עסקת פייסבוק - ווטסאפ, אחת מרכישות הסטארט-אפים הגדולות בהסטוריה, תהפוך את שני מייסדיה למיליארדרים, ובמובן מסוים מהווה הגשמה של החזון האמריקאי הוותיק, שלפי ההמנון שלה נועדה לקבץ את האנשים המסכנים והנדכאים ולתת להם הזדמנות להצליח בחיים.
החזון הזה כאילו נכתב על יאן קום, מייסד ומנכ"ל ווטסאפ, בן ה-37. קום נולד בכפר סמוך לקייב באוקראינה הקומוניסטית למשפחה יהודית, לאב שניהל חברת בנייה וכמעט שלא היה בבית. בראיון למגזין Wired הוא מספר כי בבית הספר המקומי שלו לא היו שירותים בבניין, והילדים נאלצו ללכת בחורף, בטמפרטורות שלא פעם היו כ-20 מעלות מתחת לאפס, למבנה שירותים קטן באזור החניה.
עוד סיפורים ועדכונים בפיייסבוק של NEXTER
בגיל 16 עבר קום עם אמו וסבתו לארה"ב כשהוא משאיר את אביו מאחור. המשפחה חיה בעוני והסתמכה על קצבאות ממשלתיות לדיור ורכישת אוכל. קום למד באוניברסיטה מקומית מתמטיקה ומדעי המחשב, ולטענתו היה גרוע בשני המקצועות ונשר מהלימודים. לאחר שעבד במספר עבודות מזדמנות, ב-1997 הגיע לראיון עבודה ביאהו, התקבל ועבד בה במשך 20 שנה.
מי שהיה המנטור של קום ביאהו הוא בריאן אקטון, בן 42, שנולד וגדל במשפחה בורגנית בפלורידה. אקטון, בוגר לימודי מדעי המחשב באוניברסיטה היוקרתית סטנפורד, היה עובד מספר 44 ביאהו, ועבד בה על תחום הפרסום וההתאמה שלו לגולשים. הוא נקשר אל קום ובאוקטובר 2007 התפטר יחד איתו מחלוצת שירותי האינטרנט.
עוד בנושא:
הערב הרומנטי של צוקרברג נקטע - ועסקת הענק נחתמה
WhatsApp: האפליקציה שכבשה את עולם הסלולר עם פחות מ-50 עובדים
הוא לא פראייר: למה שילם צוקרברג כ-19 מיליארד דולר על וואטסאפ?
"סטטוסים" לטלפונים
השניים שמרו על קשר, ניסו לפי דיווחים שונים להתקבל לפייסבוק ונדחו והמשיכו לחפש כיוונים יחד עד שבפברואר 2009 הגיע קום למגרש הגולף בו שיחק אקטון וסיפר לו שהשתמש בחלק מהכסף שצבר ביאהו כדי לרשום חברה חדשה בשם WhatsApp. הכוונה הראשונית שלו היתה ליצור שירות "סטטוסים" לטלפונים, שיבהירו לאנשי הקשר של המשתמש מתי נוח לו שיתקשרו אליו. הגרסא הראשונה של האפליקציה יצאה לאחר חודשיים ולא הצליחה להמריא, אך חודש לאחר מכן, במאי 2009, הציגה אפל יכולת התראות בדחיפה ("פוש") באייפון, וקום הבין שהיא מאפשרת לו להפוך את האפליקציה שלו לתחלופה לשירות ההודעות הסלולרי SMS, על בסיס ספר הטלפונים של המשתמש, ללא צורך בשם משתמש וסיסמא שהוא ידע כמה קל לשכוח לאחר שנאלץ להחליף 3 חשבונות סקייפ. בספטמבר 2009 יצאה הגרסא הזו ואקטון הצטרף לחברה.
לפי ג'ים גץ מקרן ההשקעות סקויה קפיטל, שהשקיעה בווטסאפ 60 מיליון דולר ועתידה להרוויח 3 מיליארד, את משרדי החברה שכר קום בבניין סמוך לדיור הציבורי בו גרה משפחתו. הוא ושותפו אקטון מתרחקים מאור הזרקורים ואף נמנעו עד כה מהצבת שלט עם לוגו החברה בכניסה למשרד, בו מועסקים 50 עובדים בלבד, ש-32 מהם מהנדסי תוכנה ואף לא אחד מהם עוסק בפרסום. על שולחנו של קום במקום מודבק פתק שכתב לו אקטון מייד לאחר הצטרפותו לחברה ולפיו על האפליקציה שלה להיות "בלי פרסומות! בלי משחקים! בלי גימיקים!".
המרוויחים הגדולים
במעט הראיונות שביצעו סיפרו השניים כי הם גם מחויבים לשמירה על פרטיות המשתמשים, כחלק מרצונו של קום ליצור תקשורת שונה מתרבות הציטוטים הסובייטית בה גדל, ובניגוד לכמעט כל חברת אינטרנט אחרת אינם מבקשים כל מידע אישי פרט למספר הטלפון, המשמש לזיהוי. גם ההודעות אינן נשמרות על שרתי החברה ונמחקות לאחר ההעברה – ולא חסרות כאלו. מנויי החברה שולחים מדי יום כ-18 מיליארד הודעות, ומספר ההודעות המועברות בפועל הוא בין 38 ל-50 מיליארד, בשל יכולות הצ'ט הקבוצתיות.
הגישה של החברה השתלמה לה מאוד. כמעט מהיום הראשון לפעילותה היא נהנתה מקצב אימוץ מרשים של 10,000 הורדות ביום, שירד כאשר ניסו לגבות על השירות תשלום. לבסוף הם אימצו מודל של שימוש חינמי ותשלום שנתי של דולר אחד החל מהשנה השנייה לשימוש. המשתמשים כנראה אוהבים את המודל, וקצב הגידול של האפליקציה אינו מפסיק לשבור שיאים: בינואר 2013 דיווחה החברה כי חצתה את רף 200 מיליון המשתמשים הפעילים (שולחים הודעה לפחות פעם בחודש), ביולי הכריזה על 300 מיליון, בדצמבר על 400 מיליון ובחודש שעבר 450 מיליון.
עתה, צפויים שני המייסדים להפוך למיליארדרים: לפי הערכות פורבס, קום מחזיק ב-45% מהחברה ואקטון בלפחות 20%. חישוב מחירי מניות פייסבוק מעלה, לדברי המגזין הכלכלי, שקום שווה עתה 6.8 מיליארד דולר ואקטון לפחות 3 מיליארד. כמה עובדים נוספים בחברה צפויים להפוך גם הם לעשירים מאוד.