העובדים מתלוננים? ייצור האייפון יעבור לידי רובוטים

אין תמונה
דרך עקומה לעקיפת הביקורת על תנאי ההעסקה. עובדי Foxconn
יצרנית האייפון מתכוונת להחליף את רוב עובדיה ברובוטים, בעקבות ביקורות קשות על תנאי ההעסקה שלה בסין שאילצו אותה לשלם לעובדים יותר תמורת פחות שעות עבודה. בסוף השבוע הופץ ברשת סרטון בו אומר מנכ"ל פוקסקון, טרי גו, כי תוך שלוש שנים מתכננת החברה להעביר 70% מהייצור לידי רובוטים.

כידוע, פוקסקון מעסיקה למעלה ממיליון עובדים בסין ועוד אלפים רבים בטייוואן. תנאי ההעסקה של עובדיה בסין עוררו עליה ביקורות קולניות, לאחר גל התאבדויות וחשיפות אודות שעות העבודה הבלתי אפשריות ותנאי המחיה של העובדים.

בשנים האחרונות, החלה החברה להעביר בהדרגה משרות ייצור לרובוטים, ובשנה שעברה חשף גו כי לחברה מפעל אחד המופעל כולו על ידי רובוטים ועובד 24 שעות ביממה ללא צורך בתאורה.

עם זאת, לפוקסקון דרך ארוכה לפני שהרובוטים יוכלו להחליף את עובדי הייצור שלה: לפי גו, החברה מוסיפה בכל שנה 30,000 רובוטים לקווי הייצור, אך רק כמות העובדים האנושיים במפעל המרכזי לייצור אייפון בלבד עומדת על כ-300,000.

מוטב מאוחר

אייפון 6 (צילום: apple.com)
מכשיר קטן, ציפיות גדולות. Apple Watch | צילום: apple.com
בינתיים, בזמן שטים קוק המריא מישראל בחמישי בערב הפיצה החברה הזמנה לאירוע שתערוך ביום שני הבא (כלומר: עוד שבוע ויום) בסן פרנסיסקו, תחת הכותרת Spring Forward (משחק מילים בין "מקדימים את האביב" ל"קפיצה קדימה"). באירוע צפויה החברה להשיק רשמית את השעון שלה, Apple Watch, אותו חשפה לראשונה בשנה שעברה. מחיר גרסת הביניים שלו צפוי להיות 350 דולר, אך אנחנו ממתינים לשמוע את מחיר גרסת הבסיס, שתהיה המתחרה העיקרית שלה בשעונים החכמים הקיימים שמחיריהם נעים בין 100 ל-300 דולר.

לפי השערות אנליסטים, השעון של אפל יציע מהיום הראשון בשוק לא פחות מ-100,000 אפליקציות וימכור עד סוף השנה כ-40 מיליון יחידות. בשבוע שעבר הוסיף מנכ"ל החברה טים קוק בראיון לטלגרף הבריטי כי השעון יכלול אפשרות לנעילת ופתיחת דלתותיהן של מכוניות תואמות ללא צורך במפתחות.

"מיוצר בדרך אליך"

אמזון (צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL)
יהפוך בקרוב למיותר? מחסן של אמזון | צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL
ענקית הקמעונאות ברשת אמזון ממשיכה לחפש דרכים לספק לקונים את הסחורה בדרך המהירה ביותר והזולה ביותר. אחרי שפיילוט שלה למשלוחים באמצעות רחפנים הופסק על ידי מנהל התעופה האמריקאי (FAA), בימים האחרונים היא הגישה בקשה לרישום פטנט על משלוח מהיר מסוג אחר: ייצור המוצר במשאית בדרך לבית הלקוח.

לפי המסמך, החברה מאמינה כי ייצור טובין שונים בתוך משאיות השילוח יאפשר משלוח מהיר וחיסכון של מקום במחסנים. עם זאת, טכנולוגיות הדפסת התלת-ממד הנוכחיות לא מהירות מספיק כדי לאפשר ייצור מוצרים בכמה דקות נסיעה, ומוצרים גדולים עדיין דורשים כמה וכמה שעות הדפסה. עד שהטכנולוגיה תוכל להחליף את המוצרים המוכנים הנמצאים במחסנים ייקח עוד כמה שנים - כמות הזמן שעשוי לקחת לוועדת הפטנטים האמריקאית להחליט אם להעניק לאמזון את הפטנט.

פייסבוק תנסה למנוע התאבדויות

הרשת החברתית הגדולה בעולם משמשת כלי לחיבור אנשים, אך לא פעם קרה שהיא שימשה ככלי לאנשים שנואשו מהחיים להודיע על כך לעולם, אם כדי לנסות לעורר את תשומת ליבם של הסובבים אותם ואם כדי להשאיר מעין צוואות וירטואליות.

החל מסוף השבוע החלה פייסבוק להציע בארה"ב כלי חדש למלחמה בהתאבדויות. משתמשים שנתקלים בפוסטים הנראים כקריאה נואשת לעזרה יכולים לדווח עליהם, והאתר יודיע לכותב כי חבר חושד שהוא זקוק לעזרה ויציע לו לדבר עם חבר או עם אחת מהעמותות האמריקאיות המספקות תמיכה נפשית מרחוק.

כאמור, כרגע התכונה הזו זמינה בארה"ב בלבד, אך הרשת החברתית הודיעה כי בכוונתה להביא אותה לכל העולם בחודשים הקרובים.

מגה-בעיה

חברת התשלומים המקוונים פייפאל עצרה את העברת הכספים לאתר Mega של קים דוטקום, כך דווח בבלוג של אתר האחסון בענן.

האתר, שהוקם לאחר שרשויות החוק האמריקאיות הביאו לסגירת אתר MegaUpload בחשד כי שימש בעיקר לפיראטיות, מציג את עצמו כשירות לאחסון של קבצים לגיבוי אישי. עם זאת, הוא מאפשר גם שיתוף, מה שגרם לחברות תוכן להאשים את קים דוטקום כי הוא שוב מספק פלטפורמה פורה לפיראטית.

הבעיה המרכזית של הרשויות והחברות, לטענת Mega, היא שהאתר מוצפן, ואין לו שום דרך לפקח על התכנים המועלים אליו ומשותפים דרכו. לכן, לדבריו, לחצו חברות האשראי הגדולות על פייפאל לעצור העברת כספים לשירות. פייפאל, מצידה, אישרה כי עצרה את העברת הכספים אך סירבה לפרט מדוע, מעבר לעובדה כי מדובר ב"סיבות עסקיות".