לא רק פייסבוק: גוגל הודיעה בימים האחרונים כי היא בודקת האם פלטפורמת הפרסום שלה שימשה להטיית תוצאות הבחירות בארה"ב. בכך היא מצטרפת לפייסבוק וטוויטר, שכבר הודיעו על בדיקות דומות.

החשד המרכזי, כפי שמסביר מומחה הסייבר דודו מימרן ב"בוקר של קשת", הוא שפרסומות שכוונו לקהל מסוים מאוד גרמו לסחף נגד הילארי קלינטון במדינות המפתח והעניקו לדונלד טראמפ את הנשיאות. פרסומות כאלו עלו לפי הערכות כמה עשרות אלפי דולרים - סכום מגוחך לעומת המיליארדים שהוציאו שני המתמודדים לנשיאות - והשיגו תוצאות יעילות יותר מכל היתר.

השאלה שהטרידה את יואב לימור היא האם כל כך קל להפיץ פייק ניוז ברשתות החברתיות ולאף אחד לא איכפת.

על כך ענה מימרן כי ראשית, לא בטוח שהיה בכלל צורך בהפצת חדשות מזויפות, משום שגם פרטים נכונים שמראים צד מסוים יכולים להועיל להטיית דעת הקהל, ושנית, הבעיה היא עצם העובדה שקשה מאוד להבדיל בין תוכן רגיל לתוכן שמופץ תמורת תשלום: גוגל ופייסבוק מנסות בכוח להטמיע את הפרסומות, כך שייראו לגולשים כתוכן רגיל - אם רק היו מסמנות באופן ברור יותר תכנים שנקנו על ידי מפרסמים, הגולשים היו מתייחסים אליהם בהרבה יותר ביקורת ולא מאמינים לכל דבר.

על השאלה האם אפשר לדרוש מחברות הרשת לפקח על הפרסומים שהן מאפשרות, ענה מימרן שיש להן אחריות בעיקר בגלל שעכשיו אנחנו רואים עד כמה הפרסומים האלה יכולים להשפיע. עם זאת, לדבריו איון צורך בבדיקת התוכן, אלא רק בסימונו, כדי שהגולשים יהיו מודעים לכך שהוא מוצג מטעם בעלי אינטרס.

האם יש מקום לחשוש להטיית בחירות גם בישראל? לדעת מימרן האפשרות אינה מופרכת, אך בזמן שנשאר עד הבחירות הבאות כאן הממשלה יכולה להטיל רגולציה שתגביל את הפרסומים הפוליטיים, כך שיהיה קשה הרבה יותר לגרום לקהל לקחת ידיעות שמופצות מטעם גורמים שונים כאמת אובייקטיבית.