הפסד לחברת איקיוטק בבית המשפט: בית משפט השלום בחדרה פסק על החברה תשלום של עשרות אלפי שקלים, לאחר שהחברה ביטלה תביעה כספית נגד צעירה ללא נימוק. בית המשפט קבע כי עצם הגשת התביעה גורמת להפסדים כספיים ולמצוקה נפשית עבור הלקוחות.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
בחודש ינואר האחרון הגישה החברה תביעה כספית על סך 2,140 שקל נגד שרית אדרי, בטענה לרכישת שירותי מידע באמצעות אתר האינטרנט. לאחר חודש ביקשה החברה למחוק את תביעתה, בנימוק ש"החליטה לפנים משורת הדין לתת לנתבעת הזדמנות לפרוע את חובה ללא הליך משפטי וללא התערבות בית המשפט".
אדרי, בתגובה, מיהרה להגיש "בקשה לפסיקת הוצאות ופיצוי בשל הגשת תביעה ללא עילה", אך בית המשפט דחה את בקשתה על הסף. אדרי ערערה על ההחלטה בטענה כי מדובר ב"מסע גבייה שערורייתי כנגד לא פחות מ-100,000 אזרחי ותושבי ישראל", במסגרתו מצליחה איקיוטק "לגבות סכומים רבים תחת איומים והגשת תביעות מעין זו לבית המשפט, במטרה שאותם אנשים ישלמו מתוך פחד".
השופט: יש מקום להתערב
לדברי אדרי, מדובר בהתנהלות שיטתית בה מוגשת תביעה על-ידי החברה, וכשמודיע הנתבע כי בכוונתו להתגונן, מזדרזת המשיבה למשוך את תביעתה. השופט, נאסק ג'האשן, השתכנע וקבע כי "מדובר במקרה שמצדיק התערבות ערכאת הערעור".
עוד ציין השופט כי "התנהלות המשיבה, על פניה, נראית מוזרה, והתנהלות זו תומכת בטענת המערערת כי מדובר במה שקרוי בשפת העם 'שיטת מצליח'. יש יסוד לטענת המערערת כי מדובר בתביעה שנועדה מלכתחילה לגרום לה לשלם, ומשהודיעה המערערת כי בכוונתה להתגונן, החליטה המשיבה למשוך את תביעתה".
לאדרי נפסק, בנוסף לכ-3,000 שקל שכבר הוציאה עבור ייצוג משפטי טרם ביטול התביעה, 4,500 שקל עבור הוצאות משפטיות בעקבות הערעור, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית ממועד הגשת התביעה.
מחברת איקיוטק נמסר בתגובה: "חשוב שלא לנסות להטעות את הציבור, שכן ביקורת בית המשפט הייתה על מחיקת התביעה הבודדת בשלב מוקדם, וטרם הספיקו הצדדים לטעון את טענותיהם ולהביא את ראיותיהם, ולא על עצם הגשתה של התביעה או על הליך הגבייה עצמו. איקיוטק שוקלת להגיש את התביעה נגד גברת אדרי שוב כפי זכותה, ואף נשקול להגיש ערעור על ההחלטה, אך כבר עכשיו ולאור הביקורת על מחיקת התביעה החליטה איקיוטק למצות את ההליכים עד תום בכל יתר התיקים, וזאת בהתאם להחלטת בית המשפט כאמור".
מנכ"ל איקיוטק: "לא רוצים לרמוס אף אחד"
לפני כחודשיים הבטיח מנכ"ל חברת איקיוטק בן אופק כי החברה תגמיש את מדיניותה. בריאיון ל"תכנית חיסכון" אמר אופק כי "כל בן אדם שיחליט שהוא משלם את החוב ב-30 הימים הקרובים, יזכה ל-30% הפחתה".
פרשת איקיוטק התפוצצה לאחר שעשרות אלפי ישראלים החלו לקבל הודעת דרישה לתשלום חוב מהחברה שנותנת שירותי תוכן. "איקיוטק" תבעה מכל אחד מלקוחותיה לשלם אלפי שקלים בטענה כי נרשמו לשירות מסרונים המודיע על אודישנים לתכניות טלוויזיה.
אופק הסביר כי החברה תקים ועדת חריגים לבחינת הטענות נגד הגבייה מאנשים מבוגרים: "אנשים יוכלו להציג בפני הוועדה את המקרה, ואנחנו בהחלט קשובים", אמר אופק. "אני בן אדם כמו כל אחד ואני מסתכל על האנשים המבוגרים כאילו כל אחד מהם הוא סבא שלי. המטרה שלנו היא בטח לא לגבות מאנשים כאלה".
לדברי מנכ"ל החברה, אין בלבם כוונת זדון. "בכל פנייה שנחשוב שיש שם מקום למחוק את החוב, אנחנו נמחק אותו", הוסיף אופק. "אנחנו לא רוצים לרמוס אף אחד. אנחנו בסך הכל חברה שהעסיקה אנשים ומכרה שירותים, ואנחנו רוצים את הכסף שמגיע לנו".
מה כוללת הפשרה שהציע מנכ"ל "איקיוטק"?
הנחה גורפת של 30% לכלל החייבים למשך 30 ימים. הנחה גורפת של 50% לחייבים בגילאי 51-9 למשך 90 ימים. לפחות 10% מסך רווחי הגבייה בתקופת המבצע, ייתרמו לעמותות לטובת הציבור.
כמו כן יינתן פטור גורף לכל חייב שיצהיר שמספר הטלפון במערכת לא היה ברשותו ושימושו, ותוקם ועדת חריגים שתתן הנחות או מחילות על בסיס סיבות הומניטרויות.
אביו של מנכ"ל "אקיוטק", יום טוב בן שושן, המנכ"ל לשעבר של חברת "מרום הפקות", החברה שהייתה אחראית על ההרשמה לשירות, הסביר כי מספר החייבים פשוט לא הגיוני. "בשנת 2006-2007 היו בערך 200 אלף לקוחות", אמר בן שושן. "אין מצב בעולם שחצי מהם לא שילמו כסף".