בארבע השנים האחרונות נפתח תחום חדש שעתיד לשנות את חיינו: הרחפנים – כלי טיס זעירים במשקל כמה קילוגרמים, הנעים באוויר במהירות. אמזון כבר הבטיחו ב- 2013 כי תוך חמש שנים בערך יטוסו רחפנים בשמי העיר ויביאו חבילות לכל דורש תוך חצי-שעה מרגע ההזמנה. אבל איך התחום התקדם מאז אותה הבטחה יומרנית? במילה אחת: במהירות.

הנה אחת עשר נקודות בנוגע לרחפנים שכדאי שתדעו עליהן, כי הן מצביעות על הדרך בה העתיד יתגבש:

1. כולם נכנסים למרוץ

לפני ארבע שנים הכריז ג'ף בזוס, מנכ"ל ומייסד אמזון, שתוך 5-7 שנים החברה תשתמש ברחפנים לשינוע סחורות מהמחסן לבית הלקוח. כולם הניחו שמדובר בפעלול יחצ"ני מרהיב, צחקו קצת והמשיכו הלאה. אלא שמאז תפסו גם חברות אחרות את הפוטנציאל והתחילו לשדד מותניהן בכיוון. כיום כבר לא מדובר באמזון בלבד שמנסה לשנע משלוחים באמצעות רחפנים. חברות ענק כמו בסט-ביי, וולמארט, טרגט, UPS, סבן אילבן דומינוס פיצה ואחרות – כולן מנסות להיכנס לתחום.

2. המטרה – משלוחים

הגביע הקדוש של כולם הוא משלוח סחורות קטנות – עד 2.5 קילוגרמים – דרך האוויר בעלות של דולר אחד בלבד. נכון להיום, משלוח חבילה בדואר בהול עולה בארה"ב בערך שישה דולרים – ומגיעה במקרה הטוב תוך יום אחד בלבד . על ישראל לא נדבר בכלל. הרחפנים יכולים לספק את הסחורה (סליחה) מכיוון שינועו ללא-טייס ישירות לבית הלקוח, ללא פקקים וללא עצירות באמצע, ינחיתו את החבילה ומיד יחזרו למחסן.

3. סיפוק מיידי

כל החברות הללו מבינות ש- "האוויר הוא האינטרנט החדש". בני דור ה-Y התרגלו כבר לקבל את כל מה שהם רוצים כאן ועכשיו, בלחיצת כפתור. ברור שהחברות שיצליחו להביא משלוחים אישיים דרך האוויר במחירים אטרקטיביים, יזכו ביתרון גדול על מתחרותיהן. אלא ששינוע משלוחים דורש הרבה זמן ומשאבים: צריך להשקיע שליח אנושי שלם במשך שעה-שעתיים, לתדלק את הרכב וכמובן להתמודד עם הפקקים שבכבישים. אלא שהשמים ברום נמוך פתוחים לשימוש באופן עקרוני, ומסוגלים להכיל מספר גדול של רחפנים שבמקום לחכות בפקק אווירי אחד-אחרי-השני, יוכלו להתנייד לצד, מעל ומתחת לחבריהם.

4. זה כבר קורה

רחפנים אוטונומיים כבר שוגרו לאוויר והביאו משלוחים ללקוחות. אמנם הם עשו את המסעות הראשונים שלהם בהשגחה צמודה, כמתחייב לפי החוק, אבל ההצלחה בהחלט מרשימה. הטיסה האוטונומית המאושרת הראשונה בעיר מיושבת בארה"ב אירעה ב- 2016, ובה הרחפן הביא חבילה עם בקבוק מים, ערכת עזרה ראשונה ומזון חירום . חברת סבן אילבן המשיכה ושלחה 77 משלוחים ללקוחות אמיתיים בארה"ב , ואמזון הגיעה להצלחה צנועה יותר בהזנקת מספר משלוחים דרך האוויר באנגליה .

5. שילוב עם המערכת הקיימת

בואו נודה לרגע באמת: יש עוד בעיות רבות מאד עם הרחפנים, ואתגרים רבים שיש לפתור. איך, למשל, יוכלו הרחפנים לטוס במזג אוויר קשה? לא בקלות, אם בכלל. ומה עם האנרגיה שיהיה צריך להשקיע בהרמת המשאות לאוויר?

ברור שהרחפנים לא יוכלו לשמש ככלי ההובלה היחיד, אבל איש לא טען אחרת. כל כלי הובלה – כבודו במקומו מונח, והציפייה כיום היא לפיתוח מערכות משלוחים המשלבות כמה כלים ביחד – למשל, רכבים ורחפנים. חברת UPS בוחנת רכב משלוחים חדש עם רחפנים על הגג. השליח כבר לא יצטרך לעצור בכל רחוב, לרדת מהרכב, לשים את החבילה בפתח הדלת ולחזור לאוטו. במקום זאת, החבילה תעבור אוטומטית לרחפן שישוגר מהרכב תוך כדי נסיעה, ינחית את החבילה בפתח הבית, ויחזור לרכב – שכבר המשיך לנסוע ונמצא עכשיו ברחוב אחר . חברת דיימלר, ביחד עם מאטרנט, בוחנת פיתוח רכב דומה.

 

 

6. המחסנים האוויריים

אחד הכלים היותר עתידניים שאמזון מתכננת לשלב עם הרחפנים הוא דווקא עתיק למדי: ספינת אוויר פשוטה. אמזון רשמה פטנט על הרעיון להשיק ספינות אוויר גדולות מעל אירועים מיוחדים, שמכילות את כל המרצ'נדייז שאנשים ירצו לרכוש. רחפנים יצאו כל הזמן מספינת האוויר כשהם נושאים נקניקיות בלחמניות, כובעים של קבוצת הכדורגל ועוד, ויביאו את הסחורות היישר לידיהם של המבקרים באירוע . לאחר מכן הם יחזרו לספינת האוויר וימשיכו בעבודתם בחסדי שמיים.

7. רחפנים לכל שימוש

רחפנים אינם חייבים לשמש רק לנשיאת סחורות. בהולנד נבחנים רחפנים המשמשים לטיפול חירום בדום-לב ברחוב, הכוללים מוניטור דפיברילטור וציוד חירום רפואי להתנעה מחדש של הלב. בהודו נבחנים עכשיו רחפני אנטי-אונס שמרחפים בגובה של כמה מטרים, מקרינים בזרקור חזק על הקרקע, מתעדים את כל המתרחש בליווי צלצול אזעקה ומזעיקים את המשטרה . יש אפילו רחפנים המיידים זרעי עצים על הקרקע, ובדרך זו אמורים לשקם יערות שנפגעו.

8. אפריקה מאוהבת

מדינות אפריקניות מזנקות על ההזדמנות החדשה: טנזניה ורואנדה הודיעו על הקמת מערכת לשינוע סחורות באופן אוטונומי דרך האוויר, ללא מעורבות אנושית בתהליך. החל משנת 2018 בטנזניה, מאה רחפנים אמורים להשלים מדי יום אלפיים טיסות כשהם נושאים ציוד רפואי כחיסונים ומנות דם לכפרים מרוחקים. ברואנדה כבר השלימו בהצלחה 1,400 משלוחים דומים . בגאנה משתמשים ברחפנים כדי לספק אמצעי מניעה לאזורים נידחים . בישראל, משרד הדואר עדיין מנסה להבין איך לרתום לרחפן את הצבי מהקרניים, כשהוא בועט ומתפתל. אבל גם אלינו תגיע המהפכה הזו, במוקדם או במאוחר מאד.

9. ובכל מקרה – יש עוד זמן

כל זה לא בא לומר שמחר בבוקר תתחילו לראות רחפנים נושאי משלוחים בשמיים. המחוקק מפחד ממצב כזה, ובצדק. אם אלפי רחפנים ינועו מעל ערים גדולות, חלקם בוודאי יתנגשו זה בזה – וזה לא יבשר טובות עבור האזרח הקטן שלמטה. ומספיק שרחפן אחד יתקרב לשדה תעופה ויתנגש חזיתית במטוס כדי שכל התחום יספוג מכה אנושה.

מסיבה זו, נאס"א, רשות התעופה הפדרלית באמריקה ושותפותיהן העסקיות פועלות עכשיו להקמת מערכת אוטומטית לשליטה בתנועת רחפנים באוויר. הם מתכננים את השקתה ל- 2020. האנליסטים חוזים שרק ב- 2023 נתחיל לראות משלוחי רחפנים סדירים לבתים בארצות הברית – אך מתריעים שאם רחפנים יתחילו לפעול במדינות אחרות באופן סדיר, כנראה שהתהליכים הרגולטוריים יתפסו תאוצה גם בארצות הברית .

10. עניינים של פרטיות

למקרה שתהיתם – כן, יש סוגיות קריטיות של פרטיות שמהפכת הרחפנים מעלה לתודעה הציבורית, וחובה להתייחס אליהן. הרחפנים יכולים הרי לצלם את כל מה שמתרחש מתחתיהם, דבר שהופך את האזרח הרגיל למנוטר גם ברחוב בכל עת. בעולם העתידי בו אמזון וחברותיה שולטות בציי רחפנים שנעים מעל הראש כל העת, הן גם מפקחות עליכם כל הזמן. אבל בואו נודה לרגע באמת: כבר היום יכולות ענקיות הרשת פייסבוק וגוגל לדעת כמעט הכל עליכם – כולל איפה אתם, מה רכשתם הרגע ואיזה סרטונים מפוקפקים חיפשתם ברשת – ומעבירות לפי חוק את המידע לממשלת ארצות הברית (ומשם הוא נגנב ע"י הרוסים והסינים). כך שהרבה פרטיות אין לכם גם ככה.

11. ואחרון חביב – הגאווה הישראלית

יש גאווה ישראלית, ודווקא בשפע. חברת הסטרט-אפ הישראלית-קנדית SkyX השיקה רחפנים שמתחקים אחר קווי נפט, מאתרים פרצות ודליפות, ואפילו מסוגלים להטעין את עצמם מבלי מעורבות אנושית. חברת Dronomy הישראלית מפתחת חומרה לרחפנים שמאפשרת להם לנוע מסביב למכשולים מבלי הכוונה אנושית.

חברת Airobotics (הישראלית, כבר ניחשתם) עובדת על רחפנים שיוכלו לנטר את כל המתרחש במתחמים רחבי-ידיים. וחברת Flytrex של היזם המרשים יריב באש (שהיה גם אחד מהמקימים של SpaceIL שפועלת לשיגור רכב חלל ישראלי לירח) החלה לשגר חבילות באיסלנד.