Uber (צילום: Uber)
צילום: Uber
השקת פעילותה המקומית של אפליקציית ההסעות האמריקאית אובר (Uber) בשבוע שעבר מלווה בהתגייסות מפתיעה ומהירה יחסית מצד משרדי הממשלה. זאת, לנוכח הקשיים הרגולטוריים והביורוקרטיים שבהם עשויה פעילות החברה להיתקל.

נציגים של לפחות ארבעה גורמי פיקוח ואכיפה הרלוונטיים לשירות המוניות של אובר יכונסו הבוקר לפגישה מקצועית ראשונה במשרד האוצר. הפגישה מכונסת כדי לבחון את הלימת החקיקה הקיימת את הפעילות העסקית המתוכננת של אובר - וכן למפות את ההתנגשויות האפשריות בין השתיים. בין היתר, ישוגרו למפגש נציגים של אגף התקציבים באוצר, אגף שוק ההון והפיקוח על הביטוח, רשות המסים וכן אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה.

אובר מציעה כיום שירות הזמנת מוניות באמצעות אפליקציה סלולרית, תמורת תשלום באשראי. זאת, בדומה לשירות של גט טקסי המתחרה. כחלק ממאמציה לחדור אל השוק, היא אינה מחייבת בלעדיות מצד נהגי המוניות שיתקינו את האפליקציה, ולפי שעה, מבטיחה להם מכשיר סלולרי חינמי ואף פטור מלא מעמלת איסוף לקוחות. כמו כן, מבטיחה אובר ללקוחות הנחה של 20% בפעימות המונה.

 ואולם המודל העסקי הייחודי של אובר (UberX) נשען על גיוס נהגים פרטיים לצורך הסעות אקראיות - כלומר שימוש באפליקציה כפלטפורמה מתווכת בין נהג פרטי זמין לבין נוסע פוטנציאלי שמחפש שירות הסעה. זאת, כשאובר גוזרת עמלה ממחיר ההסעה שנסגר בין שני הצדדים לעסקה ומשולם דרכה. בעתיד מתכוונת אובר להציע גם מודל חדשני של שותפות בנסיעה פרטית במונית, וצפויה להעתיק את המודל הרב שימושי ברכב הפרטי גם לשוק המשלוחים.

המודל של הסעה שיתופית מאתגר את הרגולטור הישראלי שלא נדרש עד כה לנושא. הבעיה נעוצה בטשטוש הגבולות בין רכב פרטי לעסקי ובהתרופפות האפשרית בפיקוח על ההסעה הציבורית. כך, נדרשת בחינה של התאמת מנגנון הביטוח בישראל לשירות המוצע וכן בחינת המענה של אובר לסוגיית רישום ההכנסות החייבות במס.

מעבר לאלה נדרשת התייחסות לתקנות התעבורה שקובעות כי הסעת נוסעים בשכר אפשרית רק באמצעות כלי רכב ייעודיים (אוטובוסים, מוניות, רכבי סיור) ומותנית ברישוי ובפיקוח.

גם באובר מודעים לצורך בתיקוני חקיקה, ולפי הערכות בחברה מתכננים ליזום את קידומם. החברה שכרה את שירותיה של עו"ד נגה רובינשטיין, לשעבר היועצת המשפטית של משרד התקשורת וכיום ראש מחלקת רגולציה ותחרות במשרד עוה"ד גולדפרב־זליגמן. בנוסף שכרה אובר את שירותי הלובינג של גלעד קשרי ממשל, שעובדיה כבר ניסו ליצור קשר עם הפקידות המקצועית במשרדי הממשלה.

החברה פנתה בשבוע שעבר לשר התחבורה, ישראל כ"ץ, בבקשה לקיים פגישה ראשונה עמו. זאת, חודשיים לאחר שכ"ץ התייחס לנושא, ורמז כי יפעל דווקא להגנת תחנות המוניות הוותיקות שצפויות להיפגע מהתחרות החדשה בתחום.

הידיעה פורסמה במקור ב-Themarker

כתבות נוספות ב-Themarker:
באוצר זועמים: "צה"ל הגזים, הוציא על 
צוק איתן יותר משליש מתקציבו השנתי"
כשבית הקיט החלומי נהפך לסיוט כלכלי