שופינג הוא כבר מזמן לא רק סיבוב בקניון או ברחוב סואן. חנויות הרשת מאפשרות לנו לקנות גם כשאנחנו שוכבים במיטה שלנו, בפיג'מה, מול מחשב נייד או אפילו סמארטפון. אך כמה כבר התרגלנו לרעיון והאם אימצנו את המסחר ברשת באופן שמהווה סכנה לעתידן של חנויות שאינן נוכחות בה?

השוואות מחירים: מוצרי החשמל מככבים

לפי נתוני דוח הצרכנות של "זאפ גרופ", נראה שכיום, הישראלים בקניית-רשת בעיקר של מוצרים מקטגוריות האלקטרוניקה. באתר השוואת המחירים זאפ, הקטגוריה הפופולארית ביותר היא, באופן צפוי, טלפונים סלולריים. במקום השני נמצאות טלוויזיות, בשלישי מחשבים ניידים, ברביעי מצלמות ובחמישי טאבלטים. המקום השישי הוא היחיד ברשימה שאינו מוצר חשמלי - נעליים. אחריהם סוגרים את עשיריית הצמרת קונסולות משחקים, מקררים, שעונים ומכונות כביסה.

קניות ברשת (צילום: StudioQ1, Thinkstock)
נעליים כן, בגדים לא. חנות וירטואלית לבגדים ב-Ali Xpress | צילום: StudioQ1, Thinkstock

כאמור, המחשב כבר אינו האמצעי היחיד לגלישה וביצוע רכישות - לפי זאפ נרשמה בשנה החולפת עלייה של 94% בחיפוש בסלולר ו-72.2% בחיפוש בטאבלטים, לעומת השנה הקודמת.

בפילוח המתעניינים ברכישות ברשת, שולטים הגברים עם כ-75% לעומת הנשים עם כ-25% בלבד. בחלוקה לגילאים מחכה הפתעה קלה, כאשר אחרי המקום הראשון, השמור לבני ה-24 עד 40 (כ-47%) נמצאים בני ה-50 פלוס (25, ורק אחריהם בני 40-50 (20%) ובני ה-18 עד 25 (6%). את החיפושים מבצעים הישראלים בעיקר בשעות העבודה - 10:00 עד 15:00 בימי חול, כמו גם בשעות הערב (20:00-22:00), ובסופי שבוע בימי שישי בבוקר (09:00-12:00) ואחר הצהריים (15:00-19:00) ובשבת בבוקר (10:00-12:00) ובערב (17:00-21:00).

פרט מעניין, לפי נתוני זאפ, הוא הביקורות: בניגוד לתדמית, הישראלים כנראה אוהבים לפרגן - 80% מחוות הדעת באתר חיוביות והציון הממוצע הוא 4.187 מתוך 5.

קונים בעיקר סמארטפונים, מוכרים בעיקר קישוטים לבית

ומה קונים הישראלים ברשת בפועל, אחרי כל החיפושים? מנהל פעילות eBay בישראל, אלעד גולדנברג, מגלה כי בחציון הראשון של 2014 קנו הישראלים בעיקר סמאטפונים (כ-4,000 בחודש, גידול של 33% לעומת המחצית הראשונה של 2013), שעוני יד (גידול של 30% מהתקופה המקבילה) ואביזרים לרכב (כ-10,000 פריטים בחודש, עלייה של יותר מ-50%). במקום הרביעי שמלות (גידול של 30%) ובחמישי חלקי אופנועים (גידול של 33%).

בין המוצרים המובילים בקרב הקונים הישראלים מונה החברה את כרומקאסט, הדונגל של גוגל המתחבר לטלוויזיה ומאפשר להפוך אותה לחכמה ומחוברת לרשת (300 יחידות מדי חודש, מחיר ממוצע: 120 שקל), מבזק למצלמה מסוג YongNuo YN-560III (כ-150 בחודש, מחיר ממוצע: 250 שקל), קולר נגק קרציות של Kiltrix (כ-100 בחודש, מחיר ממוצע: 60 שקל), סמארטפון מסוג גלקסי S4 של סמסונג (כ-100 בחודש לדגם בעל אחסון 16GB, מחיר ממוצע: 1,400 שקל) ומצלמת אקסטרים GoPro (כ-100 בחודש, מחיר ממוצע: 1,130 שקל).

המוצר היקר ביותר שנרכש על ידי ישראלי באתר הוא מכונית רולס-רויס משנת 1984 במחיר של 78,000 שקל, כאשר במקום השני שעון משובץ יהלומים במחיר של 76,000 שקל ובשלישי מדפסת מסחרית ב-74,000 שקל.

בתחילת השנה הצביעה החברה גם על פעילות מכירה ערה של ישראלים באתר. הקטגוריות בהן פעילים הישראלים כמוכרים הן טבעות אירוסים, שעונים וחלקי חילוף לרכב, בעוד הקטגוריות בהן נמכרים כמויות גדולות של מוצרים מישראל הן מוצרים לבית, יודאיקה, ביגוד ומוצרי טיפוח. החברה הדגישה כי מכירות רבות התבצעו בשנה שעברה בין מוכרים וקונים ישראלים - כ-40,000 מוצרים בסך הכל. מוכר ישראלי אחד אף מכר דרך האתר יותר מ-500 פעמים לישראלים אחרים.

כנס Go e-Commerce הוועידה השנייה למסחר אלקטרוני בישראל של מידע כנסים ו-NEXTER, ייערך מחר, ה-22 ביולי, במלון דיוויד אינטרקונטיננטל. לפרטים המלאים