נהגי מוניות בניו-יורק שעבדו בשירות הנסיעות Juno תובעים עכשיו את החברה הישראלית Gett (לשעבר גטטקסי) בטענה שהפרה את זכויותיהם וגרמה להם נזק כלכלי.

Juno הוקמה לפני כשנתיים על ידי ארבעה יזמים ישראלים: טלמון מרקו, איגור מגזיניק, סאני מרואלי ועופר סמוכה – אותם יזמים שמכרו את אפליקציית וייבר לראקוטן היפנית תמורת 900 מיליון דולר לפני 3.5 שנים. בתחילה פעלה החברה מתחת לרדאר, אולם על פי דיווחים, נלחמה במתחרה הגדולה ביותר בתחום, אובר, בעזרת פנייה ישירה לנהגי המוניות – דרך פעולה שאופיינית לאובר.

בין היתר הציעה להם Juno לשלם לה עמלת נסיעה של 10% בלבד, לעומת 25% שגובות אובר ו-Lyft, המתחרות העיקריות שלה. בנוסף, פעלה החברה כמעין מיני-קואופרטיב, ו-50% מהמניות שלה הוקצו לנהגים. היא גם הציעה אפשרות לטיפים בתוך האפליקציה, מה שאובר לא אפשרה, והעסיקה את הנהגים כעובדים מן המניין או כקבלני משנה, בעוד באובר מעמדם לא ברור. באפריל 2016 נכנסה Juno לניו יורק ובזכות התנאים ושיטת הפעולה הצליחה לגייס לשורותיה נהגים רבים ולבצע כ-20 אלף נסיעות ביום.

הכתבה פורסמה במקור באתר Geektime
עוד ב-Geektime:
בקרוב: סדרות טלוויזיה של טיים-וורנר בסנאפצ'ט
10 דרכים להתמודד עם לחץ בעבודה

אולם, באפריל השנה הודיעה Gett כי רכשה את Juno תמורת 200 מיליון דולר. המטרה של Gett הייתה השגת דריסת רגל באחת מהערים החשובות בעולם, שהייתה עד אז בשליטת המתחרות האמריקאיות. אולם עתה נראה שהנהגים לא מרוצים מהרכישה, וכמה מהם הגישו בקשה לתביעה ייצוגית כנגד החברה הישראלית על הפרת חוזה, הצגת מצג שווא, פרסום שקרי, הפרת אמון ותרמית בניירות ערך.

על פי כתב התביעה, לאחר הרכישה ביטלה Juno את המניות שהוקצו לנהגים. למרות שהחברה הבטיחה נתח מהעסקה לנהגים שהחזיקו במניות, הם טוענים שבפועל הוא הסתכם ב"כסף קטן", או 2% מערך המניות שהחזיקו, ושנהגים רבים לא קיבלו אפילו את זה. גם דיווח שהופיע באתר Recode מייד לאחר הרכישה מביא עדויות של נהגים בשירות, שצברו 1,600 מניות, 3,500 מניות ואפילו 6,000 מניות – וזכו כולם בתגמול אחיד בגובה 100 דולר.

לדברי התובעים, גם אם Juno הייתה מעניקה לכל נהג 250 דולר, עדיין היה מדובר באחוז וחצי בלבד מערכה של החברה על פי עסקת המכירה. התובעים מבקשים מבית המשפט שיכיר בתביעה כתביעה ייצוגית ויעניק לעובדים פיצויים בגין הסעיפים השונים.

מגט נמסר: "החברה קיבלה את כתב התביעה ותתייחס לגופו של עניין בבית המשפט".