שנה לקח לפייסבוק להגיש לקונגרס האמריקאי דו"ח בנוגע למודעות בה שנרכשו על ידי גורמים רוסים, לכאורה כדי להטות את הבחירות במדינה לטובתו של דונלנד טראמפ. כאשר עשתה זאת, ביקשה מהשלטון האמריקאי לסמוך עליה שתמצא דרכים למנוע מדברים דומים לקרות בעתיד.

אבל סנדי פַּרַקילאס, בכיר לשעבר בפייסבוק, קורא לא לאשר את בקשתה של פייסבוק בשום פנים ואופן. בטור דעה שפורסם השבוע בניו-יורק טיימס מספר פרקילאס כי לפי היכרותו עם החברה, היא לא תעשה ולו מאמץ קטן למנוע מגורמי צד שלישי לנצל אותה לצרכיהם בכל דרך אפשרית.

הסיבה לחוסר האמון של פרקילאס בפייסבוק נובע מניסיונו המר בחברה. לדבריו, במהלך השנה וחצי שקדמה להנפקתה ב-2012 הוא עבד בה כמנהל צוות אבטחת המידע בפלטפורמת המפתחים של הרשת החברתית. "מה שראיתי מבפנים הוא חברה שהעדיפה לאסוף מידע מהמשתמשים שלה מלהגן עליהם משימוש לרעה", הוא כותב.

הדבר הכי חשוב בפייסבוק, מסביר העובד לשעבר, המשמש כיום בכיר באובר, הוא איסוף מידע על המשתמשים ומכירתו לשימוש של גורמי צד שלישי, כמו מפרסמים ומפתחי אפליקציות. "ככל שיש לה יותר מידע להציע, כך היא יוצרת יותר ערך עבור מפרסמים. לכן, אין לה תמריץ למשטר את האיסוף או השימוש במידע - חוץ מכשמעורבים בעניין פרסום שלילי בתקשורת או תשומת לב מרגולטורים", הוא מציין.

כך קרה, לדבריו, שהחברה איפשרה מצבים בהם "משתמשים הסכימו לתת למפתחי משחקים גישה למידע שלהם בתמורה לשימוש חינם במשחקים ממכרים" - גם כאשר האפליקציות דרשו גישה להרבה יותר מידע מכפי שנדרש או כאשר התגלה שהן בנו פרופילים על קטינים, מכיוון ש"אנשים קוראים רק לעתים נדירות את טפסי בקשות הגישה הם מעניקים אישורי גישה למידע רגיש לעתים קרובות בלי לדעת זאת".

"עליי, כמנהל הצוות האחראי על הגנה על המשתמשים משימוש של מפתחים במידע שלהם, הוטלה המשימה לפתור את הבעיה", הוא מספר, אך כאשר גילה את הבעיות הללו ופנה לגורמים בחברה כדי שיתקנו אותם, "התגובה הטיפוסית שאני זוכר נראתה כך: נסה להרגיע כל כיסוי תקשורתי שלילי במהירות האפשרית, בלי לעשות מאמצים אמיתיים להצבת אמצעי אבטחה או לזהות ולעצור מפתחים העושים שימוש לרעה במידע. החברה רצתה רק לעצור פרסומים שליליים. לא היה איכפת למה שימש המידע", מבהיר פרקילאס.

"עכשיו החברה טוענת שיש לאפשר לה להגביל את עצמה כדי למנוע מזה לקרות שוב. הניסיון שלי מראה שאין לאפשר לה זאת", הוא אומר, ומזדעדע מעובדות שעלו במהלך חקירת הקונגרס אודות הפרסומים הרוסים בפייסבוק בתקופת הבחירות בארה"ב. "ברור שפייסבוק נקטה כלפי החקירה הזו באותה גישה בה נתקלתי במהלך עבודתי בחברה: להגיב רק כאשר העיתונות או הרגולטור עושים עניין ממשהו, ולהימנע משינויים כלשהם שיפגעו בעסקים של איסוף ומכירת המידע".