נדמה שהסיטואציה הזו שכיחה יותר מדי: אתם נוהגים במכונית, כשפתאום, נהג חותך אתכם בפראיות, עובר נתיבים בלי לאותת ומסכן את כל הנהגים האחרים. אז נכון, אם זה רכב חברה, אתם יכולים להתקשר למספר שרשום על מדבקת הדיווח ("איך אני נוהג") ואם זה רכב פרטי, אתם יכולים לנסות לרשום את מספר לוחית הזיהוי, ואז לגשת עם זה למשטרה ולהתפלל לטוב. אבל, רובנו מסתפקים בקללה עסיסית וממשיכים הלאה.

Nexar הוא סטארטאפ ישראלי חדש, שרוצה להפוך את הסמארטפון שלכם למצלמת רכב ("מצלמת דשבורד") חכמה בעל יכולות הקלטה ודיווח ולייצר כך סביבת נהיגה בטוחה יותר.

Nexar, לדווח על נהגים מסוכנים (צילום: Nexar)
צילום: Nexar

הסמאטפון יזהה התנהגות כביש מסוכנת

Nexar השיקה אמש (ד') את רשת הנהגים המחוברת שלה בלוס אנג'לס, שצפויה לשפר את הבטיחות של המשתמשים בה על ידי שימוש בנתונים שיתקבלו מהנהגים, ביחד עם טכנולוגיות של ראייה ממוחשבת ולמידת מכונה. איך זה עובד? ברגע שמשתמש יתחיל בנהיגה תתחיל האפליקציה לצלם ולתעד בצורה אוטומטית ובאופן קבוע את הנהיגה שלו כמו מצלמות דשבורד רגילות, בתוספת נתונים מהחיישנים של הסמארטפון כמו מיקום ומהירות.

האפליקציה מסוגלת לגלות התנהגויות כביש מסוכנות בשתי דרכים: ראשית, אם הנהג חווה התנהגות כביש מסוכנת, הוא יוכל בלחיצה אחת לדווח על המכונית, כשהאפליקציה מצמידה לדיווח את הוידאו ״המפליל״ – אם תרצו, מדובר בסוג של Downvote לאותו נהג. שלאחר שמתקבלים דיווחים רבים על אותו נהג, הוא מסומן כבעייתי. הדרך השנייה והמעניינת גם כן, מתרחשת בסיום כל נסיעה, כשהמערכת מעלה את כל קטע הנסיעה לענן. בעזרת אלגוריתמיקה מורכבת של ראייה ממוחשבת, המערכת מנתחת את הוידאו שהועלה וממפה את התנהגויות הכביש המסוכנות ומזהה את מספרי לוחיות הזיהוי של המכוניות המעורבות.

לאחר זיהוי המכוניות המסוכנות, המערכת תדאג לשלוח ההתראה בפני הנהגים כי צפויה להם סכנה: כך למשל אם הם נוהגים ובקרבתם רכב, שנהגו זוהה כנהג מסוכן; או לחילופין אם הם מגיעים לקטע כביש מסוכן שבו תיעדה האפליקציה תאונות או מצבים מסוכנים אחרים.

עוד ב-Geektime:
מיקרוסופט מאשרת: קורטנה בדרך לאייפון ולאנדרואיד
Ubimo הישראלית מגייסת 7.5 מיליון דולר, מייצרת קמפיינים פרסומיים בזמן אמת

מייסד Nexar: מעדיף תמיד את הגזר, על פני המקל

בראיון לגיקטיים, הסביר לנו ערן שיר, מנכ"ל ומייסד Nexar, שמייסדי החברה נבהלו כאשר ראו את הסטטיסטיקות המחרידות של תאונות הדרכים בעולם ואת היקף האובדן וההפסדים הכספיים שכרוכים בהן. לדבריו, "ככל שהסתכלנו יותר על הנהיגה, כך היינו בהלם מהעלויות וממספר מקרי המוות שהיו יכולים להימנע בקלות כבר היום". שיר הוסיף: "אנחנו מאמינים בכוח של הקהילה להעיר ולתקן את התנהגויות הכביש הרעות, שבהן כולנו נתקלים מדי פעם; ולבנות פלטפורמה שתאפשר פיקוח על כל חוויות הנהיגה שלנו".

למרות אפשרויות ה"ענישה" של האפליקציה, אמר שיר, שהוא אישית והחברה "מאמינים יותר בגזר, מאשר במקל". לכן, השינוי ההתנהגותי יקרה, גם כאשר נהגים יקפידו לנהוג כחוק, מפחד שיתועדו, אבל גם אם למשל כאשר חברות ביטוח יתגמלו נהגים זהירים, על בסיס המערכת.

מה לגבי הפרטיות? אין חשש לפגיעה בפרטיות? שיר מסביר שהצילום של האפליקציה נעשה בכבישים שהם Public Domain (נחלת הכלל) ולכן אין כל בעיה חוקית לצלם שם. בנוסף, הוא טוען שהחברה לא תעביר מידע על נהגים סוררים והיא תשתמש בו רק כדי להתריע בפני נהגים אחרים על סכנה אפשרית.

ומה לגבי שימוש לרעה? איך תוכלו לדעת שאני לא סתם מעליל על מישהו? על פי שיר, כל קטע שסומן כבעייתי, עובר בדיקה משולבת: הן של מערכות ראייה ממוחשבת מתקדמות, והן של בוחן אנושי, שייבדקו האם אכן בוצעה עבירה או התרחשה נהיגה סוכנת.

מה עם הסוללה של הטלפון? היא תחזיק מעמד? שיר מסביר שלמרות שמצלמת הוידאו מופעלת כל הזמן, ולמרות שכל החישובים והפעולות נעשים בטלפון, הרי שעדיין היא תצרוך פחות סוללה מאפליקציות ניווט שעושות שימוש מאסיבי ב-GPS, דוגמת Waze, כשבכל מקרה, הם לוקחים בחשבון שרובנו מחברים את הטלפון למטען בזמן הנסיעה.

בסבב ה-Seed של החברה השתתפה קרן Aleph שהשקיעה בחברה 4 מיליון דולר. מייקל אייזנברג מקרן Aleph מסר בתגובה להשקה ולהשקעה בחברה החדשה: "חשבנו שזה בלתי-נתפש שאנחנו משתמשים בפידבקים בסמארטפון, כדי לשפר את השירות של מסעדות, אבל אנחנו לא משתמשים בזה כדי להשפיע על הבטיחות והחיים של כל-כך הרבה אנשים".

פורסם במקור ב-Geektime