מי שבחר לאחרונה באפשרות הניווט של ווייז הכוללת הכוונה לפי שמות הרחובות, כבר מכיר היטב את "סיוון בטא", הקול החדש שמלווה אותנו כל הדרך אל היעד הנחשק. "סיוון בטא" הוא הקול הסינטטי בו החליפה ווייז את קולם של עמי מנדלמן וגלית גורא עיני בגרסת הניווט המתקדמת יותר.
הקול הסינטטי מאפשר לאפליקציה להקריא את שמות כל הרחובות ולהפנות אותנו אליהם, אך ככל קריין אוטומטי ממוחשב, כבר נשמעו בעבר תלונות על ביטוי לא נכון של רחובות (שדרות רוקח בתל אביב הנקראים על שם ראש עיריית תל אביב בעבר ישראל רוקח, מכונים על ידי 'סיוון' שדרות רוקח – כשם המקצוע למשל).
הקריינים ה"אנושיים" ידרשו יותר מדי כסף; הקול הסינטטי "מונוטוני ומעצבן"
"כולם יודעים שיש להם הרבה כסף עכשיו, כך שהם בטח תארו לעצמם שקריינים כבר לא יסתפקו במחיר סמלי ויש אינספור רחובות בישראל ולכן בעיניי מדובר בסך הכל בצעד עסקי חכם מצדם", אומרת גלית גורא עיני העומדת מאחורי הקול הנשי "גלית" שהוחלף בקול הממוחשב, "איך אנשים יגיבו לגבי זה? אני לא יודעת כי סך הכל הם מוכרים רעיון, המצאה ואופן הוצאתו לפועל פחות בעייתי למשתמש. אני בטוחה שיש השפעה על חווית המשתמש באפליקציה, הרי קול שהוא לא נעים לך לאוזן, יש בזה משהו לא נוח ואם הקול לא ברור לעיתים זה יכול לעצבן. זה בטח פחות נוח מקול אישה נעים אבל אני בטוחה שגם זה יתקבל בקרב המשתמשים".
"לא רק שהיא מבטאת את שמות הרחובות לא נכון, כך שלפעמים קצת קשה להבין, הקול עצמו הוא מונוטוני ומעצבן למדי", אומרת ש', תושבת רמת גן, בת 26 המשתמשת באפליקציה דרך קבע, "ככה הרבה פחות כיף לי לנהוג איתו". בועז, תושב תל אביב בן 37, לעומת זאת, דווקא לא מתרגש ואפילו מרוצה מאוד מהשינוי החדש. "האמת שהשינוי היה נחמד מבחינתי", הוא אומר, " זה שהקול נשמע קצת ממחושב לא ממש הפריע לי. כשמקריאים לך את שמות הרחובות זה נוח מאוד. זה נותן לי יותר אינפורמציה, זה נחמד לי ואפילו מצחיק לשמוע לפעמים את הטעויות הקטנות באופן שבו האישה הממוחשבת מבטאת את שמות הרחובות".
קול אנושי או ממוחשב? האם זה בכלל משנה?
ד"ר ארנון רולניק, פסיכולוג קליני ממרכז הארץ וממקימי האגודה הישראלית לביו פידבק - משוב ביולוגי כשיטת טיפול מסביר כי קול אנושי נקלט באופן חיובי יותר באוזן האדם, אך גם מציין כי לא לכך אחד זה משנה. "כפסיכולוג שעוסק בטיפול אני סבור שלעיתים קרובות איכות הקול או האינטונציה, מנגינת הקול האנושי, הם חשובים יותר מהתוכן. לפעמים איך שאני אומר משהו, חשוב יותר חשוב ממה אני אומר. הקול האנושי הוא כלי מרגיע באופן משמעותי ויש לזה גם הוכחות פיזיולוגיות. כשאני עוסק בביופידבק למשל, אני שם לב שכשהמכונה נותנת הנחיות למטופל לקחת נשימות עמוקות, הביצוע הוא פחות טוב מאשר כאשר אני מנחה אותו לעשות את זה. כתוצאה מכך אני רואה שהאדם נרגע פחות. בכלל, המערכת שעוסקת בוויסות בגוף היא המערכת האוטונומית והמערכת הזאת מושפעת מהקול האנושי".
ד"ר רולניק מתייחס גם לנהג הישראלי באופן ספציפי ומסביר כי למרות שמדובר במערכת ניווט בלבד, גם בעת הנסיעה ברכב, הניווט בקול האנושי יכול להיות מעט מועיל יותר. "כל זה מביא אותנו להיותו של הנהג בכבישי ישראל עצבני מטבעו. לכן, הרבה יותר טוב לדעתי שהקול שם יהיה אנושי מאשר מסונתז. ה'ווייז', למעשה, מלווה אותנו בדרכנו והקול המסונתז מוריד מהחוויה של ליווי אנושי, בעיקר במקרים בהם אני יודע שאני מאחר ורואה שנשארו לי 20 דקות עד להגעה ליעד".
למרות ההעדפה לקול אנושי, ד"ר רולניק מסביר שלא לכל אדם הקול הסינטטי מפריע. "אני מאזין הרבה למה שנקרא 'טקסט טו ספיץ', מנגנון שמקריא לך ספרים ומאמרים באמצעות קול ממוחשב ומאוד נהנה מזה. מבחינתי זאת דרך יותר נוחה לקרוא. יצא לי גם לבדוק עם כמה אנשים אחרים שניסו את טכניקת הקריאה הזו ואני מתרשם שיש אנשים שזה נפלא עבורם, לעומת אחרים שזה קשה להם בגלל הקול המסונתז שמעביר את התוכן ללא האינטונציה המתאימה".
בוויז מסבירים כי נכון לעכשיו הקול הסינטטי הוא שמתקבל כשמשתמש בוחר הקראת הוראות בליווי שמות כבישים מלא, אך בחברה כל הזמן משפרים את האפליקציה אם וכאשר קיימת אפשרות טובה יותר.
>> הקריין מאחורי ווייז: "כשזוכים בפיס נותנים משהו גם לכרטיסן"