חברת פלייבאז (Playbuzz) התפרסמה בכך שהוקמה על ידי שאול אולמרט, בנו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, וגם בחידונים הקלילים שלה, שהפכו לוויראליים ועסקו בנושאים כמו איזה דמות אתה מ"חברים" ואיזו נסיכת דיסני את.

אתר פלייבאז עדיין קיים, אבל כיום הוא חלק מחברת EX.CO, שעברה מיתוג מחדש לפני כשנתיים. שחר אורן בת ה-37 מונתה לאחרונה למייסדת שותפה בחברה, לצדו של המייסד והמנכ"ל תום פחיס. אורן הצטרפה לחברה בימיה הראשונים בשנת 2013 כעובדת השישית, לאחר תשע שנים בעיתונות, ומכהנת כיום כסמנכ"לית השיווק (CMO). היא מתגוררת בניו יורק עם בן זוגה ועובדת ממשרדי החברה שם.

"החברה היום מציעה פלטפורמה לחוויות לאתרי אינטרנט, וזה שונה בהרבה מובנים ממה שעשינו כשהיינו פלייבאז. זו אחת הסיבות שהחלטנו למתג את החברה מחדש", מספרת אורן בשיחה עם mako. "גם השם עצמו, 'פלייבאז', מזוהה עם משהו מאוד ספציפי, משחק ותוכן ויראלי. הפלטפורמה שלנו היום משרתת את המטרה העסקית של הלקוח – אם זה להמיר לרכישה, להפוך לידים או פשוט לייצר אנג'יימנט, מעורבות, סביב מסר מעניין, פחות תוכן לשם יצירת תוכן כפי שהיה. יש לנו גם פורמטים של וידיאו – אנחנו מאפשרים לחברות לייצר וידיאו בצורה אוטומטית על בסיס הכתבות הכי נקראות באתר או על בסיס קטלוג המוצרים של החברה במקרה של חברות איקומרס. אנחנו רוצים להפוך מבקר באתר ללקוח חוזר".

בין הלקוחות שאיתם עובדת החברה בעולם נמנים נאסד"ק, הליגה העליונה של בייסבול בארה"ב ובקנדה, בריטיש איירוויז, סיילספורס ואתרי המדיה Vice וסקיי ניוז. בארץ הם עובדים עם max (לשעבר לאומי קארד), בזק, אל על, האוניברסיטה הפתוחה, B144, ynet, רשת ועוד.

EX.CO (צילום: עידית רוזן)
EX.CO | צילום: עידית רוזן

אורן הצטרפה לפלייבאז כשמנתה 6 אנשים, והיום הם כבר 120 איש ומחפשים לגייס עוד עשרות. "הצטרפתי בתור עורכת תוכן ראשית, התוכן שלנו היה מאוד פופולרי ושותף על ידי עשרות מיליונים ברחבי העולם", היא מספרת. "באותם ימים, בסוף 2013-2014, האינטרנט היה אחר. פייסבוק חשף הרבה יותר תכנים של אתרים, עזר להם לקבל הרבה יותר טראפיק. פעם יכולת לראות שכתבה משותפת 30 פעמים בפיד, היום דברים כאלה לא קורים. הוויראליות מאוד השתנתה - אנשים משתפים תוכן בהודעות פרטיות או בקבוצות ופחות על הקיר".

לשאלתי, חושפת אורן כי הקוויז שהכי הצליח אי פעם היה "האם נוכל לנחש כמה שנות לימוד יש לך לפי הידע הכללי שלך". "לפעמים זה יוצא מדויק, לפעמים לא. המטרה לייצר חוויה רגשית למי שיוצר את התוכן", היא אומרת.

אורן עברה מהעיתונות להייטק, לאחר שבתפקידה האחרון הייתה סגנית עורכת פנאי פלוס. "הקריירה שלי בעיתונות הייתה בפרינט, אבל חיפשתי את החיבור לדיגיטל. ניהלתי את עמוד האינסטגרם של פנאי פלוס, ובעצם המעבר לדיגיטל ולעולמות הטכנולוגיה היה מאוד טבעי בשבילי. יחד עם זאת, מדובר בעולם אחר לגמרי. אני מדברת המון עם עיתונאים שרוצים לעשות את המעבר הזה, וחשוב לי לדבר מאוד בכנות ובצורה פתוחה כמה זה היה קשה. כשהתחלתי לעבוד, הייתי קלולס לחלוטין, היו אומרים לי דברים והייתי מהנהנת ואחר כך עושה גוגל בצד, כדי שלא ידעו שאין לי מושג על מה הם מדברים".

שחר אורן, סמנכ"לית שיווק EX.CO (צילום: אורן זיו)
שחר אורן, סמנכ"לית שיווק EX.CO | צילום: אורן זיו

המינוי שלה למייסדת שותפה (קו-פאונדר) מגיע על רקע השיח של עידוד נשים להשתלב בתפקידים מובילים בהייטק, תחום שעדיין נשלט על ידי גברים. "כרגע יש אצלנו 2 נשים בהנהלה מתוך 9 אנשים, ועוד אחת מצטרפת. מבחינתנו 50-50 יהיה המצב האידיאלי, אם לא יותר. בהחלט אין הרבה נשים בעמדות של פאונדר בארץ ובכלל, וזה אחד הנושאים שהכי חשובים לי באופן אישי", אומרת אורן. "מאז שאני בניו יורק, אני חברה בכמה פורומים של נשים יזמיות או שרוצות להתעסק במסע היזמי. שמתי לב להבדל בין נשים לגברים - נשים נוטות הרבה יותר מוקדם להרוג את הרעיונות שלהן, לפני שהם זוכים להגיע לאוויר העולם.  הקהילה שלנו מאפשרת להעלות את הרעיון שלך מול נשים אחרות, ולקבל לא רק קונטרה חיובית, אלא מציאותית – על מה את צריכה לעבוד עוד. זה משחרר מהצורך בשלמות. בכלל, קהילות הן דבר משמעותי בחיים שלי, במיוחד מאז שעברתי לניו יורק. בתקופת הקורונה הקמנו קהילה של נשות מרקטינג בכירות בארה"ב. נוצרה קבוצה שיש בה 250 נשים בעמדות בכירות, ואנחנו נפגשות פעם בשבוע בזום".

ואיך היא מסבירה את זה שמונתה למייסדת שותפה אחרי 8 שנים בחברה? "עשינו מהלך קצת יוצא דופן, וזה עוד אחד מהדברים שמראים את הייחודיות של EX.CO", היא משיבה. "אנחנו מאמינים שלחברות יש רגעים של "פאודינג מומנט" של החברה. בשנתיים האחרונות הגענו להבנה איך ה-DNA שלנו מיתרגם לפלטפורמה שמשנה את הביזנס עבור הלקוחות שלנו, וזה היה 'רגע הייסוד' שלנו".