לקראת סוף החודש אתם עשויים לראות בפיד שלכם ידיעות וכתבות מעיתון הניו יורק טיימס, ערוץ המדע נאשיונל ג'אוגרפיק ואפילו אייטמים ויראלים ומשעשעים מבאזפיד, זאת בזכות פיצ'ר חדש שיוטמע בקרוב בפייסבוק ונקרא Instant Articles.

מארק צוקרברג, פייסבוק (צילום: מתוך הפייסבוק של מארק צוקרברג)
רוצה להשתלט על העולם? | צילום: מתוך הפייסבוק של מארק צוקרברג

רק אל תעזבו את הרשת החברתית

אינסטנט ארטיקלס הוא פיצ'ר חדש שמטרתו לאפשר למשתמשי פייסבוק להתעדכן ולקרוא חדשות מבלי שיצטרכו לעזוב את אתר הרשת החברתית. כלומר בניגוד למקובל עד כה, לפיו מפיצים לינק חיצוני בפייסבוק אל התוכן הרלוונטי, הפיצ'ר החדש יציג את התוכן בתוך אתר פייסבוק עצמו. בשלב הראשוני של הטמעת הפיצ'ר אינסטנט ארטיקלס יקחו חלק שלושת ספקי התוכן שצויינו לעיל, אבל השאיפה היא להרחיב אותו לספקי תוכן נוספים בעתיד.

מהלך זה עשוי להשפיע גם על מי שנוהגים לפרסם מודעות בתשלום. התכנון של פייסבוק הוא להסיר את פורמט הפרסומות הקיים כרגע באתר ובמקום זאת לשלב את המודעות כחלק אינטגרלי בעמוד המאמר, בדומה לפורמט הפרסום בעיתונים מודפסים. המאמרים יותאמו גם לאפליקציית המובייל של פייסבוק כדי להקל את טעינתם על הסמארטפון או הטאבלט במקום לקרוא אותם דרך הדפדפן, מה שעשוי לחסוך לנו המשתמשים כמה שניות יקרות של המתנה.

עוד ב-Geektime:
4 גאדג׳טים שגוזרים קופון על ה-Apple Watch
הפיתוח שיהפוך כל פח לחכם

יכול להיות שמנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, רמז על הכיוון הכללי אליו הולכת הרשת החברתית עוד בשנת 2013. באחת ההרצאות שהעביר, אמר צוקרברג שלא נכון לראות את פייסבוק בתור מקום שנועד רק לשתף תמונות של הילדים או לשלוח לינקים לסרטונים של חתולים עושים דברים מצחיקים. במקום זאת, הדרך הנכונה על פי צוקרברג להגדיר את פייסבוק היא בתור "העיתון המותאם אישית ביותר בעולם". כנראה שצוקרברג התכוון לכך לא רק באופן מטאפורי.

אבל השימוש באינסטנט ארטיקלס מעלה כאן שאלה חשובה מאוד: אם המטרה היא להשאיר את הגולשים בפייסבוק, האם הפיצ'ר החדש עלול לפגוע בהכנסותיהם של אתרי חדשות? על אף שהפיצ'ר החדש יאפשר שילוב של פרסומות במקביל למאמרים, עיקר פרנסתם של אתרי החדשות נובעת מחשיפת הגולשים למאסות של באנרים שמפוזרים לכל אורך הדף או קופצים בדפדפן במעבר בין העמודים השונים. בניגוד להפצת לינקים, אינסטנט ארטיקלס יגרום לאותם אתרים לאבד כניסות וחשיפה. האם יתברר שאינסטנט ארטיקלס אינו כזה רעיון טוב כמו שהקודקודים בפייסבוק חושבים לאור ניגוד אינטרסים עם אתרי החדשות עצמם? את התשובות נגלה ככל הנראה קצת אחרי שהפיצ׳ר יעלה לאוויר.

פורסם במקור ב-Geektime