משהו מוזר קרה לאחרונה בדירוג של וואטסאפ בגוגל פליי, כשלאחר גל של ביקורות שליליות של משתמשים, שביקרו את הפיצ'רים החדשים שלה, החלו להופיע אלפי דירוגים חיוביים מאוד... וחשודים מאוד.

נתחיל בעובדות: ממוצע הדירוגים של וואטסאפ בגוגל פליי צנח בתקופה שבין 22 בינואר ל-21 במרץ מ-4.4 ל-3.4 (מתוך 5). על פי פוסט שפרסם קונסטנטין אקשטיין בפלטפורמת הבלוגים הפתוחה telegra.ph (השייכת לאפליקציית ההודעות טלגרם), הצניחה בדירוגים נובעת בין היתר מ'הסנאפצ'טיזציה של וואטסאפ ופרצות אבטחה רציניות'. במילים אחרות, הדירוגים הנמוכים הגיעו ממשתמשים שלא רצו פיצ'רים כמו ה-Stories של סנאפצ'ט, ומכאלה שלא היו מרוצים מפרצת האבטחה שהתגלתה לאחרונה על ידי צ'קפוינט.

עד כאן – הגיוני. אולם בשבוע האחרון החלו לצוץ אלפי ביקורות וחוות דעת מפרגנות על האפליקציה, עם הציון המקסימלי של 5 כוכבים. ביקורות חיוביות הן לגיטימיות לגמרי, ואפילו אם הן מגיעות בצרורות, אולם מה שהיה מעניין וחשוד בביקורות הללו הן שרובן לא הגיעו ממשתמשים אמיתיים. אלפים מהן כללו שבחים על "המשחקיות הנהדרת" או "גרפיקה מגניבה". ביקורות אחרות, שהיו כתובות במספר שפות, כללו תיאורים כמו "ממש נהניתי במשחק הזה", "אחד מהמשחקים הכי טובים, בונוסים מעולים", "משחקים מעולים, מבחר גדול והרבה מידע על החוקים" ו"אני חושב שזה מאוד מרגיע לשחק בלי לשלם כסף". ביקורות אחרות אף כוללות התייחסות למשחקי קזינו.

עוד ב-Geektime:
אלה האביזרים של סמסונג לגלקסי S8
הגאדג'ט שישים סוף למלחמת המינים בשירותים

באתר The Next Web, שחקר גם הוא את הפרשה, גילו שביקורות 5 כוכבים עם המילה "משחק" הופיעו פחות מ-100 פעמים בחודש דצמבר; לעומת זאת, בתקופה שבין 1 בפברואר ל-23 במרץ הופיעו לא פחות מ-2,000 ביקורות 5 כוכבים עם המילה "משחק" בעמוד של אפליקציית וואטסאפ.

לפי אקשטיין, שהוא אגב משתמש נלהב במתחרה טלגרם, וואטסאפ היא האפליקציה היחידה ש"סבלה" מהתופעה הזו, בעוד אפליקציות פופולאריות אחרות בחנות של גוגל לא קיבלו חוות דעת חיוביות עם המילה "משחק". על פי הפוסט, לא ניתן לדעת מהו מספר הביקורות המזויפות, מכיוון שביקורות רבות פשוט מסתכמות ב"אפליקציה טובה" – ניסוח שמקשה לנתח את האותנטיות של הביקורת. עם זאת, ההערכה שלו היא שיותר מ-10% מכלל דירוגי ה-5 כוכבים של וואטסאפ מזויפים. מכיוון שכרגע וואטסאפ נהנית מ-37 מיליון דירוגים כאלה, ומכיוון שמחירן של חוות דעת חיוביות נע סביב דולר לביקורת – נראה שהגורם המסתורי שרכש את אותן השקיע הון רב במהלך.

בתגובה ל-The Next Web נמסר מפייסבוק, חברת האם של וואטסאפ: "אנחנו ממוקדים בלהפוך את השירות שלנו לטוב יותר עבור 1.2 מיליארד המשתמשים שלנו. אין לנו זמן לביקורות מזויפות ופנינו לגוגל כדי לחקור את הנושא".

הכתבה פורסמה במקור באתר Geektime