יצרנית רכיבי האלקטרוניקה פוקסקון, קבלנית הייצור הטייוואנית האחראית על ייצור מרבית מוצרי אפל, הודיעה כי תתחיל להכניס רובוטים לקווי הייצור של כמה ממפעליה בסין כדי להחליף עובדים אנושיים, כך לפי אתר החדשות הסיני IT Home.

אישה רובוט (צילום: Ahmed Bekeer)
הסוף לסוגיות תנאי העבדות של מרכיבי האייפון? אילוסטרציה | צילום: Ahmed Bekeer

החברה המייצרת עבור אפל את מרבית הסמארטפונים מסדרת האייפון והטאבלטים מסדרת האייפד, כמו גם עשרות מוצרים לחברות נוספות כגון מיקרוסופט, סוני, בלקברי ונינטנדו, מסרה כי הלקוחה הראשונה שלה שתשתמש בשירות הייצור הרובוטי החדש תהיה אפל.

פוקסקון מסרה כי עלות הבנייה של כל "פוקסבוט", כפי שהיא מכנה את הרובוטים החדשים, תהיה 20-25 אלף דולר, אולם כל רובוט יוכל לייצר בממוצע 30 אלף מכשירים. לדברי מנכ"ל פוקסקון, טרי גו, החברה מתכוונת להתקין 10,000 רובוטים במפעליה, בטרם תרחיב את השימוש בהם מעבר לכך. לדבריו, הרובוטים נמצאים כעת "בשלב הניסוי האחרון".

הדיווח על האוטומציה של הייצור בפוקסקון בא כשלוש שנים לאחר שסוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי פוקסקון מתכננת לבנות עד מיליון רובוטים עד שנת 2014 כדי לסייע בהרכבת מכשירים. הצד בא כמענה להתייקרות כוח העבודה האנושי, כתוצאה מפיקוח מוגבר על נהלי העבודה שלה מצד גופים העוסקים בזכויות העבדים, ועשוי לסייע לפוקסקון לשקם את המוניטין שלה, שנפגע על רקע הטענות בדבר תנאי עבודה ומחייה גרועים של העובדים במפעליה, שכר נמוך, התעללות בעובדים מצד ההנהלה ועוד.

יתכן גם כי אפל עצמה סייעה לפוקסקון בייצור הרובוטים החדשים, מאחר שאפל חשפה בדו"חותיה הכספיים בשנה שעברה השקעה בסך 10.5 מיליארד דולר ב"טכנולוגיות מתקדמות לשרשרת ההפצה", כאשר חלק מהסכום יופנה ישירות לפיתוח "מיכון מתקדם הכולל רובוטים להרכבת מכשירים", כך דיווח אתר MacRumors.

מוקדם יותר השנה דיווח העיתון הסיני "דיג'יטיימס" כי אפל מתכוונת לבצע אוטומטיזציה של ייצור סוללות אייפון, כדי לצמצם את כמות העובדים הגדולה המעורבת בייצור הסוללות על מנת לאפשר לעובדים להתמקד בחלקים אחרים של המכשיר.

בחודש הקודם דווח כי פוקסקון תגייס 100 אלף עובדים חדשים לצורך הפעלת פס הייצור של הסמארטפון החדש של אפל. פוקסקון בדרך כל מגייסת עובדים חדשים לקראת ייצורו של מכשיר אייפון חדש, אולם הפעם מדובר במספר שיא של עובדים.

בשבוע שעבר דיווח אתר אפל אינסיידר כי אפל צפויה להציג את אייפון החדש ב-15 בספטמבר ולהתחיל את שיווקו ב-25 בספטמבר.

לכתבה המקורית באתר TheMarker

עוד ב-TheMarker: