרופילים מזוייפים) עדיין לא מצליחה ב-100 אחוז, ואפשר למצוא כאלה בכל הרשתות החברתיות. ב-next הזמנו את כל ראשי המפלגות לחתום על אמנה שבה הם מתחייבים לשקיפות בקמפיין, ולהמנעות מהפעלה של פרופילים מזויפים. עד כה רק אביגדור ליברמן חתם.
פייסבוק הבטיחה דגם שבמהלך חודש מרץ יפעילו מדיניות שלפיה מודעות פוליטיות ממומנות יצטרכו להיות מזוהות - כלומר אם ראיתם מודעה בתשלום, המפלגה או הפוליטיקאי ששילם עליה יצטרך לתת גילוי נאות.