הגשם הגיע - ואיתו הפקקים שכבר התרגלנו אליהם, שמכפילים את עצמם עם כל טיפה שיורדת. אז תחבורה ציבורית אמנם צריך וחשוב, וגם מכוניות אוטונומיות זה כמעט הכרחי - אבל אפשר לשים סוף לפקקים גם בלי לשדרג את הכבישים, האוטובוסים או המכוניות. כל מה שצריך הוא לחבר את הרמזורים למערכות חכמות שחלקן כבר קיימות כאן היום.

 

אורי בן ארי, מומחה לערים חכמות, מספר ש"בעולם הבינו כבר את האתגרים שיוצרת התחבורה, שמשפיעה על כל אורחות החיים. סינגפור היא המובילה בעולם בתחום של עיר חכמה - רואים שם מערכות שמשתמשות בבינה מלאכותית, מצלמות וחיישנים. אפשר לראות את זה גם בבייג'ינג ובשנגחאי".

כך, למשל, יכולות הרשויות במדינה הזעירה לדעת מתי לפתוח ולסגור מסלולים בכבישים מסוימים, לאילו חניות לשלוח את האזרחים דרך שלטים אלקטרוניים וכו'.

ומה קורה בישראל? בן ארי מספר שבחיפה התחיל פיילוט של שימוש בגלאי בלוטות' (כלומר, אנטנות שסופרות כמה מכשירי בלוטות - סמארטפונים ומכוניות עם מערכות בידור מודרניות - נמצאים באזור מסוים) שמתריעים למרכז הבקרה העירוני על הצפיפות בכביש ולפי זה אומרים איפה לפתוח רמזור (כלומר להאריך את האור הירוק לכיוון מסוים), איפה לשחרר, איפה יש מקומות חניה ועוד.

גם ווייז מסייעת בתל אביב וירושלים כדי לקבל החלטות, על פי מפת הפקקים שהיא מספקת בזמן אמת דרך המעקב שלה אחר מהירות הנסיעה של המשתמשים.

אבל עד שרמזורים בישראל יגיבו להתפתחויות שווייז וטכנולוגיית הבלוטות' מזהות ייקח עוד זמן - כיום הרמזורים בארץ נשלטים ידנית ממרכזי הבקרה, בין היתר כי העירייה לא יכולה לעשות את זה, אלא רק שוטר.

דרך אחרת להפחית, ולו במעט, אתהפקקים היא פחי זבל חכמים: חיישני נפח שישולבו בפחים יודיעו לעירייה מתי לרוקן כל אחד מהם, וכך משאיות הזבל יעצרו רק ליד הפחים שבאמת דורשים ריקון ויעכבו פחות את שאר המכוניות על הכביש.

לכל הפרקים המלאים של next