אתם יכולים להיפטר מהסמארטפונים שלכם - עידן הוואטסאפ והסנפצ'ט עומד להגיע לקיצו. קמפיין מימון ההמונים החם ביותר ברשת כרגע הוא NoPhone ("לא-טלפון"), המציע לכם להחליף את הטלפונים החכמים שלכם בחתיכת פלסטיק שלא תעשה שום דבר מלבד להיות שחורה ומרובעת, אבל אולי - רק אולי - תגרום לכם להפסיק לבהות בסמארטפון שלכם בלי הפסקה ולהתחיל לתקשר עם סביבתכם הפיזית.

NoPhone
להיות בלי, להרגיש עם. NoPhone

לא ברור מי עומד מאחורי המוצר הביזארי, שגיוס ההון לייצורו יסתיים מחר - שבועיים בדיוק לאחר שהתחיל. מה שכן ברור הוא שמדובר בסוג של בדיחה עם אמירה חברתית, שעם הרבה הומור ורעיון מקורי הצליחה ליצור באזז גדול.

כך, למשל, בהגדרת המוצר כותבים היוזמים האנונימיים כי מדובר ב"אלטרנטיבה נטולת-טכנולוגיה למגע היד-לטלפון התמידית המאפשרת לכם להישאר מחוברים - עם העולם האמיתי". הם מסבירים כי "התמכרות לטלפון היא אמיתית. והיא בכל מקום. היא הורסת את הדייטים שלכם. היא מסיחה את דעתכם במופעים. היא מפריעה לכם בבתי קולנוע. היא פוקקת מדרכות. עכשיו יש לה פתרון אמיתי".

NoPhone, מתפארים הממציאים, "מתפקד כתחליף לכל מכשיר נייד חכם, ומאפשר לכם לאחוז תמיד במרובע פלסטיק חלק וקר מבלי להוות סכנה פוטנציאלית לסביבתכם הקרובה". בסרטון בן 4 שניות אף מודגם כיצד לאחוז בחתיכת הפלסטיק השחורה.

NoPhone
זו לא מראה - זה "שדרוג סלפי". NoPhone והתוסף

יוזמי הפרויקט, שזהו הניסיון השני שלהם לקדם את הרעיון, הציעו לגולשים לתת סכום של דולר ומעלה, כאשר תרומות מ-12 דולר ומעלה יזכו את התומכים ב"מכשירי" NoPhone בכמות שהולכת ועולה עם הסכומים, ואף "שדרוג סלפי" - מדבקת מראה המאפשרת "ליהנות מלשלוח לעצמכם סלפיז בזמן אמת, לשתף סלפיז עם חבריכם אם הם עומדים מאחוריכם ולהוסיף תגיות מילוליות על ידי תיאום בין מוחכם למיתרי הקול". למי שרוצה ללכת על הקצה אף מוצע NoPhone מצופה זהב תמורת 8,000 דולר.

הרשת, כאמור, התלהבה, התגייסה וגייסה ונכון לשעת הכתיבה, כ-30 שעות לפני סיום הפרויקט, תמכו בו קרוב ל-600 איש שנתנו סכום של קרוב ל-12,000 דולר. אך האם כל אותם תומכים התכוונו ברצינות לרכוש חתיכת פלסטיק שאינה עושה כלום, או שמא הם חושבים שכבדיחה, היא לא באמת תעלה להם כסף?

"שאלה קשה", אומר ל-NEXTER אריק מרמורשטיין, מנכ"ל אתר מימון ההמון הישראלי Mimoona. "מדי פעם יש קמפיינים כאלה ואנשים שמעורבים באתרים יודעים מה מבודח ומה לא".

כדוגמאות הוא מביא שני קמפיינים שהגיעו לאתרו: באחד ביקש "מישהו מוכר" לגייס כסף לרכישת תכשיר נוגד-חלודה מסוג WB40 עבור שרה נתניהו, לאחר שטענה בתגובה לביקורת על תקציב העתק של משפחת נתניהו כי בית ראש הממשלה מוזנח וחלוד. הקמפיין נדחה על ידי הנהלת האתר ולא יצא לפועל. המקרה השני הוא קמפיין של בחור שארוסתו עזבה אותו וביקש מהרשת לסייע לו לממן שלטי חוצות בעירו, שישכנעו את אהובתו לחזור אליו. הקמפיין אושר ולא הגיע לסכום המבוקש, אך בשל הרעש שיצר הצליח לגרום לאיחוד השניים.

במקרה של הקמפיין הזה, אומר מרמורשטיין, "יש שתי אפשרויות: או שהוא בדיחה שהנהלת קיקסטארטר שותפה לה (אפשרות מתבקשת לאור העובדה שהניסיון הראשון של הקמפיין קודם על ידי הנהלת האתר למרות אופיו ההיתולי), והכסף בכלל לא ייגבה מאנשים, או שזו לא בדיחה ואז זה קמפיין הזוי לגמרי - במובן החיובי".

הוא מוסיף כי בכל מקרה, "לא ברור לי איך אנשים שמים על זה כסף, אבל אנשים עושים הרבה דברים שלא נראים נורמליים". לדבריו, הדבר לא פוגע בתדמיתו של תחום מימון ההמון, מאחר ומי שמסתובב באתרים יודע להבדיל בין קמפיינים רציניים לאלה שמיועדים רק ליצירת באזז. "קמפיינים מבודחים הם חלק מהסיפור", הוא מזכיר, "כמו הקמפיין לקלטת הסקס של בר רפאלי".