הרשויות באירופה הטילו על גוגל קנס בגובה של 2.42 מיליארד אירו. על פי האיחוד, גוגל הפרה את חקוי ההגבלים העסקיים היבשת. זה הקנס הכי גדול לחברה שהוטל באירופה.

הקנס ניתן בתום חקירה של שבע שנים על תחום השוואת המחירים. גוגל מפעילה שירות להשוואת מחירי מוצרים. גוגל נתנה מיקום גבוה לשירות של עצמה בחיפוש באופן שיטתי, והעדיפה אותו בתוצאות החיפוש על פני המתחרים, כך קובעים באיחוד. ובעברית: אם חיפשתם לקניה "כיסוי לאייפון", קיבלתם תוצאות משירות של גוגל, ורק אחריהן תוצאות מאתרי מכירות אחרים - גם אם אלה רלוונטים יותר.

עוד נקבע כי גוגל הורידה את המתחרות שלה בתוצאות החיפוש. מהאיחוד נמסר בהודעה לעיתונות "עשתה שימוש לרעה בשליטה שלה בשוק".

"האסטרטגיה של גוגל בקידום שירות השוואת המחירים שלה", אומרת מרגרט וסטגר, האחראית על הגבלים עסקיים, "לא הייתה משיכת לקוחות באמצעות מוצר טוב יותר מהמתחרים. במקום זאת, גוגל קידמה את השירות שלה בתוצאות החיפוש והורידה את המתחרים".

גוגל הקימה את מנוע השוואת המחירים שלה "פרוגל" ב-2004 ומאז שינתה את השם מספק פעמים. היום הוא נקרא Google Shopping, והוא פחות מוכר בישראל. על פי האיחוד האירופי, מסמכים פנימיים של גוגל חשפו כי השירות לא הצליח מי יודע מה, ולכן שינו אסטרטגיה.

גגול נדרשה לחדול מהקידום העצמי הזה, ולא תשלם קנסות נוספים מדי יום, בגובה 5 אחוזים מהרווחים של חברת האם שלה Alphabet.

תגובת גוגל

"כאשר אתם קונים באינטרנט, אתם רוצים למצוא מוצרים בקלות ובמהירות" כתב קנט ווקר, היועץ המשפטי של גוגל בתגובה להחלטה, "מפרסמים רוצים לקדם את המוצרים הללו, ולכן גוגל מציגה פרסומות שמחברות בין הקונים למפרסמים בדרך שיעילה לכולם". 

"אנחנו סבורים שבאיחוד האירופי מפחיתים בערכם של החיבורים הללו. אתרי השוואות רוצים להופיע במקום בולט יותר בגוגל, אבל לפי המידע שברשותנו, אנשים מעדיפים קישור ישיר למוצר, מאשר לאתר שבו יצטרכו לחזור על החיפוש".

ווקר ממשיך ומסביר כיצד החיפוש עובד ומסכם "אנחנו לא מסכימים עם המסקנה של האיחוד האירופי, נבחן את ההחלטה לפרטי פרטים ואנחנו שוקלים לערער עליה".