ראש השנה קרב, אתם מתייצבים בקניון כדי לקנות מתנה לחמות ואין לכם שמץ של מושג מאיפה מתחילים. אתם מרכיבים את המשקפים שלכם, מגדירים בתוכם את הסכום המבוקש ונותנים קצת פרטים על חמותכם - והם כבר דואגים להוביל אתכם לחנות המתאימה ולאופציות העומדות לפניכן. אחרי שסגרתם את הפינה הזו, אתם קופצים לסופר. המשקפיים סורקות עבורכם את המוצרים, מזהירות מפני רכיבים שאתם אלרגיים אליהם ומעדכנות על אלטרנטיבות זולות יותר. נשמע מנותק מהמציאות?. רון גורה, מנהל מרכז החדשות של eBay בתל אביב, מסביר שזו כבר המציאות עבור אלפי צרכנים בארה"ב שרכשו את משקפי גוגל גלאס והורידו את אפליקציית "רד לייזר" של eBay.

רון גורה (תמונת AVI: מתוך הרצאה "קרן אלוף")
תמונת AVI: מתוך הרצאה "קרן אלוף"

גורה, חגג לאחרונה את יום הולדתו ה-30, וברזומה שלו מופיעים כבר שלושה אקזיטים משותפים עם אחיו אייל. בשלוש השנים האחרונות הוא מחזיק בתפקיד התובעני במרכז החדשנות היחידי בעולם של ענקית המכירות אונליין. יחידת החדשנות אותה הוא מנהל נולדה כתוצאה מרכישת הסארטאפ שייסד "Gift project"  על ידי החברה האמריקנית בסכום המוערך ב-20 עד 30 מיליון דולר. שם, במשרדי היחידה ברוטשילד, גורה וחבריו מתכננים וקובעים איך יראה השופינג שלנו בעתיד. 

"אנחנו לא יודעים מתי אנשים יתחילו ללכת עם משקפי גוגל ברחוב אבל בדבר אחד אנחנו בטוחים: לפני שנראה אנשים מסתובבים איתם להנאתם, נראה אותם משתמשים בהם בקונטקסט של מסחר", גורה מסביר, "אם אני אלך היום עם ה'גוגל גלאס' ברחוב היום זה יהיה מוזר גם לי וגם לאנשים סביבי, אבל כשאת נכנסת לסינמה סיטי ורואה את הקופסה של משקפי תלת מימד – זה לא מוזר לך בכלל - כולם עושים את זה. אני טוען שבעתיד את תכנסי לסופר או לכל חנות ותראי את כולם עושים ככה שופינג. את הרי לא תסרקי עם הטלפון כל מוצר שאת קונה, אבל אם המשקפים היו סורקות אוטומטית כל מוצר שאת מכניסה לעגלה – למה שלא תעשי את זה?".

אפליקציה נוספת מבית מרכז החדשנות שהושקה השנה היא eBay Valet שבאמצעות צילום בלבד מעריכה את מחירו של החפץ שברצונך למכור ומציאה לקחת ממך את החפץ, לארוז אותו ולמכור אותו עבורך תמורת עמלה נאה. "בפעם הראשונה שאת ניגשת למכור משהו באתר - חסמי הכניסה, לפחות קונספטואלית, הם נורא גבוהים ולכן יש כאלה שפשוט מוותרים. אבל אם הייתה דרך פשוט לצלם את מה שאת רוצה למכור, שיגידו לך תוך דקות ספורות כמה הוא שווה ויגידו לך 'אנחנו כבר נקח את זה ממך ונארוז', לא תהייה סיבה לא לעשות את זה. האפליקציה שמאפשרת את זה כבר פעילה בארה"ב ובארץ אפשר בינתיים להוריד את האפליקציה כדי להעריך כמה חפץ שלך שווה".

החנות סגורה? עדיין אפשר לקנות

פיתוח נוסף הוא של חברת הבת PayPal, את שירות bcom המאפשר זיהוי הלקוחות באמצעות הבלוטות', הפועל כבר בכמה ממדינות ארה"ב. במקום להוציא את הארנק ולהסביר למוכר איך אתם שותים את הקפה שלכם, המכשיר כבר יזהה אתכם ויזכור את ההזמנה הקודמת. גורה מסביר שזוהי רק ההתחלה ושעם אפשרויות הצריכה המתרחבות והמשתנות, גם אנחנו הצרכנים משתנים בהדרגה והופכים מפונקים יותר.

"את הולכת בפארק ורואה מישהו קופץ בחבל", מתאר גורה, "את אומרת לעצמך 'וואו, פעם נורא אהבתי לקפוץ בחבל. בא לי לחזור לזה'. לפני חמש שנים החשק הזה היה נשאר בגדר מחשבה. היום את יכולה ללחוץ באיפון על הזמנה. אבל זה ממשיך להשתפר. אפליקציית  eBay Now, שפעילה בשנתיים האחרונות בארה"ב מאפשרת להזמין את המוצר שיגיע אלייך תוך שעה לאן שאת נמצאת באמצעות שליח".

ומה עם ראיתם את התיק או החולצה בחלון ראווה אבל החנות סגורה? לפי גורה בעתיד הלא רחוק גם חנות סגורה כבר לא תהווה יותר חסם. "עשינו ניסיון השנה בכולבו קייט ספייד (kate spade) בניו יורק והחלפנו את חלון הראווה הרגיל בחלון ראווה ענק שכולו מסך מגע. הניסוי עבד והרעיון מאחוריו היה שללקוח מגיע לקבל את מה שהוא רוצה, מתי שהוא רוצה ואיפה שהוא רוצה. אם את עוברת בשתיים בלילה ורואה תיק שאת רוצה לקנות – האינטרס גם שלך וגם של החנות היא שתוכלי באותו הרגע לקנות אותו. אותו דבר גם הפוך – אם אני נכנס לחנות אני רוצה שכל האופציות יפרשו בפני – לקנות את המעיל עכשיו וללכת, לקנות אותו ושישלחו לי אותו כבר הביתה/למלון, או לקנות, להמשיך להסתובב ולאסוף אותו בעוד שעה".

"הציפיות שלנו כמשתמשים משתנות"

אם אתם חושבים שאנחנו עוד רחוקים מהימים הללו, גורה מסביר שלתפיסתו אנחנו דווקא בדיוק בדרך הנכונה. "מדובר במדרון חלקלק שקשה לחזור ממנו בחזרה", הוא אומר ומתכוון כמובן למובן החיובי ביותר של המילה מבחינתו, "ברגע שאנחנו משתמשים באפליקציה כמו גט טקסי והמונית פשוט מגיעה אלינו בלי שנתאמץ או נצטרך להזין שוב את מספר כרטיס האשראי, כשאנחנו מזמינים סרט או  בודקים את תוצאות בדיקת הדם שלנו באפליקציה, מבלי שנצטרך לזכור את הקוד שלנו, הציפיות שלנו כמשתמשים משתנות. כשבלחיצת כפתור אחת אנחנו מעבירים כמות מידע עצומה - לא נחזור להתקשר להזמין את המונית או את הסרט בטלפון. מדובר למעשה בחינוך שוק הדרגתי. הסיפוק המידי הזה הוא כל כך חזק ודורש כל כך מעט מתשומת הלב שלנו – עד שברגע שאתה חוצה את המחסום הראשוני קשה לחזור בחזרה".

רוב הפיתוחים עליהם מדבר גורה מהווים שדרוג של עולם הקניות כפי שהוא כיום. ועם זאת, הוא מסביר כי יש כמה המצאות שיכולות לטרוף את הקלפים בענף לחלוטין. "מכשירים לבישים יכולים לשנות את ענף הצרכנות לחלוטין וגם מדפסות התלת מימד", הוא מסביר, "בעולם שבו מדפסות תלת מימד כבר לא יקרות כל כך – מדפסת כזאת יכולה להיות מוצבת בכל דראג סטור במדינה – בכל כמה קילומטרים. עכשיו, כשאת צריכה כבל לאייפון או משקפי שמש – תוכלי פשוט לשלוח את הדגם במייל למשל ולהדפיס אותו בחנות באופן מיידי, כמו שפעם היינו הולכים לפתח תמונות".

ישראל לא תישאר מאחור

אז איך גורמים לנו להתגבר על מחסום הרכישה אונליין? "הרעיון", הוא אומר, "לצמצם חששות ויש המון דרכים לעשות את זה: העניין הוא עניין טכנולוגיות. למשל, כבר היום יש למשל חנויות בארה"ב שמציעות סריקה של הגוף בחנות בגדים ולאחר מכן את יכולה לעשות הדמיה של מדידת הבגד אונליין. בנוסף, חברות כמו אפל וגוגל עובדות כבר שנים על סנסורים תלת ממדיים שיאפשרו לנו להצביע עם הטלפון על כל פינה בחדר לדמות איך ספה מסוימת תראה שם. החלק השני הוא עניין הלוגיסטיקה – ככל שיאפשרו יותר לצרכנים לקבל את הכסף חזרה, משלוח מהיר וכולי – כך אנשים יקנו יותר".

גם הצרכנים בארץ כבר קונים לא מעט ברשת. לפי סקר שערכה חברת PayPal, הישראלי הממוצע מבלה 180 דקות בשבוע בקניות אונליין. ולמרות זאת, מדובר ב-60% בלבד מהזמן שמבלה הצרכן הישראלי פיזית בחנות והתחושה היא שישראל ניצבת כמה צעדים מאחור. גורה מאשר כי לעומת ארה"ב ואף מדינות אחרות כמו סין וחלק ממדינות אירופה, בישראל קיימים עדיין חסמים רבים לבצע את הרכישות ברשת. "זאת שאלה של גודל השוק ובישראל גם יש כל מיני נושאים של רגולציה", הוא אומר ומזכיר כי ישנה התקדמות איטית בענייני רגולציה, כמו הפטור ממכס עד סכום של 1,200 שקלים, "ישנה התקדמות ועוד תהייה. אני חושב שאנחנו לגמרי בכיוון הנכון".