יוקר המחיה גורם ליותר ויותר ישראלים להעביר חלק ניכר מהקניות שלהם לחו"ל באמצעות האינטרנט. אך יש מי שמאוד רוצה לפתח בארץ תרבות של קנייה מקומית - גם, ובמיוחד, באמצעות הרשת. הערב (ב') יוצאים לדרכם שני פרויקטים בתחום, שינסו להוביל להתפתחות תרבות של הזמנת מוצרים ברשת דווקא מעסקים שלא נמצאים במרחק שדורש משלוח בפדקס.
לפחות חמישה מוצרים בהנחה
הגדול מבית השניים הוא ShoppingIL של גוגל, שמנסה ליצור חלופה מקומית לימי הקניות של עונת החגים בחו"ל - ובעיקר "בלאק פריידיי" ו"סייבר מאנדיי" האמריקאים שהפכו בשכות האינטרנט לתופעות עולמיות ו"יום הרווקים" הסיני, החלים כולם בחודש הנוכחי.
הסניף הישראלי של גוגל מוביל מזה כשנתיים וחצי פרויקט בשיתוף משרד התמ"ת לעידוד פעילות מכירה אינטרנטית מצד עסקים קטנים ובינוניים בארץ. אך הפרויקט לא נחל הצלחה, ובשנתיים הראשונות לקיומו נרשמו אליו בקושי חצי ממספר העסקים שקיוו היוזמים לצרף. עתה, מנסה גוגל דרך אחרת לעודד מסחר מקומי ברשת: אירוע מבצעים אינטרנטיים.
ב-ShoppingIL, שייערך מהלילה בחצות למשך הימים שלישי-רביעי, תציג גוגל באתר ייעודי שיצרה מבצעים מחנויות שנרשמו להשתתפות באירוע המכירות שלה. על החנויות המשתתפות להציע לפחות חמישה מוצרים בהוזלה מיוחדת לכבוד האירוע. ההשתתפות לא עולה כסף, אך גוגל מקווה כנראה שבעקבות גל הקניות ברשת יחלו חנויות לשלם לה על שירותים שונים הקשורים לתפעול אתרי מסחר - החל מאחסון ועד פרסום במנוע החיפוש הפופולארי.
עזרה לבתי העסק
יוזמה אחרת, המתחילה גם היא הערב, היא זו של איגוד האינטרנט הישראלי, שיפצח הערב בסדרת הרצאות לבעלי עסקים, "לקידום מסחר אלקטרוני לטובת עסקים קטנים ובינוניים", לדברי הארגון. במסגרת המיזם, יעלה האיגוד לאתר האינטרנט שלו מידע שיסייע לבעלי עסקים ללמוד כיצד לנצל את הרשת ככלי מסחר. במקביל, יערוך האיגוד הרצאות והתייעצויות עם גורמים שלטוניים האחראים להסרת חסמים בפני עסקים שרוצים למכור ברשת.
לרגל תחילת הפרויקט, פרסם האיגוד תוצאות סקר שנערך עבורו על ידי חברת TRI בקרב 300 עסקים - כשני שליש מהם מוגדרים קטנים (2-10 עובדים) והשליש האחר בינוניים (11-100 עובדים). הממצאים מצביעים על חוסר ניצול מוחלט של האינטרנט על ידי עסקים בישראל:
72% מהנשאלים מחזיקים אתר אינטרנט - אך רק 26% מתוכם משתמשים בו למכירה דרך הרשת. זאת לעומת 55.8% שמציגים באתרם מידע על השירותים או המוצרים שהם מציעים ו-38.6% שמחזיקים אתר בעיקר לצורך תדמית.
גם הנוכחות ברשתות חברתיות בקרב עסקים בישראל לא גבוהה: רק 49% מהעסקים נמצאים בפייסבוק, 4% ביו-טיוב, 3.3% בטוויטר ו-1.3% באינסטגרם. 43.3% דיווחו כי הם כלל לא נמצאים ברשתות החברתיות.
מורד שטרן, מנהל חדשנות ואסטרטגיה באיגוד האינטרנט הישראלי, אמר כי "בעוד אנו רואים גידול במספר הקונים הישראלים ברשת, נראה שיש קושי לעסקים קטנים ובינוניים לנצל את הפוטנציאל הגדול הגלום ברשת, ומי שמרוויח מכך אלו אתרים בינלאומיים ולא ישראלים". לדבריו, "כניסת עסקים קטנים ובינוניים לתחום המסחר האלקטרוני תאפשר לעסקים להתמודד טוב יותר עם התחרות ותאפשר לצרכן להשוות מחירים ולקנות חכם. החשיבות גדולה אף יותר באזורי הפריפריה ובמהלך צוק איתן ראינו שהעסקים שנפגעו פחות היו העסקים שהייתה להם גם תשתית מקוונת".