כשרוברט מרטין מטולסה שבאוקלהומה רכש ב-99 דולר מכשיר שמבטיח לשלוט על דלת החניה הביתית שלו דרך האינטרנט, הוא לא חשב שהוא הולך להפוך לדוגמה לכל מה שרע בתעשיית המכשירים החכמים והאינטרנט של הדברים.

בשבת האחרונה העלה מרטין פוסט זועם לפורום של Garadget - מכשיר שמחבר את הדלת של החניה הביתית לאינטרנט ומאפשר לשלוט עליה באמצעות סמארטפונים, מחשבים ועוד. "אפליקציית האייפון לא מוכנה להישאר פתוחה - רק מהבהבת בהדלקה", הוא כתב. "כרגע התקנתי וניסיתי להוסיף דלת כשהאפליקציה התחילה לעשות את זה. מחקתי והתקנתי את האפליקציה מחדש, כיביתי והדלקתי את הטלפון - תוהה איזו חתיחת חרא קניתי פה".

זמן קצר לאחר מכן הוא הוסיף ביקורת שלילית בעמוד המוצר באמזון: "זבל - לא לבזבז את הכסף! - האפליקציה לאייפון היא חתיכת זבל, קורסת כל הזמן, חברת סטארטאפ שבבירור לא ביצעה מבחני הבטחת איכות ראויים על מוצריה".

נציג החברה - ככל הנראה המייסד שלה, דניס גריסאק, הגיב למחרת בבוקר באופן מפתיע: "השפה הגסה כאן ובביקורת השלילית שלך באמזון, שהועלתה דקות לאחר שחווית קושי טכני, רק מדגימה את השליטה העצמית הירודה שלך. אני שמח לספק את התמיכה הטכנית ללקוחות (גם) בערב השבת שלי, אבל אני לא הולך לסבול השתוללויות. כרגע האפשרות היחידה שלך היא להחזיר את הגראדג'ט לאמזון ולבקש החזר. השרת שלנו לא יתחבר ליחידה שלך".

במילים אחרות: גריסאק פשוט חסם את מרטין מלהשתמש במכשיר שרכש במחיר מלא, רק בגלל שלא אהב את צורת התלונה שלו.

ההתנהלות הזו גררה ביקורת רבה בפורום, לפי דיווחים של מספר אתרי טכנולוגיה בחו"ל - אך שלושה ימים אחר כך מחק גריסאק את רובן המוחלט, והעלה במקומן את התגובה הבאה:

"אוקיי, תירגעו כולם. שמרו את הקלשונים והלפידים לנציגיכם הנבחרים. רק חסרים כאן איומי רצח עכשיו. 'פיטור' הלקוח מעולם לא היה בגלל הביקורת באמזון, רק רציתי לקחת מרחק מהאדם הרעיל הזה בהקדם. אני מודה שזה לא היה המהלך הכי טוב ליחסי הציבור שלי. החזרתי את הגישה, למדתי לקח".

הוא הוסיף קישור לציוץ של אילון מאסק, מייסד טסלה ו-Space-X, שכתב ש"בטח לא קורה היום כלום אם סירוב לשרת לקוח סופר-חצוף מקבל כל כך הרבה תשומת לב", וקינח ברמיזה ל"אפקט סטרייסנד" - מה שקורה כשמנסים להסתיר חומר מביך (במקרה שלה היו אלה תמונות של ביתה) אך בפועל הניסיון רק מגביר את התפוצה של החומר המביך.


אתר הטכנולוגיה הבריטי רג'יסטר ניסה לקבל תגובה נוספת מגריסאק, אך כל מה שהוא ראה לנכון להוסיף היה שמה שהפריע לו היה השפה הבוטה וכי טעה כשחשב שסירוב לשרת את הלקוח הוא הפיתרון לבעיה. הוא התעלם לחלוטין מהדיון על הלגיטימיות של חברה "להרוג" מרחוק מוצר שלה שכבר נרכש ונמצא ברשות לקוח.

גריסאק ייאלץ להתמודד לא רק עם הדאגה שיצר בקרב רוכשי המכשיר שלו: המוצר מומן באמצעות קמפיין מימון-המון באתר אינדיגוגו בתחילת השנה שעברה, במהלכו הצליח לגייס יותר מפי שניים מ-30,000 הדולרים שביקש. חברות רבות שמתחילות כך נאלצות להסתמך גם למוצרי ההמשך על מימון המון - אך התנהלותו של גריסאק תגרום לתורמים הפוטנציאליים שלו לחשוב פעמיים לפני שירכשו ממנו מכשיר נוסף שהוא יכול לשתק אם הביקורת שלהם לא נראית לו.