זה לא סוד שחברות כמו פייסבוק וגוגל אוספות מידע רב על המשתמשים שלהן. אבל לא רק הן. אתרים רבים מתחומי התוכן, הקניות ועוד, אוספים עליכם מידע רב בזמן שאתם נמצאים בהם. אתר חדש ממחיש לנו כמה מידע, שהוא לכאורה פשוט ולא רלוונטי, נאסף עלינו, כדי לייצר פרופילי משתמש ולהתאים לנו את האתר ואת הפרסומות.

ברגע שתכנסו לאתר ClickClickClick תראו כפתור ירוק גדול, שעליו כתובה המילה Button ("כפתור"). תוך שנייה בערך יתחיל לרוץ מאחורי הכפתור הזה פיד טקסט שיציג תיעוד של כל פעולה שאתם עושים או לא עושים בדף ואתרים יכולים לעקוב אחריה. מה שמוסיף אלמנט של קריפיות הוא קריין שמלווה אתכם בזמן השהות בדף ומעיר הערות שמתבססות על ההתנהגות שלכם – אז תוודאו שאתם עם רמקולים פעילים או אוזניות.

ברגע שנכנסנו לאתר הופיע מייד זמן הכניסה, יחד עם זיהוי מדוייק שלפיו הגדלנו את החלון שבו מוצג האתר. מייד לאחר מכן הופיע כיתוב לפיו הזזנו את העכבר 10 נקודות ימינה לפני שלחצנו על הכפתור. הקריין והכיתוב הדגישו שלקח לנו כשנייה ללחוץ כל הכפתור – זמן מהיר יותר משאר מבקרי האתר. עד מהרה הוצגו לנו גם סטטיסטיקות שונות, החל מכמה ליבות במעבד שלנו ועד כמה פעמים לחצנו קליק עם העכבר בכל מקום בדף.

עוד ב-Geektime:
כך תכתבו בעתיד? מחברת דיגיטלית של דף אחד
העתיד מגיע: ערכת אב"כ חכמה ומחמם מגבות

איסוף הנתונים על המשתמשים נעשה גם כאשר האתר פועל ברקע ואתם בכלל גולשים בלשונית אחרת. ברגע שעזבנו את לשונית האתר, הקריין הקריפי הודיע ש"המשתמש עבר ללשונית אחרת". כמובן שברגע שחזרנו לאתר, הקריין והפיד הציגו כמה זמן לקח לנו לחזור אליו. אם תשאירו את האתר פתוח בצורה פסיבית, בלי לבצע פעולות, תשמעו את הקריין מתחיל להשתעמם. אז הוא כבר ישתעל, ישיר שירים, ישאל היכן אתם, ישרוק לכם ואפילו יתחיל להעלות רפרנסים למשחקי הכס.

לבסוף, אם ממש נכנסתם לעניין, האתר כולל גם רשימת משימות, שביצוע שלהן יעניק לכם ניקוד, וביניהן כמה הזויות במיוחד, כמו ללחוץ על הכפתור במשך 10 דקות רצופות.

מי שעומד מאחורי האתר הזה הוא לא מפתח משועמם, אלא מעבדת המדיה ההולנדית vpro. לדברי רואל ווטרס, שפיתח את האתר, המטרה היתה להמחיש את רמת איסוף המידע ברשת כיום. ווטרס הוסיף: "ברור שאנשים יודעים שהם נתונים תחת מעקב כשהם מחוברים, אבל רצינו להמחיש בצורה כיפית את העובדה שכל תנועה שאתם עושים על המחשב נאספת, מנותחת והופכת לכלי לעשיית כסף".

המידע הרב שנאסף על דפוסי הגלישה שלנו משמש אמנם בעיקר מפרסמים ובעלי אתרים, כדי לשפר את מיקום הפרסומות שלהם ולהגביר את המעורבות שלנו, אולם ישנם גם שימושים 'חיוביים' יותר. מספר חברות סייבר, ביניהן BioCatch הישראלית, נעזרות בניתוח של דפוסי השימוש שלנו כדי להבדיל בין המשתמש האמיתי לתוקף שגנב את פרטי הגישה שלו.

הכתבה התפרסמה במקור באתר Geektime