ביום חמישי הודיעה גוגל כי פרויקט גוגל גלאס "עולה מדרגה", כהגדרתה. עם זאת, מדובר בעליית מדרגה מוזרה למדי - הפיתוח של המשקפיים כחלק מ- Google X, יחידת הפרויקטים המיוחדים של גוגל, יפסיק, וכך גם המכירה שלהם ותוכנית Glass Explorers לאיסוף פידבק על חוית השימוש בהם.

גוגל גלאס (צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL)
לא הצליחו להיפטר מהמראה הגיקי | צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL

מצד שני, העובדים בפרויקט המשקפיים יועברו לחטיבה חדשה שתפעל תחת טוני פדל, מנכ"ל יצרנית התרמוסטט החכם Nest, אותה רכשה גוגל לפני שנה ושבוע ביותר משלושה מיליארד דולר.

החברה לא פירטה מה עומדים העובדים לעשות תחת האחראי החדש, אך אפשר לנסות להעריך זאת מבחינת תפקידו של פדל: את יוקרתו רכש כאשר עמד בראש חטיבת האייפוד באפל ועיצב את נגן המוסיקה הפופולארי בכל הזמנים. לאחר מכן, ב-2010, עזב את אפל והקים את הסטארט-אפ שפיתח מכשיר עגול לתלייה על הקיר, המאפשר שליטה על המזגן בבית באמצעות מסך מגע דמוי חוגה ואפליקציית סמארטפון נלווית. בשנה שעברה, לאחר שחברתו הפכה לחברת בת של גוגל, הוא הציג כוונה להתרחב ולעסוק בכל תחום ה"אינטרנט של הדברים", ואף רכש תחת גוגל את חברת מצלמות האבטחה המחוברות לרשת DropCam.

מומחיותו של פדל בעיצוב היא כיוון אחד שפרויקט גוגל גלאס יכול להרוויח ממנו: מאז הצגת המשקפיים ב-2012 והשקתם ב-2013, הם זכו לכיתונות של לעג על העיצוב המסורבל, שגרם למשתמשים להיראות כמו שחקנים שגויסו לשחק סייבורגים עבור סרט מדע בידיוני. למרות שיתופי פעולה בין גוגל למספר מעצבי אופנה, לא הצליחו המשקפיים להיפטר מהמראה הגיקי שהרחיק מהם את הקהל הכללי.

העיסוק הנוכחי של פדל עשוי גם הוא להוות כיוון מעניין למשקפיים. מאחר שמשתמשים מן השורה קיבלו את המכשיר בקרירות, החליטה גוגל לנסות לייעד אותה לארגונים, תחת השם Glass @ Work. זהו כיוון שנחשב מזה זמן מה לשימוש ריאלי יותר עבור המשקפיים, וכל יצרניות המשקפיים החכמים שניסו להתחרות בגוגל פנו מלכתחילה רק אליו.

במסגרת זו, הציגה לאחרונה החברה הישראלית FieldBit יישום ראשון של מציאות רבודה למשקפיים החכמים של אפסון, שמאפשר לעובדי תחזוקה בחברות תשתיות כמו חשמל, מים וטלפוניה להסתייע בנתונים המוצגים מול עיניהם מבלי שיצטרכו להחזיק בידיהם מכשירים מיוחדים פרט לכלי העבודה. יישומים כאלה דורשים מהמשקפיים לתקשר עם מחשבי הארגון וציוד השטח, כדי לשאוב את הנתונים להצגה - ופחות עם הסמארטפון, שבו תלויים המשקפיים של גוגל. חטיבה שעוסקת ב"אינטרנט של הדברים" עשויה להיות זו שתדע איך לבצע את המעבר מהסתמכות על סמארטפון למחשבים ארגוניים וציוד אחר על הצד הטוב ביותר.

בכל אופן, לפי תגובות האנליסטים למהלך של גוגל, נראה שעבורנו כמשתמשי קצה, Google Glass מת סופית. אם זה הלעג על העיצוב, המחאה על הפרת הפרטיות ביכולת הצילום התמידית או המחיר המופרז והלא כדאי - גוגל החליטה לבסוף שלא לנסות לדחוף את המכשיר לכולנו. מה היא תעשה איתו בשוק הארגוני - זו כבר שאלה אחרת לגמרי.