רומניה איננה השם הראשון שעולה בראש כחושבים על מרכזי היי-טק מבטיחים לסטארטאפים, אבל עיר הבירה שלה, בוקרשט, הפכה בשנים האחרונות בדיוק לזה, לפי כתבה שפורסמה באתר החדשות "קוורץ" (Quartz).

"המאגר הגדול של אנשים מוכשרים בעלי תארים והשכלה בתחומי מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה, יחד עם רמות שכר נמוכות ועלויות תפעול זולות, הפכו אותה ליעד מפתה עבור חברות בינלאומיות שמעוניינות לבצע מיקור חוץ", דיווח קוורץ.

בוקרשט (צילום: Aleksandar Todorovic, Shutterstock)
בוקרשט | צילום: Aleksandar Todorovic, Shutterstock

בה בעת הופכת בוקרשט במהירות למרכז שמצמיח חברות סטארטאפ מקומיות, במיוחד כאלו שרוצות לעשות זאת בזול. סצנת הסטארטאפים המקומית התרחבה במהירות בחמש השנים האחרונות, ומונה כעת כ-170 חברות סטארטאפ.

מרכיב חיוני בגאות של מגזר ההיי-טק ברומניה הוא מהירות הגלישה הגבוהה באינטרנט במדינה. קצב הגלישה ברומניה הוא המהיר ביותר באירופה והשישי הכי מהיר בעולם - 57.7 מגה-ביט לשנייה בממוצע ברבעון השלישי של 2015, לפי מדד "מצב האינטרנט" (State of the Internet) של חברת אקמאי. לשם השוואה, ישראל דורגה באותה תקופה במקום ה-25 בעולם, עם קצב גלישה ממוצע של 11.2 מגה-ביט לשנייה.

מלבד תשתיות דיגיטליות טובות, רומניה נהנית גם מהמורשת הקומוניסטית של מערכת חינוך ממוקדת מדעים וטכנולוגיה, ושיעור גבוה יחסית של נשים בתחום מדעי המחשב. שיעור הנשים מקרב העובדים במגזרי טכנולוגיית מידע וטכנולוגיות תקשורת ברומניה הוא 29% - השלישי הכי גבוה באירופה - לפי נתוני יורוסטארט.

עם זאת, המכשול הגדול ביותר העומד בדרכו של מגזר ההיי-טק הרומני הוא הקושי לגייס מימון. חברות סטארטאפ במדינה גייסו סכום זעום של 13.1 מיליון יורו (14.8 מיליון דולר) בעשור החולף, לפי מדד הערים הדיגיטליות של אירופה. לשם השוואה, סטארטאפים בבריטניה גייסו באותה התקופה סכום גדול פי יותר מ-600 - 8.3 מיליארד יורו (9.4 מיליארד דולר). סטארטאפים ברומניה אמנם מצליחים לגייס השקעות אנג'ל והון ראשוני, אך מתקשים לגייס השקעות בשלבים מאוחרים יותר.

"בוקרשט עדיין צריכה לעבור משוכות רבות בטרם תצליח לפתות כשרונות בינלאומיים לבוא מזרחה. אבל לאור הטלטלה באמון המשקיעים בסטארטאפים בלונדון בעקבות החלטת בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי, ועלייה ביוקר המחייה בערי סטארטאפים אירופיות אחרות כמו ברלין, ברצלונה ואמסטרדם, נראה כי לבוקרשט צפוי עתיד מזהיר", סיכם קוורץ.

לכתבה המקורית ב-TheMarker

עוד ב-TheMarker:
במי פנוי בסינגפור: השיקה את שירות המוניות-ללא-נהג הראשון בעולם
התנועה הקיבוצית נגד הקלות ל-HOT: "תשתית בזק לבדה לא יוצרת תחרות"