הורים נותנים לילדים לצפות ביוטיוב וחושפים אותם לתכנים שילדים לא אמורים לראות. אם יצא לכם להציץ בסמארטפון בזמן שהילד שלכם צופה בסרטונים אתם יודעים את זה כבר. עכשיו זה קיבל עוד אישור לפי מחקר שפורסם לאחרונה על ידי חוקרים מאוניברסיטת הרווארד, האוניברסיטה הפדרלית של מינאס ג'ראיס בברזיל ואוניברסיטת המדינה של ריו דה-ז'נרו.

החוקרים ניתחו כמעט 13,000 סרטונים מ-41 ערוצים שצברו יחד כ-42 מיליארד צפיות, כמו גם 14.5 מיליון תגובות, מערוצים אמריקאים, בריטיים וברזילאים שמכוונים לילדים. הם התמקדו בבדיקת הימצאות תכנים פרסומיים והטיות שונות בסרטונים ובקרב קהל היעד, אך ציינו כי קיימים סוגים נוספים של תכנים בלתי ראויים שיש לבדוק מחקרית את תדירות הימצאותם בסרטונים המכוונים לילדים.

בדיקת הימצאות תוכן פרסומי לקחה בחשבון את הטקסט של הסרטון, לוגואים המופיעים בו והתגיות הממצורפות אליו. הנחת היסוד היא שסרטונים בהם מופיעים שמות מותגים ומוצרים אמורים להיות מלווים תגיות תואמות שמעידות על חסות מצד אותן ישויות מסחריות. במחקר לא צוין כמה פרסומות סמויות נמצאו בסרטונים, אך כן נאמר שיש לא מעט כאלו, וכי אין דרך למנוע זאת.

"מיליוני ילדים כבר צופים בסרטונים ביוטיוב (בגיל צעיר יותר מהגיל המותר - 13), רובם מחוברים מחשבונות הוריהם (שאינם כוללים סינון תכנים)", ציינו החוקרים. "זיהוי והבנת האסטרטגיות (של פרסום סמוי ושילוב תכנים לא ראויים בסרטונים שמכוונים לילדים) והיעילות שלהן הוא משימת המפתח להפיכת האינטרנט למקום טוב יותר עבור ילדים".

אלזה וספיידרמן מתנשקים

הוכחה, אם כי לא מחקרית, לכך שפרסומות הן לא הדאגה היחידה שהורים צריכים לחשוב עליה כשהם נותנים לילדיהם לצפות ביוטיוב, אפשר לקבל מכתבה שהתפרסמה כאן בתחילת השנה. בטור סיפרה נטע חוטר איך נדהמה לגלות שבערוצי ילדים ביוטיוב שבנה צפה בהם היא שמה לב פתאום לתכני מין. מעבר לכך, בכתבה של הדיילי מייל הבריטי על המחקר צוין ששם גילתה עיתונאית שסרטוני ילדים כוללים גם תכנים אלימים מאוד, שספק אם אפילו קוונטין טרנטינו היה מוכן לתת לילדים מתחת לגיל 18 לצפות בהם.

נציין כי ילדים הם לא הקהל היחיד ביוטיוב שנחשף לתכנים בלתי רצויים. בתחילת השנה הכריזו עשרות חברות על מעין חרם פרסום נגד גוגל, לאחר שהסתבר שפרסומות שלהן שהופיעו לצד סרטונים של ארגוני טרור והסתה ביוטיוב שימשו למימון פעילותם.

דובר גוגל בריטניה מסר בתגובה לאתר Engadget: "כדי שיוטיוב יהיה זמים חינם ונגיש לכולם, וגם כדי להבטיח שיוצרים יקבלו תשלום על התוכן שלהם, אנו מראים פרסומות. ילדים מתחת לגיל 13 צריכים להשתמש באפליקציית YouTube Kids (שלא זמינה בישראל - י.מ.) - אפליקציה חינמית שבנויה למשפחות - שמצנזר מודעות מסוגים מסוימים כדי להבטיח חוויה ראויה לכל גיל (...) אנו עובדים באופן צמוד עם תעשיית הפרסום על מנת להבטיח שאנשים צעירים יבינו את טבע הפרסום".

התגובה הזו לא עונה כלל על טענות החוקרים, לפיהם גם בגרסה המותאמת לילדים של יוטיוב בלתי אפשרי לסנן פרסומות סמויות ותכנים לא ראויים אחרים שמשולבים בסרטונים בלי שהכותרות מכריזות עליהם.

מה עושים?

התשובה הקצרה היא שלא נותנים לילדים סתם לצפות ביוטיוב לבד. התשובה המורכבת יותר היא שאפשר ליצור רשימות השמעה בטוחות יותר ואתם מוזמנים מאוד להעזר במדריך הזה.