הנציבות האירופית מתכננת לתת לחברות מדיה את האפשרות לתבוע תשלום ממנועי חיפוש כמו גוגל כאשר הם מפרסמים קטעים מהתוכן שלהן.

לפי דיווח של הפייננשל טיימס, הנציבות עובדת על שינוי מהותי בחוק זכויות יוצרים, שמטרתו לאזן את יחסי הכוחות בין חברות התקשורת לענקיות הטכנולוגיה כמו גוגל ופייסבוק.

הצעד עלול לגרום לעלייה במתיחות הקיימת ממילא בין הרשויות האירופיות לחברות האמריקאיות, הנתונות במחלוקות מתמשכות בנוגע למסוי ולחוקים שמטרתם היא הגברת התחרות.

בהצעה נכתב כי "אם ההשקעות והתרומה של המוציאים לאור מעלה את ערך הפרסומים - אבל הם אינם זוכים לפיצוי ראוי והכנסות מכך, יציבות תעשיית המו"לות עלולה להיות תחת סכנה של הידרדרות המצב והשלכות שליליות על הפלורליזם, הדיון הדמוקרטי ואיכות המידע".

משמעות ההצעה היא שחברות תקשורת יוכלו לגבות מגוגל כסף עבור השימוש בכותרות שלהן ב"גוגל ניוז" - שמראה את הכותרות הרלוונטיות לפי מילות החיפוש. אין לדעת כיצד גוגל תגיב. לאחר שבספרד ננקט צעד דומה, החברה החליטה להסיר את השירות ממנוע החיפוש במדינה - ותנועת הגולשים צנחה בחלק מהאתרים ב-14%.

גוגל לא הגיבה לפרסומים.

המעבר מעיתונות מודפסת לדיגיטלית מקשה מאוד על רוב גופי המדיה, שנהפכו במידה רבה תלויים בגוגל ובפייסבוק - שמנווטות אליהם תנועת גולשים קריטית, אבל מצד שני מתחרות עמם על הכסף מפרסום שזורם למדיה הדיגיטלית.

ב–2015, הנתח של גוגל בשוק הפרסום הדיגיטלי האמריקאי היה 50.3% והנתח של פייסבוק היה 13.4% (יחד: 63.8%). הנתח של השחקנים האחרים, הקטנים יותר, ירד אשתקד, כלומר גוגל ופייסבוק עדיין במגמת התחזקות.

ביולי פורסם כי הנציבות האירופית מרחיבה את החקירה שלה נגד גוגל, כך שתכלול את שירות השוואת הקניות ועסקי הפרסום שלה. החקירה מתמקדת בשאלה אם גוגל הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים באירופה.

פורסם במקור ב-TheMarker

עוד ב-TheMarker

אובר הפסידה לפחות 1.2 מיליארד דולר במחצית הראשונה של השנה
השאלה שנותרה ללא מענה: מדוע חזר קובי אלכסנדר לאדמת ארה"ב?