תלת-ממד בסמארטפון? מסתבר שזה לא מלהיב כמו שזה נשמע. חודש לאחר השקת הסמארטפון המהפכני-לכאורה של ענקית הקמעונאות ברשת אמזון, טוען מומחה כי החברה מכרה עד כה בקושי כמה עשרות אלפי יחידות של ה-Fire Phone שלה.

סמארטפון ה-FirePhone של אמזון (צילום: אמזון)
התלת-ממד לא מצליח למשוך אנשים לטלפון מוגבל. Fire Phone | צילום: אמזון

לפי הערכה שפורסמה השבוע על ידי הגארדיאן הבריטי, מספר הסמארטפונים שמכרה אמזון בחודש הראשון לכניסתה לשוק עומד על מעט יותר מ-26,000 בלבד. זהו מספר נמוך מאוד, במיוחד בהשוואה למכירות האייפון עם השקתו ב-2007 - 270,000 ב-30 השעות הראשונות, לפי הדו"ח הכספי של אפל מאותו רבעון.

200 יום לאחר השקתו חישבה אפל את ממוצע המכירות היומי של המכשיר ל-20,000 יחידות. כלומר: האייפון הראשון מכר כל יום בחודשים הראשונים שלו בשוק את הכמות שלאמזון לקח כ-20 יום להגיע אליה.

את הנתונים חישב עורך הטכנולוגיה של העיתון, צ'ארלס ארתור, לפי שני מדדים שפורסמו בנוגע למכשיר: חברת ComScore פרסמה בחודש שעבר נתונים לפיהם בשוק האמריקאי היו בסוף יוני האחרון 173 מיליון סמארטפונים. בשבוע שעבר פרסמה חברת הפרסום צ'יטיקה כי ב-20 הימים הראשונים להשקתו הגיע המכשיר למעט פחות מ-0.02% מהגלישה הסלולרית בארה"ב. במלים אחרות: מתוך כל דפי האינטרנט אליהם גלשו משתמשי סמארטפונים בארה"ב בכל יום, כ-0.02% נפתחו מהמכשיר של אמזון.

הסיבות לנחיתה הקשה של ה-Fire Phone מגוונות: ראשית, מחירו הפתיע את הקהל לרעה. הציפיות מאמזון היו להשיק סמארטפון זול במיוחד, בעקבות סדרת הטאבלטים שלה, Kindle Fire, ששברה פעם אחר פעם את מחסומי המחיר בשוק, כאשר אמזון מוכרת אותם במחיר עלות ואפילו מחיר הפסד מתוך ביטחון בכך שלאחר המכירה היא תרוויח מכך שהרוכשים כבולים לרכישת תוכן מהחנות שלה.

מספר דיווחים אף גרסו כי הסמארטפון של אמזון יחולק חינם, בשל התפישה של "קודם נפיץ מכשירים ואז נמכור דרכם סחורה". אך מחירו הסופי נקבע ל-200 דולר אחרי סבסוד של מפעילת הסלולר הגדולה בארה"ב, AT&T, המוכרת אותו בבלעדיות.

בנוסף, המכשיר זכה לביקורות צוננות, בשל בעיות תוכנה שפגעו בביצועיו לעומת מכשירים אחרים בעלי אותו מחיר, כמו אייפון 5s או אס 5. אחת מאותן בעיות, לתפישת הביקורות, היא העובדה שלמרות שמערכת ההפעלה שלו מבוססת על אנדרואיד, המכשיר אינו כולל את שירותי גוגל, כגון חנות האפליקציות, שבמקומה מציעה אמזון חנות משלה עם כרבע מיליון אפליקציות - כחמישית מהכמות המוצעת בחנות של גוגל.

גם ההחלטה למכור את המכשיר דרך מפעילת סלולר ולא ישירות פגעה כנראה במכירות. פרשנים מעריכים כי לקוחות אינם מעוניינים להחליף מפעילה רק כדי לקנות טלפון יקר ומוגבל. לשם השוואה, במשך 5 שנים היה האייפון גם הוא בלעדי לרשת AT&T בארה"ב, ונחשב למכשיר שהביא להפיכתה למפעילה הגדולה במדינה ב-2011, לאחר שנים של דשדוש מאחורי Verizon. הדבר אירע משום שהאייפון היה מכשיר ראשון מסוגו שזכה להילה של יוקרה - מה שחסר למכשיר של אמזון, שנכנס לשוק רווי.

החלטתה של אמזון לכלול במכשיר גימיק בדמות ממשק תלת-ממדי, העוקב אחר עיני המשתמש דרך 4 מצלמות סביב המסך ויוצר אשליה של שכבות עומק בממשק, אף היא לא מצליחה להלהיב קונים רבים. התכונה המרכזית של המכשיר, המאפשרת לצלם מוצרים ולרכוש אותם מאמזון או משותפותיה בעזרת יכולת זיהוי אוטומטי שלהם, כנראה לא מושכת כפי שחשבה אמזון.