ישראלים רבים מצטרפים מדי שנה לטרנד הקניות העולמי בחודש נובמבר, שמתחיל בשופינג אי אל ושיאו בבלאק פריידי. יחד עם ההתלהבות מהמבצעים המפתים, זה בדיוק הזמן שבו הצרכנים נדרשים להיות זהירים ביותר ולהקפיד על רכישה בטוחה ברשת.

מה זה פישינג?

הונאה צרכנית ברשת הפכה לשכיחה יותר עם השנים - מתחזים הפכו למתוחכמים ומקצועיים יותר וכך גם ניסיונות הפישינג (הונאת דיוג). פרסומות, אתרי אינטרנט, שליחת מסרונים, קישורים ומיילים הם רק מספר דוגמאות לדרכים להונות אתכם ברשת.

מתקפות פישינג, בהן נלקח מידע ממשתמשים, יכולות לשמש לגניבת חשבונות ומספר כרטיסי אשראי. בנוסף, קיימים גם מקרים רבים בהם אתרים ופרסומות מוליכים שולל צרכנים, אשר רוכשים מוצרים פגומים, מזויפים ואף מזיקים ברשת.

פישינג דואר ישראל (צילום: צילום מסך)
פישינג דואר ישראל | צילום: צילום מסך

סנדרה גרודנסקי, סמנכ"לית המובייל באקטיבפנס, סטארטאפ ישראלי שמנטר תכנים זדוניים ברשת עבור חברות הטק הגדולות בעולם, נותנת טיפים לרכישה בטוחה ברשת לקראת חודש הקניות. 

  1. עשו שיעורי בית - טרם רכישת מוצר חדש, חפשו אותו במספר מקורות ואתרים. תמיד העדיפו לרכוש מהאתר הרשמי של חברת המוצר. במידה שאתר שאינו רשמי מציע עסקה זולה במיוחד - חשוב לבחון היטב את מקורות האתר.
    קראו על החברה ממנה אתם קונים, במיוחד אם מדובר במותג או אתר שמעולם לא שמעתם עליהם. מצאו ביקורות, דירוגים והערות. חשוב לוודא שמוצרים נוספים נמכרים באותו אתר - גורמים עוינים ברשת יכולים ליצור אתרים ייעודיים למכירת מוצרים במחירים אטרקטיביים. זכרו, אם זו עסקה טובה מדי, סביר להניח שהיא לא אמיתית.
    הונאת פישינג (צילום: צילום מסך)
    הונאת פישינג | צילום: צילום מסך
  2. הימנעו מללחוץ על קישורים זדוניים - אל תלחצו על קישורים המבטיחים הנחות ועסקאות שהתקבלו בהודעות SMS או מיילים. היכנסו ישירות לאתר לצפייה במבצעים. בנוסף, עדיף לחשוב פעמיים גם כשמדובר בקישורים לרכישת מוצרים שמתקבלים ע"י משפחה או חברים. חשבו כיצד הודעות אלו עשויות להישלח וודאו שהן בטון הדיבור של השולח. כאשר יש ספק, פשוט הרימו טלפון למי ששלח את ההודעה כדי לוודא שזה היה הוא.
    פישינג מישראכרט (צילום: צילום מסך)
    פישינג מישראכרט | צילום: צילום מסך
  3. היכנסו רק לעמודים מאובטחים - הסתכלו על סרגל הכלים בדפדפן האינטרנט, היכן שמופיעה כתובת האתר צריך להימצא גם אייקון של מנעול - זה מסמן שהדף בטוח. לאורך כל תהליך הקנייה, סמל זה אמור להופיע בכל עמוד – במיוחד בעמוד בו אתם מבצעים את הרכישה ומספקים את פרטי התשלום. גורם חיצוני יכול לראות את העסקה שלכם גם באתר אינטרנט לגיטימי, כאשר אין לו נעילה.
    שופינג אונליין (צילום: shutterstock By Dragana Gordic)
    צילום: shutterstock By Dragana Gordic
  4. היזהרו ממי שאין לו זיהוי אוטומטי - כיום רוב הפרטים האישיים שלנו שמורים בדפדפן האינטרנט, מה שמאפשר לנו להזדהות לפי שם משתמש וסיסמא ולשלם באופן אוטומטי. במידה ואתר חדש מבקש ממך להזין את המידע באופן ידני בשם המשתמש והסיסמא, זו נורת אזהרה. יתרה מכך, יש להיזהר מהודעות הטוענות "שמשהו השתבש" ומבקשות מכם למלא את המידע שוב.
    הונאה: אין שום מתנה חינם מאיקאה (צילום: מתוך חי בלילה, קשת)
    מה עומד מאחורי ההודעה שמופצת בוואטספ | צילום: מתוך חי בלילה, קשת
  5. אל תתנו לאתרים להלחיץ אתכם - ישנם אתרים המשתמשים ב"קריאות לפעולה", ואומרים לצרכנים שיש להם פרק זמן מוגבל לרכוש פריט במבצע. לעתים קרובות, תהיה להם ספירה לאחור. אסור לבצע רכישות כל כך מהר - חשוב להתעניין מעט יותר ולוודא שהמוצר והמותג איכותיים והפריט עליו אתם עומדים לשלם הוא הפריט אותו רציתם לרכוש.
    לפטופ, מחשב נייד (צילום: riekephotos, shutterstock)
    לפטופ, מחשב נייד | צילום: riekephotos, shutterstock

כיום הונאה ברשת היא נפוצה יותר מאי פעם. עם זאת, בשמירה על ערנות ניתן למנוע נזק אדיר.