"כשהתותחים רועמים - המוזות שותקות", מלמדים אותנו משחר ילדותנו. בפועל, נראה כי בזמן שישראל נתונה במלחמה, קולן של המוזות ברשת רק מתגבר. בימים האחרונים דומה שרוב הגולשים מיישרים קו ומדברים בעיקר על המבצע הצבאי, על השסע החברתי והאלימות המילולית המאפיינת אותו.

יותר שיחות, יותר קבוצות

התחושה הזו שרובנו חולקים מגובה גם במספרים: לפי נתוני חברת באזילה, העוסקת בניטור ומחקר ברשת החברתית, בשבועיים שחלפו מאז מבצע "צוק איתן" נרשמה נסיקה חדה של מעל 10% בכמות הדיונים בפייסבוק בארץ. בעוד שבשבוע רגיל נעה כמות הדיונים ברשת החברתית סביב 350,000 שיחות, בשבועות האחרונים חצתה הכמות את רף ה-400,000, כך מסרה החברה ל-NEXTER.

בסך הכל, ניטרה החברה בשבועיים הראשונים למבצע "צוק איתן" 770,000 דיונים עבריים בפייסבוק, לעומת 736,000 בשבועיים שלאחר חטיפת שלושת הנערים הישראלים בגוש עציון ו-712,000 דיונים בשבועיים שקדמו לחטיפה. בנוסף, ציינה החברה כי ייתכן שהעלייה חדה אף יותר, מאחר שהיא יכולה לנטר רק דיונים פומביים, שלא חלות עליהן הגדרות פרטיות (הסתרה מזרים או מאנשים שאינם חברים בקבוצה מסוימת). 

14,000 התראות פייסבוק
אקשן בשטח = אקשן בפייסבוק. אילוסטרציה

גם במספר הקבוצות חשה החברה זינוק, מאחר וקבוצות מחאה רבות נפתחות לתמיכה או מחאה בדעות השונות המובעות בנושא המבצע. כך, לדוגמא, נפתחו קבוצות הקוראות לחרמות על אנשים וגופים המזוהים עם השמאל.

"אם לא היתה מלחמה - הייתי מעלה תמונות מבוקר עד לילה"

בתוך כך, באינסטגרם ניכרות מגמות הפוכות: מספר משתמשים באפליקציית שיתוף התמונות של פייסבוק דיווחו ל-NEXTER על ירידה בפעילות העלאת התמונות מתוך תחושה שבמצב הנוכחי הדבר לא ראוי. אחרים דיווחו על עלייה בפעילות בכלל ובתמונות העוסקות בישראל ובמצב בפרט.

"אני כרגע בטיול בחו"ל אבל זה בלתי אפשרי להתנתק ממה שקורה בארץ", כותבת ל-NEXTER טלי אלבו, בעלת חברת Let's Face It לשיווק באינטרנט ובמדיה חברתית. "אם לא הייתה מלחמה, הרי שמבוקר עד לילה הייתי מעלה תמונות וסטטוסים הקשורים לטיול ולשמחה פנימית שלי. אך ברגע בו שומעים על הרוגים בעזה, הדבר הכי נכון מבחינתי היה לשים תמונה של צבע שחור באינסטגרם".

גם בפרופילים שהיא מנהלת עבור עסקים אותם היא משווקת, "הולכים רק על הקו הרגשי של מה שיוצא מהלב ולא עושים שיווק מכירתי בכלל". בין הדוגמאות לדברים שכן עלו היא מונה "לקוח שהוא זמר והיה נכון להעלות משפט משיר שלו, המעיד על עצב גדול. לקוחה אחרת שלי, בעלת עסק לאימון, העלינו אצלה תמונות עם מסרים כיצד להתמודד עם חרדה וצער".

אירה חרקובסקי, משתמשת פעילה נוספת באינסטגרם, מדווחת דווקא על עלייה ברמת הפעילות - אבל את התמונות היא מעלה תוך מודעות גדולה. "אופי התמונות הפך לאישי יותר, שמבטא את המצב בארץ ואת הרגשתי לגביו", היא כותבת. "אני עוסקת בהסברה ודואגת לשיח מכבד על המצב עם עוקביי בחו"ל. סוג התמונות שלי השתנה בהתאם". כך, במבט בפעילות שלה ניתן להבחין בכך שכמות התמונות הבהירות קטנה מאז תחילת המבצע, והתחלפו ביותר תמונות בגווני אפור ותמונות אחרות בהן מגוון הצבעים קטן. בנוסף, ניכר שהתמונות כוללות יותר טקסט ותגובות ארוכות, במקום ההסתפקות בהאשתגים וסמיילים ביומיום.

גם המשתמשת מיכל יבור מרגישה "שהאווירה שונה בתכלית מאז תחילת המבצע". לדבריה, "האזעקות, האלימות, המוות - מטבע הדברים, זה מכתיב התנהלות אחרת גם ברשתות החברתיות, גם בגלל התחושות האישיות וגם בגלל הרצון שלא לפגוע ברגשותיהם של אחרים". עם זאת, יבור מספרת שהיא נמנעת מעיסוק בהסברה, "לא רק בגלל שאני לא מסכימה עם הפעולה הצבאית, אלא גם כי זו אינה פלטפורמה מתאימה לכך, בעיני". במקום זאת, "אני, אישית, שמה לב שהצילומים שלי נושאים אופי אפלולי יותר, כביטוי לתוכן המחשבות שלי - מזה אין מנוס. אם ביום טוב אעלה צילום עולז, בימים אלו אני נוטה לצלם דברים אחרים".