יום ראשון, אתם נכנסים לפייסבוק ורואים בדיחה על שטרניחובסקי (שטח החמישים החדש), מם על "גאולה, אני אוהב אותך" ו"אייפון 6 לא ימכור אפילו מכשיר אחד". כן, הפיד שלנו מלא סיפורי שנה שעברה, שמצליחים לפעמים לעצבן יותר מסטטוסים "שבוע טוב חברים!". אך כעת, פייסבוק מודיעה שהמצב הזה לא יימשך עוד הרבה זמן.

14,000 התראות פייסבוק
בסוף השבוע האחרון הרשת החברתית פרסמה עדכון לפיו היא עומדת לשנות את האלגוריתם האחראי על הצגת התכנים בפיד, כך שתוכלו להיחשף לפוסטים העדכניים ביותר.

"קיבלנו פידבקים על מקרים בהם פוסטים של חברים מעניינים ורלוונטים רק בזמן נתון, למשל - בעת שידור תכנית טלוויזיה פופולרית", נכתב בהודעה, "(לכן) העדכון האחרון שלנו יתחשב בשני גורמים שיעזרו להכריע האם פוסט מסויים הוא חשוב יותר מאחר".

מנסה להיות כמו טוויטר?

הגורם הראשון הוא האם הפוסט עוסק בנושא טרנדי. "משמעות הדבר שאם חבר או עמוד העלו פוסט בנושא שכרגע מדברים עליו ((Hot Topic), יש סיכוי רב יותר שהפוסט יופיע במקום גבוה בפיד החדשות". עם זאת, בשלב זה מרכיב ה-Trending post עדיין אינו פעיל בישראל, כך שסעיף זה לא כל כך רלוונטי עבורנו. הגארדיאן מציין כי משמעות השינוי הזה הוא למעשה מתן עדיפות לחדשות חמות ועדכניות.

הגורם השני הוא עד כמה הפוסט מצליח לעורר שיחה. בשלב זה, פייסבוק בודקת עד כמה הסטטוס פופולרי בהתאם למספר הלייקים שהוא מקבל. עם זאת, לאחר השינוי, פייסבוק תבדוק גם כמה תגובות ושיתופים הפוסט זוכה לקבל - ומתי. "אם אנשים מגיבים לפוסט מיד לאחר שהוא עולה לאוויר, ולאחר מספר שעות המעורבות יורדת, זה מעיד על כך שהוא מענין כרגע - ולכן גדלים הסיכויים שיקבל עדיפות בפיד בשלב מוקדם יותר".

לא ברור כרגע האם צעד זה של פייסבוק מגיע באמת בעקבות ביקורת שקיבלה, או אולי נסיונה לנצח את טוויטר בזירת העדכונים המידיים. מספר אתרים בעולם קושרים את זה דווקא לתקרית בעיר פרגוסון שבמיזורי, בה נהרג צעיר שחור על ידי שוטר לבן, שהציתה גל של עימותים אלימים במיוחד. במהלך האירועים, טוויטר הפכה לזירה המועדפת לשיתוף ודיון בנושא, בזמן שעמוד הפיד בפייסבוק עסק בעיקר באתגר דלי הקרח.

האתגר, לפי הפרשנויות, הוצף בפיד יותר בגלל שקיבל יותר לייקים, בין היתר משום שלחלק מהאנשים לא היה נעים לעשות לייק לסיפור על הרג וגזענות. לפי הדיווחים השונים, הבחירה של פייסבוק לקדם חתולים ושעשועים לעומת ידיעות חדשותיות עוררה ביקורת כנגד הרשתית החברתית, כך שהשינוי האחרון הוא למעשה תגובתה המתקנת.