כמה פעמים כבר מצאתם את עצמכם בוהים במוצר מחנות בחו"ל שאתם פשוט חייבים, אבל נרתעים מביצוע ההזמנה ברגע האחרון בגלל החשש ממה שיקרה לו בדרך? אחרי הכל, כשאתם קוראים על "חרם" של מוכרים מחו"ל על דואר ישראל מצד אחד ודרישות לתשלום סכומים הזויים על "עמילות מכס" מצד חברות שילוח בינלאומיות מתחרות - קצת יוצא החשק מהסמארטפון הסיני החדש בעליאסקפרס או מהשמלה המהממת באסוס.

ממתינים פחות בסניף הדואר? ארכיון
לא מכחישים את מה שהיה, מנסים לשפר את מה שיהיה. דואר ישראל | צילום:

הגורמים השונים בארץ מודעים לכך שחוויית הקניות ברשת רחוקה מלהיות משביעת רצון - ובמושב בנושא שילוח במסגרת ועידת Go eCommerce, שנערכה היום בתל אביב על ידי מידע כנסים בשיתוף NEXTER, הבטיחו שיש להם פתרונות.

ראשון היה חיים מזעקי, סמנכ"ל תפעול דואר ישראל, שפתח בהכאה על חטאי העבר. "כמו שכולם יודעים, 2015 היתה שיא המשבר בדואר ישראל", הוא פתח בהודאה אמיצה לפיה בשנה שעברה סבלו הישראלים משירותי דואר גרועים. הוא הסביר שהחברה לא היתה ערוכה לעידן הקניות ברשת, שהביא לגידול של פי שלושה במספר החבילות תוך ארבע שנים. כדי להמחיש את רמת העומס על החברה דואר, הוא אמר בבדיחות הדעת שבמרכז המיון המרכזי בתל אביב ממיינים כיום חבילות בכל מקום מלבד השירותים. הבעיה צפויה להיפתר סופית בסתיו, כאשר ייפתח מרכז מיון חדש בסמוך לנתב"ג.

עם זאת, הוא הדגיש, דואר ישראל לא היתה לבד בסיפור הזה: "אין מדינה בעולם שהיתה מסוגלת להתארגן ולהתמודד עם השינויים באי-קומרס. אפילו ארה"ב, שווייץ ואנגליה". לכן, לדבריו, היה צורך "להמציא את הדואר מחדש" - מצד אחד לפטר עובדים ומצד שני לשפר את השירות. לכאורה, שני כיוונים סותרים, אך בדואר ישראל עושים הכל כדי להוכיח שזה אפשרי.

מזעקי הציג אינספור פעולות שנעשות בדואר מאז התמנה המנכ"ל הנוכחי, דני גולדשטיין, כדי לחולל מהפך בשירות הדואר: כך, למשל, ב-200 מסניפי הדואר הוארכו שעות הקבלה ועתה הם פתוחים פעמיים בשבוע עד שמונה בערב במקום שש; במקביל, יצאה החברה בשיתופי פעולה עם עשרות חברות קמעונאות, החל משופרסל, דרך ביג וניופארם ועד חנויות מכולת, שהפכו למעבירי חבילות; שינוי משמעותי נוסף הוא שימוש באפליקציה של החברה הישראלית MyVisit להזמנת תורים בדואר, מה שקיצר לדבריו את זמני ההמתנה בסניפים באופן דרמטי, מ-24 לפחות מ-10 דקות; כמו כן, הוא טוען כי ב-800 ישובים אף ניתן היום לבחור אם לבוא לקחת דואר באופן ספונטני, להזמין תור מראש באמצעות האפליקציה או לבקש לקבל את החבילה לבית או למשרד באמצעות שליח במחיר 19.90 שקל. למרות זאת, הוא לא הציג נתונים מדידים לגבי מהירות מסירת חבילות או שינויים באחוזי התלונות על חבילות שלא הגיעו.

רועי ינאי, מייסד ומנכ"ל Mego
לקבל את הדואר באמצע הפקק. רועי ינאי

שיתוף פעולה נוסף ומעניין במיוחד של הדואר הוצג על ידי רועי ינאי, מייסד ומנכ"ל חברת Mego - אפליקציית שליחים שמבטיחה להביא את החבילה מהדואר אליכם בזמן ובמקום הנוחים לכם. עד כה, האפליקציה הציעה למשתמשים לשלוח לה את הודעת הדואר על החבילה הממתינה ולהביא אותה לנמען לכתובת מסוימת או במקום בו הוא נמצא כאשר המחלק של החברה נמצא באזור. אלא שעתה, בזכות שיתוף הפעולה עם הדואר, החברה תוכל לעקוב אחרי המשלוחים כבר מחו"ל ולדעת לבד מתי לאסוף אותן מהדואר.

חברה אחרת, שאינה קשורה לדואר ישראל, היא PickPack - אפליקציית משלוחים שבה כל אחד יכול להיות שליח בזמנו הפנוי, באופן שמזכיר את הרעיון של שירות אובר X. אנשים בעלי רכב יכולים להצטרף כנהגים לחברה, לעדכן אותה במסלולי הנסיעה שלהם דרך אפליקציה ולקבל מטלות של איסוף חבילות ממרכזי החברה והעברתם לנמענים. מה שמייחד את השירות הזה לעומת אחרים - כמו מיגו, או סופיק ובאזר שעליהן כתבנו אתמול - הוא ההבטחה למשלוח בו-ביום. לפי מתי ווינברג, סגן נשיא החברה, האפליקציה שלה מחשבת את הדרך להעביר הכי הרבה משלוחים במהירות מקסימלית ותוך מינימום סטיות מהנתיב הקבוע של כל נהג. לחברה 500 נהגים שכירים ועוד יותר מ-500 שעושים זאת בזמנם הפנוי.

אבל המשלוח הוא לא הכל. לפי ניר דבי, מייסד שותף ומנהל השיווק ב-Global-e, גם בלי העיכובים בדואר יש מספיק דברים שמונעים מאיתנו להזמין מוצרים באינטרנט. החברה שלו, שהוקמה לפני 4 שנים, מציעה שירות דווקא למוכרים, אך הוא מבוסס על סקרי קונים. לפי הנתונים שהציג דבי, רובם המוחלט של הקונים (למעלה מ-90%) מעדיפים לקנות באתרים המוצגים בשפה שלהם ומאפשרים תשלום במטבע המקומי שלהם. הוא ציין כי גם מדיניות החזרות מהווה שיקול נפוץ, כאשר בגרמניה למשל 50% מהמוצרים המוזמנים מוחזרים, ולכן לקונים חשוב מאוד שיהיה קל להחזיר אותם ובלי להסתבך עם דמי משלוח.

הטענות המעניינות ביותר שהביא דבי היו דווקא אלה הקשורות למחיר: לדבריו, תשלומי מכס שנופלים עלינו כאשר החבילה נוחתת בישראל הם לא תופעה ייחודית לישראל, ומרתיעה אנשים מהזמנת מוצרים מסוימים. לכן, הוא אומר, רוב הקונים יעדיפו לשלם יותר על מוצר אם מובטח להם שהעלות כוללת את המשלוח והמסים, מאשר לשלם על המוצר מחיר נמוך יותר ולהוסיף סכום נפרד למשלוח ומסים.

כדי לאפשר למוכרים לנצל את העובדות האלה, החברה של דבי מציעה תוכנה שמאפשרת למכור מוצרים לכל מדינה בשפה שלה ובמטבע שלה (ב-60 מטבעות שמייצגים 100 מדינות, שכן היורו למשל נוהג ב-27 מדינות), תוך עיגול של המחירים לפי כל מטבע כך שיהיו ברי השוואה למוצרים אחרים באותה מדינה.